.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom.
BRATISLAVA. V posledných troch mesiacoch minulého roka slovenská ekonomika vzrástla iba o 0,7 percenta. Vyššie ju tentoraz nevytiahol ani dopyt po autách z tunajších fabrík.
„Spomaľovali aj ekonomiky našich obchodných partnerov. Vo štvrtom kvartáli postupne klesali už aj automobilky,“ hovorí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Za zlými číslami je aj šetrenie ľudí na Slovensku. Tí menej spotrebúvajú, pretože sa ocitajú bez práce. Počet zamestnaných podľa štatistikov koncom minulého roka po niekoľkých mesiacoch prvýkrát klesol.
Nadol ho stiahol najmä počet podnikateľov.
„V dôsledku komplikovanej ekonomickej situácie a poklesu objednávok, ako aj legislatívnych zmien, ako bol rast daní, odvodov a administratívnej záťaže, sa zrejme časť z nich rozhodla skončiť,“ myslí si analytik ČSOB Marek Gábriš.
Pribudlo pritom klasických zamestnancov. Môže ísť o bývalých dohodárov, ktorých pre vyššie odvody zamestnali radšej na klasický pracovný pomer, uvažuje Gábriš.
Ceny a platy Tí, ktorí si aj prácu udržali, vo väčšine prípadov reálne zarábajú menej než minulý rok. Priemerná mzda sa síce dostala na úroveň 875 eur, ale rast miezd predstihla inflácia o 0,3 percenta. V rovnakom období roku 2011 si pritom reálne mzdy odpísali takmer štyri percentá.
Za minuloročným zlepšením je nižšia inflácia pri energiách, ale aj to, že ľudia menej míňajú a tak ceny nedvíha tlak dopytu, vysvetľuje Koršňák.
Väčší prepad v mzdách aj v počtoch zamestnancov vidno skôr v tých odvetviach, kde sú nižšie platy. Týka sa to napríklad čašníkov či zamestnancov v obchode.
Najviac kleslo Portugalsko
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AnPPUkk0OUvbdE5wakhLOTRPVTZEV0NxcjlyV1NYX0E&transpose=0&headers=1&range=A141%3AB172&gid=0&pub=1","options":{"region":"150","vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"fontSize":16},"booleanRole":"certainty","title":"Chart title","animation":{"duration":500},"colors":["#DC3912","#EFE6DC","#109618"],"legend":"right","displayMode":"regions","resolution":"countries","datalessRegionColor":"#d9d9d9","hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"width":500,"height":320},"state":{},"view":{},"chartType":"GeoChart","chartName":"Chart 4"}
Odlev investícií To najhoršie by už však v týchto dňoch mohlo byť za nami, zhodujú sa analytici s podnikateľmi.
„Začiatok roka sme mali veľmi zlý, keďže naši klienti meškali s platbami,“ rozpráva Antonio Canfora, šéf firmy Maccaferri Central Europe. Tá podniká v stavebníctve, a tak verí v zlepšenie vďaka viacerým diaľničným zákazkám, ktoré štát rozbieha.
Canfora nie je celkovo optimistom: „Kombinácia zhoršujúcej sa ekonomiky a vyšších odvodov môže spôsobiť masívny odlev investícií zo Slovenska.“
Optimistickí sú v trnavskom PSA Peugeot Citroën, ktorý už znižoval výrobu. „V marci sa mierne zvýšil dopyt po C3 Picasso – namiesto pôvodne plánovaných piatich nevýrobných dní a zastavenia výroby počas dvoch nočných zmien budú nevýrobnými dňami len necelé tri dni,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec.
Od začiatku roka firma núka svoj model Peugeot 208 aj na ruskom trhu. Tam sa darí napríklad žilinskej Kii. Bratislavský Volkswagen má oporu v Číne a USA.
Analytici Gábriš aj Koršňák sa zhodujú, že z Nemecka prichádzajú dobré signály, ktoré môžu tento rok priniesť zlepšenie. Reálne mzdy by zasa mali klesať pomalšie.