Všetko býva jednoduché. No niekedy len dovtedy, kým netreba čosi doriešiť. V zahraničí už potom kuchynská angličtina nemusí stačiť.
Rozhodli ste sa nakupovať cez internet? Výhodná cena nemusí byť všetko. Posúďte možnosti doručenia či bezpečnosť platby. A ak vás lákajú zahraničné stránky, zvážte svoje jazykové znalosti.
Všetko vyzerá veľmi ľahké, kým netreba riešiť problémy. Napríklad ak neprejde platba, alebo ak treba reklamovať.
V téme sa dočítate:
O pohybe zásielky vás môžu informovať aj emailom
V Európe vás chránia jednotné pravidlá, inde je to otázne
Vedie dobierka
Čo sa týka platby a doručenia, u Slovákov jednoznačne vyhráva osvedčená dobierka. Podľa portálu Heureka.sk s ňou má skúsenosti viac ako osemdesiat percent našich kupujúcich. Považuje sa za najbezpečnejšiu – za tovar platíte až vtedy, keď ho máte v rukách, hoci aj zabalený v škatuli alebo v obálke.
Predajcovia však dobierky veľmi neobľubujú, najmä ak ide o fyzické osoby a bazáre – vrátená dobierka pre nich znamená nielen to, že nepredali, ale aj zbytočné náklady v podobe poštovného navyše.
Preto je možné, že cenu tovaru vám zvýšia len preto, aby pokryli straty z iných neprebraných zásielok.
Blízko neznamená jednoducho
Ako nakupujeme
Internetové obchody
- Ženy veria bankovému prevodu, muži si idú po tovar osobne.
- Dobierka je najčastejším spôsobom platby za tovar nakúpený na internete (skúsenosti s ňou má 83 % Slovákov nakupujúcich online).
- Nasleduje internet banking (43 %), tretím najviac používaným spôsobom platenia je karta (28 %).
Zdroj: Heureka/NMS Market Research, 2 200 respondentov
Dobierka býva voľbou pri kúpe tovaru aj zo susednej Českej republiky. Každý predajca však túto možnosť neponúka.
Niektorí umožnia len platbu na účet (napríklad otvorený na Slovensku a možno teda platiť v eurách) a tovar posielajú ako doporučenú zásielku.
Zaslanie dobierkou z Česka je aj pomerne drahé – len príplatok za túto službu cez Českú poštu je od 50 českých korún vyššie (záleží na druhu zásielky).
Niektorí predajcovia využívajú možnosť voziť balíky na Slovensko a cenu balíka znížiť.
Pri platbe bankovým prevodom do Česka sa treba pripraviť na komplikácie v podobe vysokých poplatkov za výmenu eur na české koruny, prípadne za spracovanie platby na účet príjemcu zo strany jeho banky.
Tie znáša buď kupujúci tak, že mu ich predávajúci zaráta do ceny tovaru, alebo cez platbu s garantovaným OUR poplatkom.
Peniaze vtedy prídu príjemcovi v českých korunách v hodnote tovaru. Všetko ostatné sa strhne kupujúcemu pri prevode peňazí (napríklad vo VÚB pri platbe do 300-tisíc českých korún znášate navyše poplatok 200 českých korún).
Ak zvolíte platbu bežným bankovým cezhraničným prevodom, predávajúcemu zostane z ceny tovaru aj o stovky českých korún nižšia suma, čo môže od vás dodatočne požadovať zaplatiť.
PayPal a iné
Bezpečnosť pri platbách z iných krajín (ale už aj na Slovensku) ponúkajú platobné systémy, ako napríklad PayPal, MoneyBookers a podobne.
Pre mnohých kupujúcich je výhodou druhého spomenutého systému to, že má webovú stránku aj v slovenčine a po platbe príde do mailu upozornenie v češtine.
Ak nakupujete vo veľkom eshope (napríklad na eBay), systém vás navedie pohodlne až k platbe spomínanými službami. V tomto prípade, ak nie ste dôslední pri študovaní podmienok, vám stačí „kuchynská“ angličtina.
Niekedy sa však môže stať, že na hlavnej stránke eshopu síce svieti logo platobného systému (napríklad PayPal), no pri platbe konkrétnemu obchodníkovi takúto možnosť nenájdete a musíte vyberať inú (napríklad MoneyBookers alebo aj Western Union a podobne).
