Čo je najlepšia vec, čo vláda spravila v ekonomike za posledný rok? To, že rieši deficit vo verejných financiách. Nie že by mala veľmi na výber, ale boli možné aj horšie scenáre. Je fajn, že prvýkrát od pádu socializmu musí vo verejných financiách upratovať aj vláda, ktorá voľby vyhrala vďaka ľavicovému populizmu.
Je v tom aj kus spravodlivosti. Súčasný problém vo verejných financiách je o bubline, ktorá sa v nich schovávala do roku 2009. Kríza ju len plne odhalila a znásobila. K najväčšiemu skrytému nafúknutiu rozpočtovej bubliny došlo v rokoch 2007 a 2008.
Hoci navonok to vďaka silnému rastu nevyzeralo zle, vnútorná nerovnováha sa od nástupu prvej vlády Roberta Fica výrazne prehĺbila (primárny deficit, cyklicky očistený). V tomto dosiahla Ficova vláda ešte pred krízou najhorší stav od roku 2002. Teda odvtedy, čo sa upratovalo po Vladimírovi Mečiarovi.
To, ako vláda vysvetľuje nutnosť upratovať, tiež nie je najhoršie. Že zvaľuje väčšinu viny na predchodkyňu, to neprekvapí. Robia to tak všetci a vždy. Dôležité je, že popri tom hlása, že verejné financie treba dávať do poriadku.
To najhoršie, čo Fico za prvý rok v ekonomike spravil, sa tiež týka boja s deficitom. Ide o spôsob, aký na to zvolil. Nie je totiž jedno, aký mix sekania výdavkov, dávok či podpôr a zvýšenia daní zvolíte. Slovenská vláda išla najmä cestou zvyšovania príjmov cez dane a odvody.
Už minulý rok pred platnosťou najnovších zmien v daniach a odvodoch platilo, že práca na Slovensku je nadpriemerne zaťažená daňami a odvodmi, ak sa porovnáme s Európskou úniou či priemerom vyspelých krajín (OECD). Napriek tomu šla do razantného zdraženia práce, najmä drobnej.
A ako by nestačilo daňovo-odvodové zaťaženie, skomplikovala ju aj administratívne. Pôsobí mimoriadne cynicky, ak z ministerstva financií skomentujú tento stav postrehom, že tí, čo si preto prestanú privyrábať, nebudú nezamestnaní. Pretože sú to študenti či iné nepracujúce typy.
Ak by niekto hľadal odborné argumenty, na základe ktorých sa vláda pustila do tohto typu konsolidácie, tie neexistujú. Rozhodnutie bolo politické. Premiér sa vôbec netajil tým, že toto je jeho preferovaný spôsob konsolidácie. Diskusiu o miere vedľajších efektov pritom nepripúšťal.
A to zostáva naďalej najväčším problémom jeho fungovania. Ani po roku neexistuje politická vôľa pozrieť sa na príjmy a výdavky verejných financií pragmaticky. Zistiť, čo ekonomickú aktivitu brzdí viac a čo menej, ktoré dávky a podpory (polovica rozpočtu verejných financií) berú ľudia, ktorí na ne nie sú odkázaní a podobne.
Pritom sme svedkami, ako sa nám oproti predpokladom zužuje počet tých, na ktorých celé to bremeno dopadá. Ukazuje sa, že daňovo-odvodové opatrenia budú pre rozpočet menej efektívne, ako sa čakalo, a ich negatívne vedľajšie efekty vyššie, ako sa čakalo. A to je škoda, pretože s menšou dávkou arogancie a lacných gest to takto nemuselo byť.
Prečítajte si aj ďalšie komentáre:
Vláda podnikateľom sľúbi, že urobí poriadok s nezmyselnými povinnosťami. Pravdepodobnosť, že sa naozaj niečo udeje, je však mizivá, myslí si Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Kedysi bol film Ak je utorok, musíme byť v Belgicku. Druhý diel by mohol byť Ak je piatok, musíme ísť dolu s ratingom, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Voliči najotvorenejší sociálnej demagógii sú prví, čo prichádzajú o prácu, upozorňuje Peter Morvay
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz