BRATISLAVA. Takmer dve desiatky zmlúv, ktoré uzavrela za posledný rok Slovenská pošta, bolo tesne pod hranicou 400-tisíc eur. sumy v eurách, usporiadané od najvyšších
To je hranica, pri ktorej firmy musia o zákazku súťažiť a riadiť sa zákonom o verejnom obstarávaní.
Slovenská pošta zadáva zákazky, ktoré sú len pár eur pod týmto limitom. To jej umožňuje vyhnúť sa zákonu o verejnom obstarávaní a odvolávať sa na Obchodný zákonník či prieskum trhu.
„Rozdiel medzi zákonmi je hlavne v námietkovom procese. Účastníci tendra, ktorý je pod limitom, nemôžu podať námietku na prešetrenie Úradu pre verejné obstarávanie,“ hovorí Emília Sičáková Beblavá z Transparency International.
Firmy neprezradia
Najnovšiu zákazku od Slovenskej pošty na servis počítačov za 399 999 eur bez DPH získala minulý týždeň firma Datalan. Pošta tender vypísala, jedinou podmienkou na uzavretie rámcovej zmluvy bola najnižšia cena.
Fakty
Zmluvy pošty
február 2013 Datalan: 399 999
marec 2012 Dúha: 398 400
december 2011 FreshMini: 397 200
február 2012 Hobl & Pech Slovensko: 397 200
február 2012 EMM: 396 000
marec 2012 Renoving: 395 566
marec 2012 PromiNet: 393 600
február 2012 Staval a Filko V&D: 386 999
apríl 2012: Tempest: 386 999
Rámcové zmluvy sa obvykle využívajú vtedy, keď sa inštitúcie chcú vyhnúť ďalším verejným obstarávaniam.
Zákazka s Datalanom je platná do konca roku 2015 alebo kým sa neminú peniaze.
„Na základe zverejnenia na webovej stránke Slovenskej pošty záujem prejavilo vyžiadaním podkladov osem záujemcov,“ tvrdí Stanislava Pondelová zo Slovenskej pošty.
Tvrdí, že ponuka Datalanu bola najvýhodnejšia. Pošta nám po uzávierke (v printovej verzii sa táto informácia nenachádza, pozn. red.) napísala, že do súťaže sa napokon prihlásili a podmienky splnili len dve firmy.
Poštu už v roku 2011 preveroval Úrad pre verejné obstarávanie za to, že pri zákazke na pozáručný servis výpočtovej techniky zadala diskriminačné podmienky.
Nimi vylúčila z tendra väčšinu firiem. Úrad vtedy nariadil, aby sa verejná súťaž zrušila.
Pri tendri, z ktorého vzišiel víťazne Datalan, pošta odmietla zverejniť ponuku a názov druhej firmy.
Informácie sú podľa nej obchodným tajomstvom a odvoláva sa na Obchodný zákonník.
„Doteraz sa právnici nezhodli, či pošta je povinná firmy v súťaži zverejňovať, alebo nie. Treba odlišovať, čo je majetok štátnej firmy a čo sú verejné zdroje,“ tvrdí právnik Tomáš Kamenec.
Tento tender bol zverejnený len na webe pošty. Jeho zadanie nie je známe, lebo pošta podmienky zo stránky odstránila.
Sumou pod 400-tisíc sa pošta vyhla zverejneniu tendra vo Vestníku pre verejné obstarávanie, na čo má pošta plné právo a nevyužila to len pri tejto zákazke.
Cena je nadhodnotená?
Datalan si podľa zmluvy účtuje za jednu servisnú hodinu 104 eur s DPH, v prípade tlačiarní 108 eur za hodinu.
Pošta od firmy nežiada žiadne sofistikované práce, len diagnostiku, opravu či náhradné dielce.
„Ak by šlo o náročné softvérové práce a špeciálne zariadenia, sadzby sa pohybujú od 125 eur na hodinu. Za práce, ktoré sú uvedené v zmluve, sú sadzby trocha prehnané. Bežne sú od 20 do 25 eur na hodinu bez náhradných dielcov,“ tvrdí IT špecialista, ktorý nechcel byť menovaný.
V hodinovej sadzbe si mohla pošta podľa IT špecialistu zarátať aj takzvanú rizikovú prirážka.
„Cena sa neodvíja len od ceny práce, ale aj pravdepodobnosti opráv,“ tvrdí. Slovenská pošta má viac ako 7000 pracovísk.
Zmluva Datalanu zaručila, že sa s opravou nemusí ponáhľať. Reakčný čas, teda prevzatie pokazeného zariadenia, je v zmluve stanovený na dva dni plus na opravu má Datalan ďalších 5 až 10 30 dní.
„Reakčný čas a termíny opráv si určil obstarávateľ. Pri porovnaní s inými servisnými kontraktmi, ktoré máme, ich považujeme za obvyklé,“ reagovala Ivana Dorozlo z Datalanu. Firma tvrdí, keďže sa jedná o rámcovú zmluvu, táto zmluva nezaväzuje obstarávateľa vyčerpať celú sumu.
Rámcová zmluva definuje maximálnu potenciálnu hodnotu predmetu verejnej súťaže za všetky opravy vrátane náhradných dielov.
Opravené v poslednom odseku 20. 3. 2013.
OPRAVA
„V texte "Datalan zarába na pošte" uverejnenom 20. februára 2013 sme nesprávne uviedli, že Datalan predložil ponuku len euro pod zákonným limitom 399.999 eur. Datalan predložil len ponuku hodinových sadzieb, cenový limit určila pošta ako strop pre hodnotu všetkých plnení, vrátane náhradných dielov.
V tom istom texte sme uviedli, že Datalan si podľa zmluvy účtuje za jednu servisnú hodinu 104 eur s DPH, v prípade tlačiarní 108 eur za hodinu. Nie je to pravda, ceny sú podľa zmluvy rozdielne, podľa druhu práce aj 38 eur za hodinu bez DPH. Hodinová sadzba za opravy platí i pri práci viacerých technikov, nie je len za jednoduché práce, a zahŕňa všetky náklady vrátane dopravy a logistiky po celej SR.
Doba opravy, ktorú musí Datalan podľa zmluvy dodržať je najviac 5 respektíve 10 dní, a nie 30 dní, ako sme pôvodne napísali.“