Pred Vianocami možno čakať kampane bánk, ktoré budú ponúkať extra služby spojené s úvermi.
BRATISLAVA. Máte v banke úver a platíte dve či až 3,50 eura mesačne za jeho vedenie?
Ak neprijmete žiadnu novú ponuku banky, od júna vám poplatok za vedenie úverového účtu banka musí automaticky prestať účtovať.
Poplatok, ktorý aj na Slovensku žiadajú zrušiť desiatky klientov, bankám zákon stopne zrejme od 10. júna. Zaručiť to má novela zákona o bankách, ktorá bude po 12. marci v parlamente.
Banky budú môcť naďalej pýtať poplatky za administrovanie úveru, no budú musieť dokázať, že ide o viac ako len o obyčajnú evidenciu.
Pre všetkých klientov
Úvery
Spor o poplatok
poplatok za vedenie úverového účtu je u nás od 1,99 do 3,49 eura,
v lete 2011 ho zakázal súd v Nemecku,
v novembri 2012 sa mal u nás zrušiť novelou Občianskeho zákonníka. Smer ju odmietol s tým, že chystá koncepčné riešenie.
Banka podľa návrhu novely nemôže od klientov pýtať poplatky za vedenie, evidenciu alebo správu úveru, alebo účtu, na ktorom je úver vedený a ktorého zriadenie alebo vedenie je podmienkou úverového vzťahu.
Znamená to, že ak si klient musel otvoriť napríklad k hypotéke účet, banka si za jeho vedenie nemôže pýtať poplatok.
Rušiť sa nebudú poplatky za účty, kde je povolené prečerpanie, a kreditky. Tam je vedenie úverového účtu dôležité pre obe zmluvné strany - nielen pre banku, ale aj pre spotrebiteľa.
Poslanec Miroslav Beblavý (SDKÚ), ktorý chcel neúspešne poplatok zakázať v novele Občianskeho zákonníka ako neprijateľnú podmienku v zmluvách, tvrdí, že súčasný návrh zákona umožňuje bankám mnoho stratégií, ako si poplatky zachovať. Alebo ako ich zrušiť len pre zbehlých a vytrvalých klientov.
Duálne produkty
Slovenská banková asociácia jeho tvrdenia nevylučuje, pretože zákon poplatok direktívne nezakazuje. Ale platí, že stačí, ak sa klient so starým úverom banke neozve, nepodpíše nový kontrakt, od júna mu banka už nesmie vyrubiť poplatok.
Iní klienti môžu platiť ďalej, ak im za to dá banka reálnu protihodnotu, s ktorou budú súhlasiť. Môže to byť napríklad paušál za extra služby, ktoré teraz klient platí, len keď ich využíva.
Asociácia pripúšťa, že banky sa zmene prispôsobia – ten istý úver budú môcť ponúkať buď s poplatkom alebo bez neho. Takýto model zaviedla Zuno.
„Poskytuje dva produkty: Pôžička a Pôžičku Plus. Kým pri prvej klient neplatí poplatok, Pôžička Plus je za poplatok 2,99 eura,“ vysvetľuje analytik portálu Finančná hitparáda Maroš Ovčarik.
V cene poplatku je zmena zmluvných podmienok, ktoré sú inak spoplatnené 40 eurami, a základné poistenie pre prípad smrti, úplnej invalidity a lepšia cena za rozšírený balík poistenia – práceneschopnosť a strata práce.
Banky tvrdia, že si takýto model vedia predstaviť ako riešenie novej situácie. Hoci novelu kritizujú, vidia v nej jedno pozitívum: banka bude nútená inovovať produkty s poplatkom, aby klienta presvedčila. Kampane s novými produktmi podľa nich neprídu v júni, ale pre Vianocami.
Súdne spory v apríli
Novela nepočíta s vrátením už vybraných poplatkov. Tie si každý klient môže len vysúdiť. „Žalobu o vydanie bezdôvodného obohatenia podáme v apríli,“ tvrdí šéf Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňák.
Žaloby pôjdu na sedem bánk, v každej z nich Antoňák zastupuje konkrétnych klientov. „Lehota, podľa ktorej budeme v tomto spore rátať premlčanie, je 24 mesiacov,“ dodal Antoňák.
Ak by spor vyhral, tak klientovi s poplatkom štyri eurá, bude musieť banka za dva roky vrátiť takmer sto eur.