Agentúrny text sme nahradili autorským článkom
BRATISLAVA. Ak Američania odídu z košického závodu U.S. Steel a predajú fabriku ruskému Evrazu z portfólia Romana Abramoviča či Metinvestu, ktorý vlastní oligarcha Rinat Achmetov, môže padnúť štátny železničný nákladný dopravca Cargo. U. S. Steel je totiž jeho kľúčovým klientom. „Cargo robí tretinu výkonov v U.S. Steele. Keby U. S. Steel skončil, Cargo kľakne na kolená,“ povedal premiér Robert Fico.
Podľa neho sa pracuje aj na krízovom pláne pre prípad, že by už Cargo nevozilo materiál oceliarňam. Vláda však ešte stále s Američanmi vyjednáva, aby fabriku nepredávali.
Prečítajte si: Kto to kričal, nechajme si Cargo, s vláčikmi je zábava?
Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej tvrdí, že keby košické železiarne zmenili majiteľa, zrejme by sa z nich stala len valcovňa plechov. Práve preto by už pre ne Cargo nevozilo železnú rudu, ale len polotovary na zvalcovanie v menšom objeme. Pre Rusov a Ukrajincov by nemalo význam dovážať k nám rudu, ak majú pece priamo pri zdroji surovín. „Za lacnú pracovnú silu a náklady vyprodukujú radšej tam polotovar,“ hovorí Matej. Ľudia v oceliarňach preto podľa neho môžu prísť prácu.
Prepúšťanie nahlasuje Cargo aj tak. Z firmy bude musieť odísť 600 ľudí.