Pri platení v eshope sa tiež môže stať, že banka vašu platbu zastaví, pretože príjemcu peňazí vyhodnotí ako nedôveryhodného a dodávateľ vás začne bombardovať mailami, čo sa stalo.
Komunikácii v cudzom jazyku sa nevyhnete ani vtedy, ak chcete stornovať objednávku, pretože ste omylom klikli na iný tovar – pri odevoch napríklad v inej farbe.
Minimum o platení
Platobná karta
- Platbu na internete môžete uskutočniť akoukoľvek kartou – kreditnou aj debetnou (závisí od toho, aké karty predajca akceptuje).
Zadávať budete meno a priezvisko z karty, číslo karty z prvej strany, dátum platnosti a trojmiestny kód.
- Pri niektorých kartách je možná aj 3D autorizácia. Vtedy banka pošle SMS kód, ktorý dodatočne zadáte (záleží na banke aj predajcovi, čo umožnia).
- Možnosť platiť kartou môžete vo svojej banke aj zablokovať (ako ochranu pred zneužitím).
- Ak by ste chceli zaplatiť v eshope orientovanom na koncových spotrebiteľov kartou k biznis účtu, nemusí sa vám to podariť.
- Platbu kartou máte zahrnutú vo vašom balíku, prípadne sa platí okolo 15 centov.
SEPA inkaso
- SEPA – pre štáty EÚ, Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Švajčiarsko a Monako).
- Možno ho použiť aj na jednorazové platby, využíva sa v Rakúsku a Nemecku (Ebay, Amazon), dá sa aj zo SR (povinne s dvojročným prechodným obdobím má byť od roku 2014).
- Pri nákupe uvediete predajcovi okrem súhlasu aj číslo účtu v tvare IBAN a BIC – swiftový kód vašej banky (oba údaje nájdete na výpise, prípadne na karte k účtu).
- Predajca si peniaze stiahne, vy do ôsmich týždňov môžete platbu odvolať vo svojej banke bez uvedenia dôvodu. Odporúča sa to však, len ak tovar či služba nezodpovedali pôvodnej ponuke či požiadavke.
- Vaše poplatky za SEPA inkaso budú okolo 20 centov.
Prevod na účet
Bežný prevod
- Môžete ho uskutočniť cez internet banking alebo osobne v pobočke.
- Prevod do zahraničia vás bude pri nižších sumách (napríklad do 1 700 alebo 2000 eur) stáť do desať eur, cena pri papierovom platobnom príkaze býva až dvojnásobná.
- Pri vyšších sumách sa platia desiatky eur za prevod aj cez internetbanking.
- Ak platíte do ČR alebo Poľska, príjemcovi banka strhne poplatok za výmenu peňazí, resp. za spracovanie platby.
- Prevody v rámci domáceho platobného styku sú súčasťou vášho balíka alebo si banka strháva okolo 20 centov, v pobočke okolo eura.
Regulovaný prevod do zahraničia (EÚ, EHP, SEPA)
- Je výrazne lacnejší ako bežný prevod, platí sa zaň ako za domáci prevod.
- Požadovanú sumu posielate v eurách, príjemca v krajine s inou menou ako euro však platí za výmenu peňazí či spracovanie platby.
- Platíte na účet v tvare IBAN, uvádzate BIC banky. Údaje vám dá druhá strana, BIC sa dá nájsť aj na webe banky, niektoré banky ho na základe čísla účtu vygenerujú v tvare IBAN.
Platba s garantovaným OUR poplatkom
- Všetky poplatky hradí odosielateľ (koľko zaplatíte, záleží na sume peňazí), predávajúci dostane plnú cenu tovaru.
Zdroj: VÚB banka, (ht), ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA
Colníci rátajú i prepravné
Ak je hodnota tovaru vyššia, ako pripúšťajú limity, budete platiť DPH, prípadne aj clo.
Náklady na tovar zo zahraničia môžu zvýšiť clo a DPH. Týka sa to však iba zásielok z takzvaných tretích krajín. Zásielky z krajín Európskeho spoločenstva nepodliehajú colnému dohľadu. Priamo vám ich doručia bez ohľadu na hodnotu zásielky.
