BRATISLAVA. Povianočné zľavy využívajú ľudia nielen v kamenných obchodoch, ale aj pri nákupe cez internet.
To, čo nekúpili pred Vianocami, doprajú si lacnejšie po sviatkoch. Ide najmä o drahší tovar ako chladničky, práčky, mobily a tablety.
Tento trend funguje podľa obchodného riaditeľa e-shopu InterStore.sk Tomáša Prutzera niekoľko sezón.
„Určitú úlohu tu zohráva marketing, ale aj strach z nedoručenia tovaru v predvianočnom období,“ hovorí. Podľa neho je január veľmi silný mesiac, dosahuje takmer úroveň decembra.
Prieskum
Nákupy online
Dôvody, pre ktoré ľudia nakupujú v e-shopoch:
nižšie ceny v porovnaní s kamennými obchodmi:- tento dôvod uviedlo 54 percent ľudí,
- uviedlo to 18 percent ľudí,
- je dôležitá pre 17 percent opýtaných,
- tento dôvod uviedlo 7 percent opýtaných.
Zdroj: Online prieskum agentúry NMS Market Research, portál Heureka.
Za veľkým záujmom o nákupy cez web v týchto dňoch sú povianočné zľavy a univerzálne darčekové certifikáty, vraví obchodný riaditeľ e-shopu Mall.sk Ľuboš Bojo.
Tie totiž využijú obdarovaní práve po Vianociach.
Silnejší január ako vlani
Online optika Opti24.sk registruje od 4. januára o päť percent viac objednávok a návštev než pred Vianocami, povedal Akos Nemeth.
Tesne po sviatkoch pritom klesli objednávky v nej o tretinu.
Tohtoročný január je takmer o pätinu lepší ako vlaňajší, tvrdí hovorkyňa spoločnosti Hej.sk Jitka Součková.
Tento internetový predajca zlacnil tovar po Vianociach aj o 70 percent.
Menej sa však v januári darí online predaju kníh.
„Počet objednávok v januári tvorí necelé dve tretiny decembrového objemu,“ hovorí Martin Štrba za Martinus.sk.
No počíta s tým, že tohtoročný január bude o štvrtinu silnejší ako minuloročný.
Ján Laš z portálu Gorila.sk ráta s poklesom výšky priemernej objednávky oproti minulým rokom: „Kniha nie je komodita dennej spotreby a ľudia zvažujú, či si kúpia dve, alebo päť kníh v jednej objednávke, čo bývalo v minulosti bežné.“
Vrátili minimum tovaru
Tovar, ktorý sa zákazníkovi nepozdáva, môže pri nákupe online vrátiť do siedmich dní od doručenia. Viaceré e-shopy tvrdia, že tovar zatiaľ vrátilo len minimum ľudí.
Väčším problémom ako vrátený tovar boli zásielky, ktoré si zákazníci neprevzali na pošte či odberných miestach.
„Ten tvorí do dve až tri percentá decembrového obratu,“ hovorí Laš. Za dopravu tohto tovaru sa platí dvakrát.