Pred siedmimi rokmi sme skoro predali železničné Cargo. Tú veľkú štátnu firmu s nákladnými vlakmi.
Záujemcov bolo viacero, cena sa hýbala okolo 400 miliónov eur. Bolo však pred voľbami a privatizácia bola nepopulárna, takže sa napokon žiadna nekonala. Voľby vyhral Smer a ten to zmietol zo stola. Lebo že privatizovať sa nepratrí. Ako sa odvtedy Cargo malo?
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AkQuTCk1zkB4dE56UGo5Y3c2NGJVX1Z2Vml2TnFjNEE&transpose=1&headers=1&range=A4%3AG5&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":-130,"viewWindowMode":"explicit","viewWindow":{"min":-130,"max":10},"maxValue":10},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Zisky a straty Carga. Hlavne tie straty (mil. Eur)","animation":{"duration":0},"legend":"none","useFirstColumnAsDomain":true,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":false,"width":500,"height":300},"state":{},"view":{"columns":[{"calc":"stringify","type":"string","sourceColumn":0},1]},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Chart 1"}
Rok 2011 bol skoro nulový, preto tam nevidno stĺpec. Tu sú záväzky firmy:
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AkQuTCk1zkB4dHROOWtWcHByX0FDTTJ5ZDhTZnZpZ2c&transpose=1&headers=1&range=A3%3AG4&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":null,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"booleanRole":"certainty","curveType":"","title":"Z\u00e1v\u00e4zky Carga (mil. eur)","animation":{"duration":500},"legend":"none","lineWidth":2,"useFirstColumnAsDomain":true,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"textStyle":{"color":"#666666","fontSize":12},"gridlines":{"count":"6","color":"none"},"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"tooltip":{},"width":500,"height":300},"state":{},"view":{},"chartType":"LineChart","chartName":"Chart 1"}
V roku 2009 či 2010 firma vykázala takú stratu, že aj keby všetci jej zamestnanci pracovali zadarmo, aj tak by firma skončila v mínuse.
Zdalo by sa, že sa z krízového šoku začali spamätávať, veď v roku 2011 bolo Cargo skoro na nule. Je síce pravda, že firma prešla výrazným upratovaním a pomohlo jej to. No celé je to komplikovanejšie.
Vozne Carga jazdia po koľajniciach, ktoré patria inej štátnej firme, ŽSR. Tá si za to, samozrejme, necháva platiť. Každý rok jej Cargo za to platilo medzi 160 - 185 miliónov eur. No v roku 2011 to zrazu bolo iba 97 miliónov eur, hoci prepravili rovnako veľa tovaru, ako rok predtým. Dostali totiž veľkú zľavu.
Koľko to bolo, nevieme. No Robert Fico sa vtedy stretol so zástupcami firmy a povedal, že je to asi 50 miliónov eur. Lenže toľko, čo Cargo ušetrilo na poplatkoch za koľajnice, zasa chýbalo tiež stratovým štátnym ŽSR. Takže Cargo ušetrilo, ale štát neušetril nič.
Komu by bolo účtovných trikov málo, tu je ešte jeden, ktorý stojí za to. Keďže Cargo bolo na tom zle, dostalo v roku 2009 od štátu pomoc za 160 miliónov. Tú ale musí vrátiť, inak by sa v Európskej únii hnevali, že je to nedovolená pomoc štátu vlastnej firme.
A Cargo pekne spláca. Ak sa pýtate, že z čoho, keď robia také dlhy, tak tu je odpoveď. Predávajú majetok ďalšej štátnej stratovej a dotovanej firme, ktorá vozí ľudí osobnými vlakmi, teda Železničnej spoločnosti Slovensko. Tá zasa väčšinou vozí poloprázdne vlaky.
Štát tak platí jednej svojej firme, aby kúpila majetok od inej štátnej firmy, aby tá za utŕžené peniaze splácala svoje dlhy voči štátu. Ak vám z toho vyšlo, že ten, kto na tom prerobil, bol štát a daňovníci, tak vás nebudem presviedčať o opaku.
Za pripomenutie stojí, že najväčšie dielne na údržbu vozňov široko ďaleko vlastní jeden z mecenášov Smeru a štátne železničné firmy ich hojne využívajú.
Zhrnuté a podčiarknuté: Ak by sme vtedy Cargo predali, mali by sme dáke peniaze naviac a hlavne, dnes by sme nemali ani Cargo ani jeho problémy. Takto síce nemáme tie peniaze, ale zato máme Cargo aj jeho problémy.