BRATISLAVA. Keby platila novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorú pripravil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) a je už v druhom čítaní v parlamente, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by pri vyraďovaní ponúk na diaľnicu D1 mala problém.
Začiatkom mesiaca totiž vyradila lacnejšie ponuky a stavbu ružomberského úseku D1 ponúkla Váhostavu Juraja Širokého, ktorý súťažil s najdrahšou ponukou.
Súťaž
Aké ponuky predložili
Hant BA DS+ INC:207,5 mil.
Inžinierske stavby Košice, TuCon Žilina:215,4 mil.
Dúha Prešov+ Impregilo: 224,9 mil.
Združenie Čebrať (Váhostav – SK Žilina, OHL ŽS): 227,26 mil.
Skanska: 234,7 mil.
Doprastav, Strabag: 237,6 mil.
Eurovia + Stavby mostov Slovakia Banská Bystrica, Hochtief CZ: 273,74 mil.
NDS vyradila najnižšiu ponuku za 207,5 milióna eur, ktorú dostala od konzorcia vedeného firmou Hant.
Odôvodnila to tým, že predložilo nízku cenu. Aj ponuka konzorcia, ktoré vedú Inžinierske stavby Košice za 215,4 milióna eur, bola zrejme vyradená pre nízku cenu.
Aj od júla, keď má platiť novela, by NDS musela nájsť pri takých ponukách iný dôvod na vyradenie mohla vyradiť lacnejšie ponuky pre "neobyvkle nízku cenu". No musela by to vysvetľovať, pretože novodefinovaným exaktným kritériám neobvykle nízkej ceny by prípad tendra Váhostavu nezodpovedal.
Má mať iné kritériá
V novele sa definuje mimoriadne nízka ponuka.
V súťaži musia byť traja uchádzači a ponuka, ktorú chcú vyradiť, musí byť o 30 percent nižšia, ako je priemer predložených ponúk, o pätnásť percent nižšia ako druhá najnižšia ponuka a o pätnásť percent nižšia ako predpokladaná cena.
„Musia byť predložené aspoň tri ponuky a musia byť splnené všetky tri body zároveň,“ vysvetľuje ministerstvo vnútra.
Spĺňali jednu podmienku
Ponuky, ktoré pri D1 vylúčila NDS, tieto kritériá nespĺňajú.
Najnižšia ponuka je len o 11 percent nižšia ako priemer ostatných ponúk a len približne o štyri percentá nižšia ako druhá ponuka v tendri.
Pre zaujímavosť, najlacnejšia vyhodená ponuka bola len o desať percent nižšia ako ponuka Váhostavu.
Tri najlacnejšie ponuky spĺňajú jediné kritérium – sú o pätnásť percent nižšie, ako je predpokladaná cena zákazky.
To však spĺňajú nielen tri vyradené, ale všetky predložené ponuky.
NDS predpokladala, že cena za tento úsek bude 465,7 milióna eur. Všetky predložené ponuky sú tak na úrovni zhruba polovice z predpokladanej ceny.
Kým novela neplatí, môže obstarávateľ vyradiť ponuku ako príliš nízku bez toho, aby spĺňala nejaké exaktné kritériá.
Obstarávateľ sa len musí jej predkladateľa spýtať, prečo je ponuka taká výrazne nízka a posúdiť, či mu také vysvetlenie stačí.
S vyradením bol problém
NDS sa k vyraďovaniu ponúk nevyjadruje. Odôvodňuje to tým, že tender ešte prebieha.
V minulosti mala NDS problémy s vyraďovaním pre príliš nízke ceny.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ešte vlani v októbri prikázal NDS, aby do súťaže na pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou vrátila konzorcium vedené firmou Hant. NDS ho vyradila práve pre príliš nízke ceny.
V tendri predložil Hant ponuku 207 miliónov eur. Štát rátal s tým, že by úsek mal stáť 460 miliónov eur.
Podobne nízke ceny ako Hant mali aj iní uchádzači. Najdrahšie ponuky boli len zhruba o 30 miliónov vyššie ako tá od Hantu.
ÚVO vtedy povedal, že NDS sa nepýtal na nízke ceny všetkých rovnako. Štátna spoločnosť musela Hant do súťaže vrátiť.