BRATISLAVA. Slovenskí spotrebitelia boli s tovarmi a službami na našom trhu v končiacom sa roku menej spokojní ako vlani.
Ukázal to európsky prieskum spotrebiteľských trhov, ktorý hodnotí spokojnosť ľudí.
Slovensko v rebríčku krajín Európskej únie obsadilo 15. miesto. Oproti minulému roku sme si tak pohoršili o osem priečok.
Z okolitých krajín nás v hodnotení predbehlo Rakúsko, ktoré skončilo na ôsmom mieste, ale aj Maďarsko.
Najhoršie reštaurácie
Najviac spokojní sú spotrebitelia u nás s nealkoholickými nápojmi, knihami, časopismi a novinami. Nespokojní sú s oblečením a ojazdenými autami, ktoré sa na našom trhu predávajú.
Zo služieb sú spotrebitelia u nás najviac spokojní s opravou telefónov, dodávkou elektriny a vody.
V tom sa v porovnaní odlišujú od priemeru Únie, kde ľudia vyjadrili najväčšiu spokojnosť s opatrovateľskými službami, kultúrou a športovými službami.
V rebríčku najhoršie hodnotených služieb vedú v Únii služby realitných kancelárií, no u nás kaviarne a reštaurácie. Zuzana Šedivá zo Zväzu hotelov a reštaurácií za tým vidí rastúce nároky zákazníkov.
„Často sa stretávame s tým, že očakávania sú vyššie, ako sú možnosti pohostinských zariadení,“ hovorí. Kvalita reštaurácií sa podľa nej stále zvyšuje.
Česi sa prepadli viac
Oveľa horšie ako Slovensko skončilo Česko, prepadlo sa na 22. miesto. Ešte pred dvoma rokmi bolo na druhej priečke rebríčka.
„Tak výrazný prepad nezaznamenal žiadny z 27 štátov Únie,“ hovorí Lukáš Zelený zo spotrebiteľského časopisu dTest.
Prieskum ukázal, že Česi sú najmenej spokojní s kvalitou ojazdených áut, obuvi, mäsa a mäsových výrobkov. Negatívne hodnotili aj realitné a bankové služby.
„Zákazníci sa často stretávajú s klamlivými obchodnými praktikami a ťažko sa domôžu svojich práv,“ hovorí Zelený. Problémy majú aj s porovnávaním produktov na trhu.