BRATISLAVA. Ak sa vám zdá, že vaša obľúbená čokoláda sa za posledné roky trošku scvrkla, nemusíte sa mýliť. Za päť rokov sa totiž hmotnosť čokolád a výrobkov z nej zmenšila priemerne o sedem percent.
Ukázal to prieskum agentúry PPM Factum, ktorá sledovala veľkosť a cenu čokolád, čokoládových tyčiniek a bonboniér od januára 2006 do novembra 2012.
Podľa Mareka Čerňanského z PPM Factum došlo k takzvanému resizingu, teda k zníženiu hmotnosti výrobku bez jeho zásadnej zmeny. „Štandardná cena zostáva rovnaká, nemení sa ani zloženie,“ hovorí.
V rokoch 2006 až 2008 objem predaných čokoládových výrobkov rástol. Výrobcovia preto nemali dôvod, aby siahali na veľkosť výrobkov, vraví Čerňanský.
S príchodom krízy sa situácia zmenila. Kríza v roku 2009 stlačila dole aj predaj čokolád. „Domácnosti začali citlivejšie reagovať na zmeny cien pre rastúce životné náklady,“ hovorí Čerňanský. Firmy odľahčili čokoládové výrobky, aby zastavili prepad ziskov bez zmeny ceny.
Len marketingový krok
„Zmenšenie alebo zväčšenie balenia je štandardným nástrojom marketingu,“ tvrdí hovorkyňa spoločnosti Kraftfoods Jana Hájková. Výrobok sa zmenšuje, ak chce firma zachovať kvalitu napriek rastu cien vstupných surovín bez ich nahradenia lacnejšími.
Agentúra PPM monitorovala aj privátne značky čokoládových výrobkov, upozornil hovorca Nestlé Martin Waltrer: „Sú rôzne obmedzené série, ktoré môžu mať odlišné gramáže.“ Podstatná časť portfólia Nestlé sa podľa neho váhovo nezmenila.
Od roku 2006 firma menila gramáž tyčinky Deli, tej s pistáciovou príchuťou ubudli tri gramy. Koncern tak chcel zjednotiť gramáž všetkých Deli tyčiniek. Tri gramy pribudli Dezertu Orion.
Tyčinky sú menšie
Za päť rokov bolo zmenšovanie gramáže čokoládových výrobkov pomerne časté, hovorí Ľuboš Fulier zo spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje obchody Hypernova a Albert. Cena zostala zväčša rovnaká. Výrobcovia sa podľa neho snažili vyhnúť zvýšeniu ceny pri zdražovaní vstupov.
Týkalo sa to hlavne čokoládových tyčiniek a dezertov. Nemajú totiž zaužívanú gramáž ako čokolády s tradičnou hmotnosťou 100 gramov. Nezmenšovali sa len tie, čo majú zaužívanú veľkosť ako Margot, Sójové rezy či dezerty Merci, dodal Fulier.
Zmenšenie gramáže cukroviniek potvrdil aj sieť COOP Jednota Slovensko. „Dodávatelia argumentujú zmenou receptúry, výrobnej technológie či obchodnej politiky,“ hovorí predseda predstavenstva Gabriel Csollár. V prípade zmeny váhy reťazec rokuje s dodávateľom o cene, aby zostala jednotková cena rovnaká.
Riaditeľka nákupu reťazca CBA Mária Janurová hovorí, že mali aj dodávateľa, čo sa vrátil k pôvodnému baleniu: „Zákazník zmenu neakceptoval a predaj sa prepadol.“