Viazaním zmlúv bez súhlasu sa zaoberá ministerstvo spravodlivosti. Zmluvy bez súhlasu zakázal súd v Nemecku. Odvolá sa na smernicu, ktorá platí v celej Únii.
BRATISLAVA. Viazaním klientov odoberať služby od spoločnosti UPC na dvojročné obdobie bez toho, že by o to požiadali, sa zaoberá ministerstvo spravodlivosti.
Nepozdáva sa mu totiž, že poskytovateľ káblových služieb zaväzuje v zmluve na ďalšie dva roky klientov, ktorí nevyjadria nesúhlas listom alebo osobne na pobočkách.
„Mlčanie alebo nečinnosť samy osebe neznamenajú prijatie návrhu,“ vraví Milan Budjač, šéf komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách na ministerstve spravodlivosti. Odvoláva sa pritom na Občiansky zákonník.
Verdikt z Nemecka
Budjač tvrdí, že podobné praktiky, aké používa aj firma UPC, posudzoval v roku 2010 nemecký súd v Karlsruhe.
Vo verdikte vyhlásil za neprijateľné podmienky, ktoré umožňovali, aby sa zmluva o poskytovaní služieb automaticky predlžovala o pôvodne dohodnutý čas.
„Znemožňovali voľbu uzavretia zmluvy a vychádzali z domnienky mlčania ako formy súhlasu so zmluvou,“ tvrdí Budjač.
Rozhodnutie nemeckého súdu síce nie je pre Slovensko záväzné, ale vychádza z tej istej smernice, ktorá platí vo všetkých štátoch Únie.
„Už to sčasti napovedá o neoprávnenosti tejto praktiky. Budeme sa tým zaoberať,“ dodal Budjač.
Takmer pred exekútorom
Po zverejnení prípadu Andreja Salnera, ktorý na problém upozornil na blogu, sa SME ozvali ďalší čitatelia.
Štefan Szilva bol roky klientom UPC bez viazanosti. Vlani v novembri mu prišiel list, že mu končí cenová akcia a UPC mu ponúkla nový balík. Bol drahší o desať centov a s viazaním na dva roky.
Keďže ponuku neodmietol vyjadrením aktívneho nesúhlasu, teda listom či osobnou návštevou (telefonicky), nechtiac sa zaviazal na dva roky. Keď vo štvrtok požiadal o zrušenie tejto viazanosti, firma mu vyrubila pokutu 164 eur.
„Keď som povedal, že to je absurdné, lebo majú peniaze za modem, povedali mi, že sumu za depozit vrátia, ale nič sa nezmení.“ Včera podvečer sa situácia vyjasnila a UPC sa ospravedlnilo za omyl.
Ľuboš Mudrák tvrdí, že mu v obdobnom prípade UPC vyrubilo pokutu 600 eur a mala ich vymôcť inkasná spoločnosť.
„Začali ma otravovať telefonicky, emailom aj poštou a vyhrážať sa mi exekúciou,“ tvrdí. Vraví, že po porade s právnikom zaslal list a firma sa mu ospravedlnila.
Majú im ušetriť peniaze
Zmluvy podpisovali klienti na neurčito a ponuky im majú ušetriť peniaze od plných cien, ktoré by si firma účtovala po skončení kampane či viazanosti, obhajuje postup UPC jej hovorca Jaroslav Kolár.
Ak sa im postup nepáči, môžu podať sťažnosť či reklamáciu, ktorú sa snažia vybaviť čo najrýchlejšie.
Čitatelia SME kritizujú aj poplatok 19 eur, ktorý si UPC účtuje pri zmene balíka služieb.
Potvrdili, že si poplatok účtuje automaticky pri predĺžení zmluvy bez ohľadu na to, či došlo k zmene. Kolár na tieto podnety nereagoval. Postup UPC spochybnila aj Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).
„Keď aktivujú službu bez súhlasu klienta s podmienkou, že ak o ňu nemá záujem, musí učiniť akýkoľvek krok, je to nečestná obchodná praktika,“ povedala v stredu hovorkyňa ústredného inšpektorátu SOI Danuša Krkošová.
Poplatok za faktúru má riešiť náklady
Elektronická faktúra od firmy UPC je zadarmo, ale za listovú si zaplatíte nový poplatok vo výške eura.
Koľko si učtujú
- UPC: 1 euro
- Swan: 0,70 eura
- Digi Slovakia: 0,50 eura
- Telekom: 0/0,72 eura
- Orange: 0 eur
BRATISLAVA. Pani Mayerová je klientkou spoločnosti UPC. Je už staršia a nemá internet, pretože ho nepotrebuje.
Od firmy využíva len služby káblovej televízie. Faktúry jej chodievajú poštou.
Doteraz jej ich vystavovali a poslali zadarmo. Od januára ich však firma spoplatnila, vyjdú na jedno euro. Mayerová si musí euro priplatiť bez toho, aby sa jej menila zmluva.
Hovorca spoločnosti UPC Jaroslav Kolár odôvodnil zavedenie eurového poplatku nákladmi na listové zásielky, obálkovanie a tlač.
Táto firma poplatok zaviedla ako jedna z posledných na trhu. Vyrubila ho však o niečo vyššie ako konkurencia a plošne bez výnimky.
Kým Orange nespoplatňuje listové ani elektronické faktúry, Telekom má v cenníku uvedený poplatok za zaslanie papierovej faktúry 72 centov.
Tento poplatok si Telekom uplatňuje len vtedy, ak si papierovú faktúru klient vyžiada a využíva akciové ponuky služieb, predovšetkým programy pripojenia do internetu, pri ktorých môže byť elektronická forma fakturácie podmienkou ich využitia.
Pri hlasových službách a iných sú faktúry zadarmo. Poplatok 70 centov má v cenníku Swan, Digi Slovakia vyberá 50 centov.
Jozef Tvardzík