PRAHA. Po automatoch na kvety a poštových automatoch sa v Českej republike začínajú rozširovať automaty na pizzu.
Prvé tri už non-stop pečú v Prahe, asi dvadsať ďalších červených strojov z Talianska by sa mohlo na verejných miestach objaviť v najbližších mesiacoch, píše iDNES.cz.
Na Slovensku sú automaty v prevádzkach Tesco v Bratislave na Kamennom námestí a v Lamači. Jedna pizza stojí 2,5 eura. Fungujú od začiatku februára, prevádzkuje ich firma Ironweld ako "Wonder pizzu".
Zákazník čaká na pizzu asi dve a pol minúty, v Česku ho vyjde na deväťdesiat českých korún (asi 3,5 eura).
"Pizzomaty" nie sú vo svete novinkou, doteraz však nevedeli cesto pripraviť samy. Najnovší stroj za pár sekúnd sám zamiesi múku s vodou a hotové cesto vylisuje.
Štyri druhy, bez úprav Zhruba za dve až tri minúty už môže zákazník konzumovať hotovú pizzu. Výber má zo štyroch druhov s priemerom 27 centimetrov. Ak by však chcel napríklad viac syra alebo pizzu bez olív, má smolu.
Pizzomat aj všetky potrebné ingrediencie sú z Talianska.
"Iné byť nemôžu, pretože by stroj zničili," tvrdí Pavel Rohla, riaditeľ nákupu spoločnosti Westpay, ktorá je výhradným distribútorom týchto automatov pre Česko, Slovensko a Nemecko.
Spoločnosť Let's pizza ponúka automaty v Česku formou franchise licencií, prvé tri pizzomaty v krajine spravuje sama.
Stoja v obchodnom centre Harfa v Prahe, v predajni Makro na Proseku a v priestoroch kina Ládví. Firma Westpay vyjednáva o ďalších dvadsiatich miestach.
750-tisíc za stroj Nový majiteľ za stroj zaplatí 750-tisíc českých korún bez DPH, firme potom odvádza pravidelné mesačné poplatky, ktoré zahŕňajú aj servis.
Rohla nechcel ich výšku upresniť. "Závisí to od niekoľkých vecí, napríklad od počtu automatov," povedal.
Suroviny dopĺňa technik, ktorému sa pizzomat sám prihlási, keď dochádzajú. "Technik napríklad môže dostať správu, že o tri týždne budú chýbať ingrediencie na omáčku," opísal.
Odporúčaná cena pizze je 76 českých korún bez DPH (spoločnosť uvádza 85 až 95 Kč s daňou). Zaplatiť môžete len v hotovosti.
Firma na svojom webe uvádza predpokladanú návratnosť investície sedem až 16 mesiacov, tak rýchlo sa však peniaze v tomto biznise zrejme nevrátia. Uvedená kalkulácia totiž nezahŕňa náklady na elektrinu, prenájom automatu a servis.
Keby chcel zákazník jedlo reklamovať, musí si zavolať na bezplatnú linku a počkať, pokým príde obsluha automatu.
Autor: Filip Horáček (iDNES.cz)