Cukrovkárke s rizikovým tehotenstvom nebola poisťovňa schopná štvrť roka doručiť poukaz na inzulínovú pumpu. Po zásahu redakcie ho doručila hneď a osobne.
Jana Ševčíková z Bratislavy má 28 rokov. Keď mala sedem, zistili jej cukrovku, roky preto používa inzulínovú pumpu. Je v 24. týždni rizikového tehotenstva, doma má ďalšie 16-mesačné dieťa.
Napriek týmto podmienkam musela v snahe získať to, na čo má nárok, opakovane navštevovať a obvolávať zdravotnú poisťovňu Dôvera. Nie z vlastnej viny.
Staráme sa o vás nadštandardne
Ešte nedávno pritom bola klientkou Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Do súkromnej Dôvery prestúpila, lebo rodinné balíčky jej služieb považovala za výhodné. „Tento prestup som, žiaľ, oľutovala.“ Dôvera na svojom webe tvrdí: „Staráme sa o vás nadštandardne a moderne.“
Zo sľubovaného nadštandardu je Jana šokovaná. „Som veľmi sklamaná, čakala som, že súkromná poisťovňa bude flexibilnejšia a schopnejšia ako štátna,“ začína vysvetľovať.
„Mala som nárok na výmenu inzulínovej pumpy, ktorej životnosť je štyri roky. Zároveň som zistila, že som aj tehotná, preto som ju potrebovala čo najskôr pre prípad, že by stará pumpa vypovedala službu.“
Tento nárok má každý s jej diagnózou. V októbri 2012 preto požiadala svoju diabetologičku, aby jej vypísala žiadosť na schválenie novej zdravotnej pomôcky. Osobne ju potom odniesla do pobočky Dôvery.
Poisťovňa síce nárok schválila, ale poukaz, na základe ktorého by si Jana mohla vyzdvihnúť novú pumpu, nemala doma ešte ani na konci januára, teda štvrť roka po podaní žiadosti. Začala preto pátrať, kde je problém.
Poisťovňa písala na nesprávne adresy
„Keď poukaz nedorazil ani po mesiaci, volala som do poisťovne, zašla som tam aj osobne. Tvrdili mi, že pumpa je schválená a poukaz bol zaslaný mojej diabetologičke. Už tento krok považujem za neštandardný, keďže mi mal byť jednoznačne zaslaný domov. Pacientkou som predsa ja, nie moja lekárka,“ vysvetľuje Ševčíková a dodáva, že tak to bolo vždy predtým.
Napriek tomu sa s diabetologičkou dohodla, že jej v prípade doručenia poukazu dá vedieť. „Nič jej však neprišlo. Preto som do poisťovne v druhej polovici decembra volala znova. Tvrdili však, že mám ešte počkať, lebo pošta sa niekde zdržala.“
Po sviatkoch v januári tohto roka Janu prešla trpezlivosť. „Opäť som volala do Dôvery, kde mi tvrdili, že poukaz sa im 23. decembra vrátil ako neprevzatý. Vtedy však už s argumentom, že ho poslali na moju domácu adresu, nie na adresu lekárky. Minimálne v jednom prípade teda nehovorili pravdu. Mne ani doktorke však aj tak nič neprišlo.“
Dôvera si potom u Jany overila jej adresu s tým, že poukaz jej pošle druhýkrát. „Je koniec januára a stále ho nemám. V druhej polovici mesiaca som preto opäť volala do poisťovne s tým, aby mi dali aspoň podacie číslo zásielky. Rozhodla som sa ísť na poštu a poukaz vypátrať.“ Dôvera jej číslo poskytla, a tak Jana zistila, že poukaz síce poslala, ale úplne inde – na poštu do Petržalky.
„Bývam pritom na Trnávke. Bola som ochotná si zájsť aj do Petržalky, ale pani z pošty ochotne zavolala kolegyniam a zistila, že zásielka je síce k dispozícii, ale na svoj občiansky preukaz si ju nemôžem vyzdvihnúť. Na obálke je totiž moje meno, ale pri ňom je uvedená adresa mojej lekárky.“
Jana už nahnevaná opäť kontaktovala Dôveru s tým, že „jej konanie prekračuje hranice únosnosti. Odpovedali, že vraj musím počkať 18 dní, kým ubehne odberná lehota, potom sa im preukaz vráti, a oni mi ho budú môcť konečne doručiť na správnu adresu. Preto som sa obrátila na vašu redakciu.“
Zrazu ho mala hneď a priniesli ho osobne
Keď sme poisťovňu kontaktovali my, stačilo niekoľko hodín a Jana mala poukaz doma.
Poisťovňa v úvode svojho stanoviska tvrdí, že „podľa našich informácii poistenka disponovala a disponuje funkčnou pumpou a patričným príslušenstvom. V súlade s nárokom si požiadala o novú. Túto žiadosť sme okamžite schválili a poukaz na novú pumpu poslali doporučenou poštou. Žiaľ, kolegyňa omylom pri vypisovaní adresy pod meno poistenky pripojila adresu lekára. Stalo sa tak v súlade s našou skúsenosťou, keď pomerne často pumpy vydávajú poistencom priamo lekári,“ uvádza PR manažér Dôvery Branislav Cehlárik.
Podľa neho sa však zásielka vrátila ako nedoručená nie z dôvodu zlej adresy, ale z dôvodu jej neprevzatia „v odbernej lehote. Kolegyňa neskontrolovala adresu, ale v snahe doručiť poukaz čo najskôr, ho obratom znova poslala na nesprávnu adresu.“ Jana Ševčíková však trvá na tom, že žiadna zásielka neprišla ani jej, ani lekárke, preto ju ani nemohol nik vyzdvihnúť.
Podľa Cehlárika poisťovňu situácia mrzí. „Sťažnosť poistenky sme riešili, len čo sme si uvedomili naše pochybenie. Zdržanie spôsobené spätným doručením zásielky z pošty sme však nemohli ovplyvniť.“
Poisťovňa nakoniec Jane poukaz doručila osobne ešte v deň našej intervencie. „Dnes popoludní sme dostali od pošty naspäť nedoručený poukaz, ihneď sme kontaktovali poistenku a osobne sme jej ho doručili tak, aby si zajtra pumpu mohla prevziať. Týmto považujeme celú záležitosť za uzavretú.“
Náhrada škody? Ak si ju uplatní, budeme sa tomu venovať
Jana osobnú návštevu z Dôvery potvrdila. „Stalo sa tak dnes, teda 31. januára okolo tretej poobede. Prišli dve panie a okrem poukazu priniesli aj prezentačné darčeky od poisťovne. „Keď videli, že som tehotná, nezabudli mi do ruky podať vizitku, aby som im prípadne po narodení bábätka zavolala.“
Vyriešenie problému ju teší. „Po vašom zásahu sa zrazu podarilo dotiahnuť to, čo som sama riešila niekoľko mesiacov.“
Na otázku, ako konkrétne a či vôbec poisťovňa Jane nahradí náklady za stratený čas pri opakovaných návštevách pobočky Dôvery a telefonáty, Branislav Cehlárik uviedol, že „v tejto chvíli nemáme informáciu o žiadosti uplatniť si náhradu škody. Pokiaľ nás o to poistenkyňa požiada, budeme sa jej venovať.“