BRATISLAVA. Obchodníci sa po afére s konským mäsom snažia upokojiť zákazníkov. Obchodníci žiadajú vyhlásenia o správnych postupoch od mäsokombinátov, tie postupujú zodpovednosť nižšie na svojich subdodávateľov.
Zákazníka si chcú mnohí získať prízvukovaním, že zavedú vlastné testy a prevádzky nechajú sledovať kamerami. Britské Tesco chce podľa Guardianu uprednostňovať domácich dodávateľov a ich závody potom sledovať kamerami.
Hovorkyňa slovenského Tesca Zuzana Lošáková tvrdí, že až také dramatické to nie je, že britskí novinári len zle interpretovali tlačovku Tesca. Podľa správnosti má ísť o natočenie krátkych filmov, ktoré zákazníkom ukážu cesty niektorých tovarov od výroby až na pult. Tesco chce získať body aj tým, že zväčší počty DNA testov.
Chronológia
Konské mäso
- 16. januára sa objavili informácie o výskyte konského mäsa v hovädzích hamburgeroch od írskej firmy Silvercrest v reťazcoch Tesco a Lidl,
- 20. februára sa našla konská DNA v bolonských lazaniach značky Nowaco,
- 25. februára sa našla konská DNA v mäsových guľôčkach Köttbullar od Ikey.
Výroba sa už natáča
Kamery na prevádzke už má mäsiarstvo Berto z Vysokej pri Morave. „Pri akýchkoľvek nejasnostiach tak preukážeme plnenie dohodnutých podmienok,“ hovorí jeho marketingový manažér Branislav Netri.
Monitorovanie výroby je úplne bežné aj podľa riaditeľa Mäsokombinátu NORD Svit Ľubomíra Kozubíka. No nič nezaručí. „Kamera vo výrobe ešte neznamená, že výrobca nemôže použiť konské alebo nejaké iné mäso, ako deklaruje,“ hovorí.
Za aférou vidí tlak reťazcov na ceny. „Ich nároky na cenu pri nákupe od výrobcov sú také, že výrobcovia hľadajú alternatívy znižovania výrobných nákladov,“ hovorí.
Špinavý mlynček
Metóda stanovenia DNA neurčí, aký podiel konského mäsa vo výrobku je – teda či bolo vo výrobe mäso nahradené lacnejším konským, vysvetľuje výrobno-technický riaditeľ spoločnosti Makovec zo závodu v českých Držoviciach Jiří Vrba. Jeho podnik vyrába konské salámy. Falšovanie mäsa ukážu podľa neho len laboratórne testy, ktoré zmerajú percentuálne zloženie. „Len tak je jasné, či ide o zámer, alebo neúmyselnú kontamináciu,“ hovorí.
Za nálezmi konskej DNA môže byť aj nedbanlivosť výrobcov. Tí pre lenivosť či snahu ušetriť mohli nedostatočne vyčistiť mlynčeky po tom, ako mleli konské mäso. Do várky hovädzieho sa tak dostali aj stopové množstvá konskej DNA.
Testy a vyhlásenia
Prvé výsledky testov mäsových guľôčok Köttbullar už má Ikea. „Všetky výrobné šarže mäsových guľôčok boli bez konského mäsa,“ povedala hovorkyňa Ikea Jana Hrubcová. Testovať chce všetky výrobky, ktoré obsahujú mleté bravčové alebo hovädzie mäso. Ikea tvrdí, že do skončenia testov stiahla tieto výrobky z pultu.
Výrobky si preverila aj Billa. Od niektorých výrobcov potom žiadala vyhlásenia, že zloženie ich výrobkov je v absolútnom súlade s deklarovaným popisom na tovare. Niekoľkí už takéto potvrdenie poslali. O kamerách podľa nej reťazec ani neuvažoval.
Prítomnosť konského mäsa vo svojich výrobkov vylúčil reťazec Kaufland. „Čerstvé mäsové výrobky vyrábame vo vlastnom mäsokombináte, v ktorom máme priamy dohľad nad kvalitou mäsa,“ povedala za reťazec Erika Turček Pfundtnerová. Externých dodávateľov si Kaufland poistil právnymi opatreniami, dodala. O aké išlo, však nekonkretizovala.
Škandály poškodili najmä polotovarom
Hotové jedlá z hovädzieho sa predávajú menej, tvrdia niektorí analytici.
BRATISLAVA. Výrobky z hovädzieho mäsa strácajú u spotrebiteľov na popularite. „Keďže tie aféry sa silno chytili v médiách, ovplyvnilo to správanie spotrebiteľa,“ hovorí analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.
Ľudia si podľa neho dávajú najviac pozor v diskontoch. Utrpela aj obľuba mäsových guľôčok Köttbullar či dobré meno niektorých reťazcov, dodáva. Pozdáva sa mu rýchla reakcia reťazcov.
Výhoda pre domácich
O dlhodobejšej zmene spotrebiteľského správania je však podľa Eriky Vicianovej z mediálnej agentúry IdeaMedia predčasné hovoriť. „Slovenskí spotrebitelia sú stále cenovo citliví, preto nepredpokladám, že by táto aféra znamenala celkovú zmenu spotrebiteľského správania,“ hovorí.
Počíta len s odklonom ľudí od hovädzích polotovarov, kým sa na aféru nezabudne.
„Aféra vystupňovala nedôveru zákazníkov k dovozovým mäsovým výrobkom,“ dodáva Vicianová. Domáce firmy tak získali pred zahraničnými určitú výhodu – no treba ju podľa nej aj vedieť marketingovo podporiť a využiť.
Hydinu ponúkajú viac
Obchodníci tvrdia, že zatiaľ menší záujem ľudí necítia. „Nepostrehli sme žiadne zmeny v nakupovaní ani v našom bistre a obchodíku so švédskymi špecialitami,“ povedala hovorkyňa Ikea Jana Hrubcová. Rozšírili však sortiment jedál o hydinové soté, údený lososový filet, kuracie nugetky či pizzu.
Žiadnu zmenu správania oficiálne nevidí ani Kaufland. Rovnaký záujem o sendviče s hovädzím mäsom ako pred aférou hlási aj reťazec s rýchlym občerstvením McDonalds.
Rovnako je to aj u výrobcov. „Nepocítili sme nižší predaj ani nedôveru našich odberateľov,“ hovorí riaditeľ Mäsokombinátu NORD Svit vo Svite Ľubomír Kozubík,
Nižší záujem o výrobky s obsahom hovädziny nezaznamenalo ani mäsiarstvo Berto z Vysokej pri Morave.
Zdenka Kollárová, Daniela Krajanová