BRATISLAVA. Zabudli ste si zmeniť trvalý príkaz a poslali ste banke nižšiu splátku úveru? Alebo sa vám stáva, že niektorý mesiac skĺznete na bežnom účte do mínusu? Informácie o tom sa iste objavujú v bankovom registri.
V ňom banky evidujú detailné informácie o správaní sa klientov, ktorí čerpajú či čerpali úver. Údaje si zaznamenávajú a navzájom si vymieňajú aj lízingové a nebankové spoločnosti v nebankovom registri.
O pár týždňov sa majú oba registre prepojiť. „Treba dotiahnuť zmluvné záležitosti. Prepojenie bude v priebehu jedného až dvoch mesiacov,“ vraví Ján Budinský, konateľ firmy Slovak Banking Credit Bureau, ktorá spravuje bankový register.
Potrebné povolenia
Banky aj nebankovky si na výmenu dát už začali pýtať od klientov dodatočné povolenia. Klienti síce s povolením nemusia súhlasiť, banky a nebankovky však takéto povolenia získajú v budúcnosti, keď klienti požiadajú o nový úver, kreditku či bežný účet. Pre nových klientov už nenápadne stihli zmeniť úverové zmluvy.
Prepojenie registrov odštartovala novela zákona o bankách v roku 2011. Zrušila výhradný prístup k informáciám z bankového registra výhradne pre subjekty s bankovou licenciou.
Nebankový register získal väčšiu váhu ako partner bankového registra pred pár týždňami, keď sa jeho členom stal jeden z lídrov nebankového trhu Home Credit. Cetelem vstúpi do registra podľa Budinského onedlho. Obe spoločnosti boli zatiaľ iba v registri Solus, ktorý zbiera len negatívne informácie o dlžníkoch.
Presnejšie hodnotenie
Banky informačné prepojenie registrov vítajú. Je to krok, ktorý pomôže lepšie hodnotiť klientov a ich bonitu a na druhej strane chráni klientov pred prílišným úverovaním, hovorí hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.
Hovorkyňa Tatra banky Marína Smolková tvrdí, že prepojenie registrov môže pomôcť klientom s bezproblémovým splácaním, ale bez úverovej histórie. Môžu tak v banke dostať na úver nižší úrok.
„Do budúcnosti by sme uvítali ešte väčšie rozšírenie, napríklad zapojenie niektorého z telekomunikačných operátorov,“ dodala Smolková.
Lepšia informovanosť môže na druhej strane rozšíriť okruh klientov, ktorí úver nezískajú vôbec alebo len za cenu vyššieho úroku.
„Efekty spojenia sa neukážu ihneď, pretože banky a nebankové spoločnosti si budú vymieňať údaje od spojenia registrov do budúcnosti, nie staršie,“ dodal analytik portálu Finančná hitparáda Maroš Ovčarik.
Tri registre, ktoré evidujú informácie o dlžníkoch
Kto patrí kam: Kým bankový a nebankový register združuje všetky informácie z úverovej histórie klienta, Solus zaznamenáva len jeho úverové prešľapy.
Bankový register (pozitívny register)
Tatra banka
VÚB banka
Slovenská sporiteľňa
Volksbank
OTP Banka
Prima banka
Poštová banka
UniCredit Bank
ČSOB
Wüstenrot stavebná sporiteľňa
Prvá stavebná sporiteľňa
ČSOB stavebná sporiteľňa
Banco Mais
BRE Bank SA (mBank)
Oberbank AG
Zuno
Nebankový register (pozitívny register)
VÚB Leasing
Consumer Finance Holding (Quatro)
ČSOB Leasing
GE Money
Tatra Leasing
UniCredit Leasing
VB Leasing
Cofidis
Credium Slovakia
Toyota Financial Services Slovakia
Home Credit Slovakia
Spotrebiteľský register Solus (negatívny register)
BRE Bank (mBank)
Cetelem Slovensko
Cofidis
Credium Slovakia
Essox SK
Multi Leasing
Profi Credit Slovakia
Santander Consumer Finance
Telefónica O2 Slovakia