, Bratislava (SLKB), a to prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Slovenská Dunajská Konštrukčná (SDK), a. s., Bratislava. Základnou podmienkou ďalšej existencie lodiarenskej výroby v Komárne je podľa Penty konsolidácia majetku, potrebného na ich produkciu.
SLKB, ktoré vznikli na troskách Slovenských lodeníc, a. s., Komárno (SLK - v konkurze), čakajú v súčasnosti na navýšenie základného imania zo strany Fondu národného majetku (FNM) SR, ako aj na miliardovú pôžičku od Eximbanky, ktorou chcú prefinancovať výrobu lodí pre nemeckého klienta. Oba kroky, ako i udelenie štátnej garancie na úver, schválila pre lodenice vláda SR. Podľa člena predstavenstva Penty Group Jozefa Špirka je situácia v SLKB kritická. Penta súčasne pochybuje o účinnosti ozdravných opatrení, ktoré sa v SLKB pod gesciou FNM a vlády uskutočňujú. Ak by podľa J. Špirka došlo v budúcnosti k ohrozeniu ďalšieho fungovania SLKB či pádu spoločnosti, SDK sa pripravuje na to, aby bola schopná nadviazať na výrobu v lodeniciach a prevziať ich kvalifikovaných zamestnancov.
"Budúcnosť komárňanských lodeníc spočíva v dohode o spoločnom postupe pri konsolidácii majetku medzi kľúčovými subjektmi," uviedol J. Špirko a dodal, že Penta je ochotná do nej investovať i vlastné zdroje. SDK chce vo svojom majetkovom portfóliu zhromaždiť všetku technológiu a majetok potrebné na výrobu lodí. Časť z nich už vlastní, zvyšok by chcela v blízkej budúcnosti získať od Profexu Slovakia, s. r. o., a od samotných SLKB, ktoré vlastnia výrobné haly. K dohode o koordinovanom postupe by však mali pristúpiť i ostatné zainteresované subjekty - FNM ako zatiaľ nepriamy vlastník lodeníc, Istrobanka a VÚB ako záložní veritelia majetku lodeníc a Eximbanka ako hlavná financujúca banka.
SLKB disponujú v súčasnosti objednávkami na dodávku 10 lodí, pričom na 3 z nich sa momentálne pracuje. Aj SDK rozbehla rokovania s potenciálnymi zákazníkmi, do výberového konania správcu SLK, v ktorom predával dve rozpracované plavidlá, sa však neprihlásila. J. Špirko si myslí, že by tak mala spraviť rejdárska spoločnosť, ktorá si ich objednala, respektíve viedenská Raiffeisen Zentralbank AG, ich záložný veriteľ. Až potom by vstúpila do hry SDK a plavidlá, rozpracované na približne 40 a 60 % a v hodnote 315 miliónov Sk, by dokončila. "Nakoľko finančne zabezpečiť výrobu lodí je možné len na základe štandardného úverového financovania zo strany komerčných bánk, Penta bude rokovať predovšetkým s nimi," vysvetlil člen predstavenstva Penty finančné krytie výroby.
Penta Group sa svojho času spoločne s holandskou spoločnosťou OostEuropaParticipaties (OEP) uchádzala o 100-% účasť v SLKB a SLK Stroje a mechanizmy, a. s., Komárno. Jej súpermi v tendri FNM boli maďarská firma s nemeckým kapitálom Equinox Ventures Investment Advisory LLC., dcérska spoločnosť Lodeníc Mělník-Czech Shipping Group, a. s., a ruská firma OMZ-Obedinenyje mašinostroiteľnyje zavody (Jekaterinburg) a Slovenská námorná plavba Bratislava. Súťaž fond zrušil. Ďalší záujem Penty o SLKB bude závisieť od podmienok súťaže.
Základné imanie SDK je 203,8 milióna Sk, u lodeníc by malo po zvýšení dosiahnuť 81 miliónov Sk.
* sch gl