BRATISLAVA. Môžu sa potraviny ponúkané tým istým výrobcom pod rovnakou značkou v krajinách Únie odlišovať? Brusel tvrdí, že áno, stavia sa tak na stranu výrobcov.
„Spoločnosti nie sú povinné predávať rovnaký produkt v rovnakom balení a pod rovnakou značkou, keď je na obale uvedené jeho zloženie,“ vysvetľuje Ingrid Ludvíková zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Ludvíková vraví, že výrobcovia prispôsobujú rôznym trhom aj svoje ceny. Môžu podľa nej preto meniť použité ingrediencie tak, aby mohli niekde predávať lacnejšie.
Diskusiu vyvolali testy
„Spotrebitelia často upozorňujú, že potraviny majú u nás horšiu úroveň ako v západných krajinách,“ povedal Lukáš Zelený z časopisu dTest. Týka sa to podľa neho hlavne mäsových a mliečnych výrobkov.
Pred dvoma rokmi sa to pokúsila dokázať Asociácia spotrebiteľov Slovenska (ASS) porovnávacím testom tých istých výrobkov kúpených u nás a v cudzine. Odlišnosti vo forme pridaného cukru zistila pri Coca-Cole, nie rovnakú kvalitu malo aj korenie pre rôzne krajiny.
Vlani zverejnila porovnanie 24 potravín kúpených v Česku a v zahraničí Mendelova univerzita v Brne. Viac ako polovica z nich mala porovnateľnú kvalitu, necelá štvrtina výrobkov z českých obchodov mala lepšiu a zvyšok horšiu kvalitu.
Poslankyniam sa to nezdá
Za zákaz dvojakej kvality produktov bojuje v Bruseli česká europoslankyňa Olga Sehnalová. Sprísnenie pravidiel sa snaží presadiť v novej spotrebiteľskej politike, ktorú rieši Európsky parlament.
Podľa nej sa výrobcovia usilujú argumentmi o odlišných chuťových preferenciách spotrebiteľov v rôznych štátoch zamaskovať pravú podstatu problému. „Nemôžeme predsa spotrebiteľa diskriminovať tým, v akej krajine nakupuje,“ hovorí.
Na nečestné praktiky niektorých firiem, čo predávajú výrobky v nových štátoch Únie v nižšej kvalite za rovnaké, často aj vyššie ceny ako v starých štátoch, upozornila tento mesiac v Bruseli naša europoslankyňa Edit Bauer. Komisie sa pýta, či nechystá porovnávaciu štúdiu, ktorá by ukázala na rozdiely.
Ministerstvo to nerieši
„Niektoré výrobky umiestňované na slovenskom trhu majú niektoré zložky v receptúre odlišné,“ potvrdil Peter Hajnala z ministerstva pôdohospodárstva. No dodal, že v súčasnosti rezort neplánuje tento problém riešiť.
„Ak si spotrebiteľ výrobok nekúpi, môže prinútiť výrobcu, aby produkt stiahol z výroby a prípadne aj z trhu či zmenil jeho zloženie,“ vraví.
Chute menia podľa trhov bujóny a salámy
Hamburgery sú rovnaké, Coca-Cola sa zložením pre rôzne trhy odlišuje.
BRATISLAVA. V rôznych krajinách majú ľudia rôzne chute. To nie je výmysel koncernov, ale realita spotrebiteľských preferencií, hovorí Martin Walter z firmy Nestlé. Receptúra kávy Nescafé Gold je preto iná pre rakúsky a poľský trh, iná pre náš.
Bujóny Maggi pre poľský, ukrajinský či škandinávsky trh sú kyslejšie ako naše. Salámy od firmy Hyza pre maďarský trh sú štipľavejšie, obsahujú viac papriky.
„Musíme rešpektovať preferencie spotrebiteľov v niektorých regiónoch a prispôsobovať tomu receptúry,“ vraví Jaroslava Hájková, hovorkyňa firmy Kraftfoods, ktorá vyrába aj čokoládu Milka. Práve o nej sa vraví, že v Rakúsku chutí lepšie ako u nás. Alpské mlieko je vo všetkých Milkách, v reklame pre rakúsky trh sa len viac zdôrazňuje. To, že Milka je rovnaká u nás aj na Západe, potvrdil aj prieskum ASS.
Podozreniam z rozdielnych receptúr sa bráni aj Danone. Základná receptúra je podľa riaditeľa kvality spoločnosti Miloša Štafena rovnaká, no tvrdí, že výrobok musí zodpovedať spotrebiteľským zvyklostiam a legislatíve krajín. Produkty predávané u nás sú rovnaké ako tie, čo firma dodáva do Rakúska či do Česka, dodáva.
„Zloženie našich surovín sa v závislosti od geografie nemení,“ hovorí Vít Grec z McDonald's. Dodávatelia sa riadia záväznou špecifikáciou reťazca, ktorá platí pre celý európsky trh, dodáva.
„Naše výrobky sú na všetkých trhoch rovnaké,“ hovorí generálny riaditeľ firmy Kofola Jannis Samaras.
Formou pridaného cukru sa líši Coca-Cola. Do nápojov zo závodu u nás sa podobne ako v USA pridáva izoglukóza – kukuričný cukor. V Česku, Rakúsku a Nemecku sa sladí repným cukrom.
„Receptúra sirupu nápoja firmy Coca-Cola je však rovnaká všade na celom svete,“ hovorí Marián Pavelka z CocaColy.