BRATISLAVA. Registrácia ochrannej známky Najväčšia pizza v Košiciach môže spôsobiť niektorým reštauráciám problémy. Ak totiž Úrad priemyselného vlastníctva vyhovie žiadosti podnikateľa, ktorý o jej zapísanie požiadal, iné pizzerie nebudú môcť toto slovné spojenie požívať.
„Majiteľ ochrannej známky má výlučné práva označovať svoj tovar a služby ochrannou známkou zapísanou v registri,“ vraví hovorca úradu Július Šípoš. Môže teda žiadať, aby sa zakázalo používanie zhodného či podobného označenia na výrobky alebo služby inými podnikateľmi.
Najväčšia pizza už je
Podnikatelia, ktorým sa nepáči, že by malo byť označenie Najväčšia pizza v Košiciach chránené, majú tri mesiace na podanie námietok. Ak nebudú mať výhrady, zaregistruje označenie Úrad priemyselného vlastníctva.
„Najväčšiu pizzu v Košiciach robíme určite my,“ hovorí majiteľ tamojšej reštaurácie, ktorý nechcel byť menovaný. Už štyri roky pečú pizzu s priemerom 72 centimetrov a hmotnosťou 2450 gramov. Pochybuje, že by niekto mohol piecť väčšiu a chystá sa proti registrácii označenia podať námietku.
Registrácia označenia Najväčšia pizza v Košiciach sa nepozdáva ani firme GastroNet, ktorá zastrešuje pizzerie Pizza Mizza v Bratislave, Žiline a Piešťanoch. Táto firma má už od roku 2004 zaregistrovanú ochrannú známku Najväčšia pizza v meste.
Keďže Pizza Mizza využíva franchising, teda poskytuje ochrannú známku aj know-how iným podnikateľom, bola registrácia nevyhnutná, vraví jej šéf Jozef Šétaffy.
„Určite sa nám to oplatilo. Za tie roky sme dokázali z Pizze Mizze vybudovať poprednú značku na Slovensku,“ vraví.
Konkurencia chcela podľa Šétaffyho viackrát použiť ich slogan Najväčšia pizza v meste. „Museli si to zmeniť, lebo ich náš právnik upozornil na to, že porušujú zákon,“ dodal.
Zákaz len s dôkazmi
Ak Úrad priemyselného vlastníctva žiadateľovi o registráciu označenia Najväčšia pizza v Košiciach vyhovie, zaregistruje mu kombinované označenie, teda spomínaný slogan a obrázok mačky. K tomu, prečo o registráciu požiadal a čo hovorí na výhrady konkurentov, sa nám do uzávierky nevyjadril.
Šípoš tvrdí, že nie je jednoznačné, či by konkurenti uspeli, ak by chceli zakázať používanie tohto či podobného označenia. V prípade sporu by sa totiž dokazovalo, či je slogan dominantný vo vyobrazení ochrannej známky. Úlohu by podľa neho zohralo aj to, ako by vyobrazenie tohto sloganu vnímal spotrebiteľ.
Obmedzením je aj použitie konkrétneho miesta v známke, hoci známky platia pre celé Slovensko. „Ak by použil takýto slogan výrobca pizze v inom meste, mohlo by sa to považovať za klamanie verejnosti,“ povedal Šípoš.
Ochranu práv duševného vlastníctva, teda aj používanie ochranných známok kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Zvyčajne ide o falzifikáty originálnych výrobkov, vraví hovorkyňa Danuša Krkošová. Napríklad to, či sa v reštauráciách pod označením Kofola čapuje originálny nápoj, alebo iný.
Podnety, ktoré by sa týkali veľkosti ponúkanej pizze a jej porovnávania s konkurenciou, ešte nemali.