BRATISLAVA. Ak od štvrtka 21. februára prídete do vybraných obchodov reťazca H&M u nás i v zahraničí a prinesiete do nich obnosené oblečenie, dostanete zľavu pri kúpe nového.
Za každú tašku naplnenú odevami dá reťazec poukaz na zľavu vo výške jedného eura pri kupe tovaru nad 10 eur.
Dve tašky denne
Hoci má H&M u nás 13 predajní, zbierať oblečenie bude len v obchodoch, ktoré má v nakupných centrach Aupark a Avion v Bratislave, Optima v Košiciach, Mlyny Nitra a Aupark v Žiline. Denne možno priniesť maximálne dve tašky oblečenia.
H&M chce akciou zabrániť tomu, aby oblečenie, ktoré sa dá ešte využiť, skončilo na skládke odpadu. Tvrdí, že 95 percent odevov sa dá po spracovaní použiť či recyklovať.
To, ktoré vyzbiera, použije pri výrobe kolekcie Conscious.
Zber obnoseného oblečenia už zaviedol na našom trhu reťazec Intimissimi. Za starú podprsenku dáva trojeurový poukaz na nákup novej.
Vyzbierané podprsenky tento reťazec zrecykluje. Vyrábajú sa z nich napríklad izolačné a zvukoizolačné panely.
Hľadajú partnera
O spôsobe zavedenia zberu nepotrebného šatstva u nás uvažuje aj britský reťazec Marks & Spencer. Pre SME to potvrdila Helena Vyhnánková z marketingu reťazca.
V domovskej krajine už tento projekt úspešne funguje. Za staré oblečenie dostanú zákazníci poukaz na nákup a súťažia ešte o týždennú cenu.
„Na Slovensku zatiaľ Marks & Spencer na takýto projekt hľadá partnera,“ vraví Vyhnánková.
V Británii práve on vozí vyzbierané oblečenie do krajín tretieho sveta, vlákna recykluje a využíva alebo oblečenie predáva v svojej sieti secondhandov.
O zbieraní obnoseného šatstva od zákazníkov uvažujú aj módne značky Reserved a Cropp Town.
„Analyzujeme všetky možnosti a aspekty zavedenia tohto konceptu,“ povedala Adriana Šimková, z marketingu firmy Koba, ktorá siete u nás prevádzkuje.
Chcú na seba upozorniť
Takýmito akciami chcú obchodníci prispieť k ochrane životného prostredia, ale najmä upozorniť spotrebiteľov na seba a priviesť ich do svojich predajní, tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský: „Aj malý bonus, ktorý zákazník získa, je bonus.“
Hoci má obchod so zorganizovaním zberu oblečenia náklady, to, že zákazníkov pritiahne a minú uňho peniaze, považuje za dôležitejšie.