BRATISLAVA. Elektronické zdravotné karty, zdravotnícke preukazy, ale aj pacientské sumáre by o tri roky mali byť u nás realitou.
Ráta s tým ministerstvo zdravotníctva v zákone o Národnom zdravotníckom informačnom systéme, ktorý je v pripomienkovom konaní. Platiť by mal od polovice budúceho roka.
Je to ďalšia časť elektronizácie zdravotníctva, takzvaného eHealth. Prípravy na jej zavedenie sa začali v roku 2008. Exminister zdravotníctva Ivan Uhliarik (KDH) chcel, aby eHealth fungoval u nás už na budúci rok.
Tri roky na prípravu
Čo to bude
Pacientsky sumár
Bude v ňom:
krvná skupina a Rh faktor,
aktívna implantovaná zdravotnícka pomôcka,
alergie,
záznam o očkovaní,
údaj o všeobecnom lekárovi,
údaje o kontaktnej osobe, ktorú určí pacient,
zdravotná poisťovňa,
údaje o predpísaných, podaných a vydaných liekoch za posledných šesť mesiacov,
kód choroby s jej bližšou špecifikáciou.
Narábanie so sumárom:
má doň zapisovať všeobecný lekár,
bude prístupný ošetrujúcemu lekárovi alebo sestre, záchranárovi či operačnému stredisku záchrannej služby,
bude súčasťou elektronickej zdravotnej knižky.
Ministerstvo zdravotníctva predpokladá, že do roku 2016 bude fungovať nielen elektronická zdravotnícka knižka, ale aj mnoho národných zdravotných registrov.
„Sú si vedomí, že to nepôjde hneď. Reálne si na to dali dva a pol roka prechodného obdobia, takže je tam rezerva,“ povedal súdny lekár a právnik Peter Kováč.
Súkromní lekári sú so zákonom spokojní. Šéf ich asociácie Ladislav Pásztor hovorí, že zákon necháva dosť času, aby si lekári na zmeny zvykli a prispôsobili sa im. Od roku 2016 sa totiž bez využívania internetu nepohnú.
Od roku 2016 bude budú musieť lekári povinne fungovať online.
Údaje pacientov budú už zapisovať do elektronických zdravotných kariet či do pacientských sumárov. „Nemali by s tým mať problém,“ hovorí Pásztor.
Ušetriť chcú 60 miliónov
Pri prechode na elektronické vykazovanie údajov o pacientoch však lekárom stúpnu náklady, upozorňuje Kováč. Pripúšťa to aj ministerstvo zdravotníctva.
Úprava programov pre záchranky a vybavenie tlačiarňami a tabletmi vyjde podľa ich prepočtov jednu ambulanciu záchrannej služby na 600 eur. Pri 264 ambulanciách to bude takmer 160-tisíc eur.
Ďalšie peniaze bude treba napríklad na čítacie zariadenia identifikačných kariet zdravotníckych pracovníkov či príslušný softvér. Tieto náklady by mali byť platené z peňazí z Bruselu, tvrdí rezort.
Elektronizácia údajov zvýši náklady vyšších územných celkov aj samotného ministerstva. To má na budúci rok zaplatiť 1,5 milióna eur. Ďalších 40 miliónov eur by malo ísť z Bruselu.
Po rozbehnutí si systém vyžiada ďalšie peniaze na údržbu. Ministerstvo vyčíslilo, že ročne pôjde o 9,5 milióna eur.
Rezort, ktorý vedie Zuzana Zvolenská však zároveň predpokladá, že elektronizácia prinesie už v roku 2016 takmer 60miliónovú úsporu.
„Cieľová úroveň ročných benefitov je asi sto miliónov eur,“ hovorí ministerstvo.
Elektronizácia má totiž priniesť efektívnejšie poskytovanie starostlivosti, tvrdí.