BERLÍN.
To vyvoláva nádej, že spotrebitelia aj vďaka relatívne nízkej nezamestnanosti svojimi výdavkami podporia ekonomiku, konštatujú agentúry Bloomberg a RTTNews.
Podľa najnovších údajov spolkového štatistického úradu sa maloobchodný predaj v Nemecku po očistení od inflácie a sezónnych vplyvov v januári zvýšil o 3,1 % v porovnaní s decembrom, keď klesol medzimesačne o 2,1 %
. Januárový rast predaja v najväčšej ekonomike eurozóny bol zároveň najstrmší za šesť rokov a vysoko prekonal odhady analytikov, ktorí predpovedali, že stúpne o 0,9 %.
V medziročnom porovnaní sa tržby nemeckých maloobchodníkov v januári zvýšili o 2,4 %, zatiaľ čo analytici odhadovali, že sa znížia o 1,7 % po strmom decembrovom poklese o 3,7 %.
Maloobchodný predaj je tak ďalším z ukazovateľov, ktoré signalizujú, že nemecká ekonomika by mohla už v tomto 1. štvrťroku ožiť a začať rásť. Na porovnanie, v predchádzajúcich troch mesiacoch sa jej výkon znížil medzikvartálne o 0,6 %.
Miera nezamestnanosti v krajine napriek kríze v Európe klesá a pohybuje sa okolo najnižšej úrovne od zjednotenia Nemecka pred vyše 20 rokmi.
Nemecko má dokonca nedostatok kvalifikovaných pracovných síl. Platy zamestnancov sa zvyšujú, vlani napríklad stúpli o 6,5 %.
Aj tieto faktory spolu s rastom nových objednávok na nemecké výrobky a zvýšením exportu prispeli k zlepšeniu nálady podnikateľov aj spotrebiteľov, čo sa v konečnom dôsledku odrazilo aj na výsledkoch maloobchodného predaja.