BRATISLAVA. V nedeľu sa Martin zo Senice vybral nakúpiť záhradné náradie. Z bratislavskej predajne Mountfield odišiel s prázdnymi rukami, bola zatvorená. „Vôbec mi nenapadlo skontrolovať otváracie hodiny na webe. Veď v nedeľu majú otvorené všade,“ vraví.
Deň oddychu na záhrade
Pre spoločnosť Mountfield to však neplatí. Všetky jej predajne u nás sú totiž siedmy deň v týždni zatvorené. „Pre našich slovenských zákazníkov je nedeľa dňom odpočinku na záhrade,“ vraví PR manažér Mountfield David Jirušek.
Nákup záhradnej techniky presunula väčšina zákazníkov na sobotu. Tá je pre nich symbolom práce na záhradách, dodáva.
Mountfield zrušil nedeľný predaj na Slovensku vlani, keď sa ukázalo, že v ten deň predáva najmenej. „Na tržbách sa toto zníženie zo sedem na šesť dní vôbec neprejavilo,“ hovorí Jirušek.
V Česku má reťazec otvorené všetky predajne aj v nedeľu. Tvrdí, že v prípade záujmu je pripravený ich opäť otvoriť aj u nás.
„To, že majú reťazce otvorené sedem dní v týždni, je už v povedomí slovenského spotrebiteľa hlboko zakorenené,“ hovorí Erika Vicianová z mediálnej agentúry Idea Media.
Spotrebiteľa to ovplyvní
Zrušenie nedeľného predaja podľa Vicianovej znevýhodňuje obchodníka oproti konkurencii. Nedeľné tržby síce netvoria z celého týždňa najvýznamnejšiu časť, ide však o psychológiu spotrebiteľa, vysvetľuje. „Zafixuje si, že tento obchod nie je vždy dostupný,“ hovorí.
Ovplyvní ho to pri rozhodovaní sa, kam v budúcnosti zamieri. A to najmä vtedy, keď si nebude istý otváracími hodinami, aby sa zbytočne neprehnal.
Reťazec Baumax, ktorý má však širši sortiment, si nedeľný predaj pochvaľuje. „Zákazníci sú naň navyknutí a oceňujú ho najmä v čase záhradnej sezóny,“ hovorí Marek Šulc. Obraty a návštevnosť počas víkendu to podľa neho potvrdzujú.