BRATISLAVA. V piatok ráno pred Vianocami predávali v bratislavskom obchodnom dome reťazca Tesco šesť sklených štamperlíkov s motívom snehových vločiek za 1,69 eura.
Vo štvrtok stálo to isté balenie tých istých pohárikov v rovnakej predajni v rámci výpredajovej akcie 1,69 eura.
Na žltej, akciovej cenovke už bolo napísané, že predtým stáli 3,49 eura. Pri pôvodnej vyššej cene bol pripísaný aj dátum 21. december, teda piatok pred Vianocami.
Reťazec Tesco sa do uzávierky novín nevyjadril, kedy cenu tohto výrobku upravil.
„Pravdepodobne ide o klamanie spotrebiteľa v súvislosti s informovaním o cene,“ myslí si Lukáš Zelený z právnej poradne časopisu dTest.
Takýto prístup považuje za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa.
Ak spotrebiteľ na taký prípad narazí, môže podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá po prešetrení môže reťazec pokutovať.
Na zľavy s rozvahou
Výpredaje
Kedy a kde sú
Vybrané zľavy:
Ikea – zľavy na vybrané výrobky od 18. decembra 2012 do 16. januára 2013,
Nay – zľavy do 50 percent od 27.decembra 2012 do 6. februára 2013,
Electro World – akcie od 26.decembra,
Okay elektrospotrebiče – zľavy do výšky 58 percent,
Exisport – od 27.decembra do 16. januára 2013,
Tesco – zľavy do 75 percent na vybrané produkty do 15. januára 2013 alebo do vypredania zásob,
Datart – výpredaj so zľavami do 45 percent bude od 7. januára do 20.januára 2013,
Takko Fashion – zľava na všetko 25 percent do 31. decembra,
Mall.sk – zľavy sa pohybujú do 87 percent a podľa stavu zásob potrvajú minimálne do polovice januára 2013,
Kaufland – 26.decembra začal s 50percentnými akciami na čerstvý tovar, sekty a šampanské, značkový alkohol, ako aj hydinu, čerstvé lahôdky, mliečne výrobky, chlieb a pečivo,
Hej.sk – zľavy do 70 percent od 25.decembra do konca januára 2013, prípadne do vypredania zásob,
Gorila.sk – ponúka povianočnú akciu: poštovné zadarmo.
Povianočné zľavy od 30 do vyše 80 percent nahnali zákazníkov do niektorých predajní už v stredu. Naplno sa rozbehli vo štvrtok.
„Spotrebitelia si musia dávať pozor hlavne na predstierané zľavy, ktoré v skutočnosti zľavami nie sú,“ hovorí Zelený. Niektorí predajcovia totiž zľavy len vyhlásia, no reálne cenu neznížia, tvrdí.
Pred pôvodnú cenu, ktorá je akože po zľave, dopíšu vyššiu. Alebo predajcovia ceny zvýšia len na chvíľu, aby ich následne vrátili na pôvodnú úroveň.
Niektorí obchodníci avizujú vysoké zľavy, no tie sa týkajú len pár výrobkov – väčšinou menej zaujímavých, vysvetľuje Zelený.
Takto sa snažia nalákať zákazníkov do predajne. Tí potom nakúpia aj to, čo nie zlacnené.
„Na zľavnený sortiment platí rovnaká záručná lehota ako v prípade nezlacneného tovaru,“ upozorňuje Zelený. Výnimkou sú len chyby, pre ktoré bol tovar zlacnený, dodáva.
Zlacnel aj nákup online
Povianočné zľavy ponúkajú aj online obchodníci. Už na druhý sviatok vianočný zlacňoval až do 70 percent e-shop Hej.sk.
Od štvrtka vypredáva tovar aj Mall.sk.
Pred objednaním tovaru cez internet si treba obchodníka preveriť. Oplatí sa pozrieť si adresu, obchodné podmienky, možnosti platby či vyhľadať referencie a hodnotenia na konkrétneho predajcu.
„Zhromaždením a vyhodnotením uvedených informácií môže spotrebiteľ rozlíšiť rizikových, teda nečestných predajcov, od tých, ktorí si zaslúžia dôveru,” hovorí Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
V prípade neovereného e-shopu je lepšie neplatiť vopred, radí.