BRATISLAVA. Reklamu od mobilného operátora a poisťovne označila Rada pre reklamu za neetické.
Rada pre reklamu (RPR) na svojom zasadnutí označila reklamný leták “Teraz už nezáleží na tom, kto do vás nabúral“ od poisťovne Kooperativa a reklamnú kampaň “Prenos čísla do Orangeu – získate až 150 a nemusíte sa ani viazať“ od Orange za reklamy, ktoré sú v rozpore so zásadami Kódexu reklamnej praxe.
Zároveň počas rokovania, ktoré sa konalo 21. februára rozhodla, že bilbordy Kauflandu Slovensko “Smer najnižšie ceny!“ a tiež webstránka www.obraznastenu.sk etiku reklamy neporušujú. Spolu rada posudzovala sťažnosti na šesť reklám a nálezy prijala k spomínaným štyrom.
Rozpor medzi reklamou a zmluvnými podmienkami
Sťažnosť na reklamný leták od Kooperativy, ktorý propaguje havarijné poistenie Auto, plus dostala Rada pre reklamu od fyzickej osoby.
Sťažnosť sa týkala rozporu medzi informáciami z reklamy a informáciami uvedenými v osobitných poistných podmienkach havarijného poistenia na webstránke zadávateľa.
Z poistných podmienok podľa sťažnosti vyplýva, že úhrada nákladov na opravu nie je 100 percent, ako sa tvrdí v reklame.
Podľa Arbitrážnej komisie RPR je táto sťažnosť čiastočne opodstatnená. Podľa nej je neopodstatnené a v rozpore s pravidlami etiky reklamy “samotné označenie produktu ako havarijné poistenie. Základnou podmienkou uplatnenia tohto produktu je, že k poškodeniu alebo zničeniu poisteného motorového vozidla v dôsledku dopravnej nehody musí dôjsť pri nezavinenej havárii“.
RPR tvrdí, že “v konečnom dôsledku sa ponúkaný produkt výrazne odlišuje od spotrebiteľom všeobecne vnímaného havarijného poistenia. Produkt predstavuje len určitú formu dodatkového či doplnkového poistenia“.
Arbitrážna komisia RPR sa preto domnieva, že označenie tohto produktu ako havarijné poistenie môže, “najmä s ohľadom na okolnosti v akých sa označenie prezentuje – poistenie k povinnému zmluvnému poisteniu, uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu“.
Bonus iba za viazanosť
Rovnako od fyzickej osoby dostala Rada pre reklamu sťažnosť aj na reklamnú kampaň Orange. Autor sťažnosti túto reklamu považuje za zavádzajúcu, lebo bonus 150 eur sa dá získať iba pri podpise viazanosti na 24 mesiacov tak, ako je to uvedené v rámci internetovej stránky zadávateľa.
Arbitrážna komisia RPR s týmto názorom súhlasí, keďže v rámci reklamy zadávateľ explicitne uvádza, že ‘Za prenos čísla získate až 150 eur a nemusíte sa ani viazať!‘
Z reklamy však podľa rady “nie je zrejmé, že spôsob získania bonusu má podobu poskytnutia kreditu (zľavy z fakturovanej sumy) za jednotlivé zúčtovacie obdobia, a to vo výške najviac 5 eur za jedno zúčtovacie obdobie. Zákazník tak nezíska bonus v plnej výške ihneď, respektíve obratom po prenose čísla tak, ako by sa z reklamy mohol mylne domnievať, ale na to aby získal spomínaný bonus v hodnote 150 eur musí služby operátora využívať 30 mesiacov“.
Rada pre reklamu sa domnieva, že v tomto prípade ide o základnú charakteristiku “viazanosti“ a že podmienky ponuky sú v reklame predstavené spôsobom, ktorý môže zákazníka zaviesť.
Arbitrážna komisia RPR považuje v rozpore s etickým kódexom reklamy aj informácie uvedené v rámci vizuálu webstránky zadávateľa, v čase podania sťažnosti.
Konkrétne ide o text “zľava 150 pri podpise viazanosti na 24 mesiacov“.
Podľa rady, “uvedená zľava v skutočnosti nepredstavuje výšku bonusu, ktorý je predmetom ponuky tak, ako by si zákazník mohol vzhľadom k hlavnému komunikačnému posolstvu kampane myslieť, ale je výškou jednorazového kreditu, ktorý môže zákazník získať pri ďalších špecifických podmienkach, vrátane viazanosti na konkrétne obdobie. Podmienky zľavy sa však dozvie z cenníka služieb“.
Arbitrážna komisia RPR preto dospela k názoru, že priemerný spotrebiteľ môže byť vzhľadom na okolnosti a súvislosti v akých sa informácia komunikuje uvedený do omylu a “myslieť si, že získa bonus za prenos čísla aj jednorazovo, a to pri viazanosti 24 mesiacov, čo však taktiež nie je pravda“.