Clo a DPH
Oslobodenie
Zásielky z tretích krajín oslobodené od platieb:- od cla, ak hodnota zásielky nepresahuje 150 eur,
- ak hodnota zásielky nepresahuje 22 eur, je oslobodená aj od DPH.
- Ak je hodnota tovaru vyššia ako 22 alebo 45 eur (pre zásielky od fyzickej osoby fyzickej osobe) alebo 150 eur a nižšia ako 700 eur, clo je 2,5 %
- Inak sa postupuje podľa colného sadzobníka.
- Neplatí pre alkoholické výrobky, parfumy, toaletné vody, tabak a výrobky z neho.
Limity na zásielky oslobodené od dovozných platieb nájdete na colnasprava.sk v časti Colný dohľad.
„Na určenie colnej hodnoty sa započítajú aj prepravné a poistné náklady,“ píše Finančné riaditeľstvo. Budú od vás žiadať dokumenty – vrátane dokladu o zaplatení napríklad cez PayPal.
Doručovatelia ponúkajú v niektorých prípadoch službu, v rámci ktorej všetko za vás vybavia. Nemusíte za to vždy platiť. Ak ide o zásielku medzinárodného internetového obchodu a prepravuje ju naša spoločnosť v rámci medzinárodnej leteckej prepravy, preclíme zásielku v mene zákazníka bezplatne, píše DHL.
Poveriť môžete aj Slovenskú poštu, inak sa platí podľa tarify poplatok za poštový colný servis 3,60 eura.
Pozor na pokutu pri podhodnotení
Niektorí kupujúci, aby znížili dovozné poplatky, sa dohodnú s predávajúcim, aby uviedol do sprievodných dokumentov nižšiu cenu.
Ak je tovar podhodnotený, majú colníci oprávnenie stanoviť colnú hodnotu tovaru, upozorňuje Finančné riaditeľstvo. Za uvedenie nepravdivých údajov sa v blokovom konaní platí pokuta do 331,93 eura.
Možnosť voľby
Kto vám doručí tovar z internetového obchodu, môžete ovplyvniť aj sami. Pri objednávke tovaru sa vám totiž môže objaviť zoznam aj s informáciou o cene a termínoch dodania a pôsobnosti jednotlivých prepravných spoločností.
Za vyšší komfort si však môžete značne priplatiť. Napríklad pri dvojkilogramovom balíku z Číny a tovare zhruba za 200 dolárov, ak nezvolíte nijakú spoločnosť, neplatíte v akcii nič, no na doručenie čakáte aj 60 dní.
Pri doručení za štyri až osem dní rôznymi zvoliteľnými prepravcami si priplatíte od 40 do 90 dolárov.
Pri každom eshope je to však iné. „Niekedy si možno vybrať aj prepravcu mimo ponuky,“ hovorí Martina Klímová z DHL. Celú organizáciu prepravy si však potom musí zabezpečiť zákazník sám.
(ht, ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)
Čo s veľkým tovarom
Chcete skleník či veľký spotrebič? Doma to vybavíte celkom lacno.
Pri kúpe veľkého a drahého tovaru niekedy stačí vydržať, keď sa predajcovi na Slovensku nazbierajú viaceré objednávky a on vám ho po ceste k iným odberateľom dovezie aj zadarmo.
Väčšie internetové obchody zasa ponúkajú ako akciu bezplatný rozvoz veľkého tovaru, napríklad aj pri takých veľkých spotrebičoch, ako sú americké chladničky. Prípadne si môžete tovar vyzvihnúť na vlastné náklady v niektorom z distribučných centier.
Veľký tovar si môžete nechať doviezť aj zo zahraničia. Zadarmo to nebude. „Ceny za prepravu sú určované individuálne podľa objemov a množstva prepravy,“ vraví Martina Klímová z DHL.
Aj ak sa vám zapáči na eBay napríklad kreslo od predajcu z Veľkej Británie, môže sa stať, že cenu za prepravu vám aj on vyčísli až po dohode.
Slováci využívajú napríklad služby spoločnosti Cz-Ebay okrem iného na dovoz áut z USA. Za dovoz auta (do ČR) si firma účtuje zhruba dva a pol tisíca dolárov.
(ht)
O pohybe zásielky vás môžu informovať aj emailom
Číslo zásielky môže byť užitočné. Dozviete sa, čo sa s ňou deje.
Hoci ste objednali tovar napríklad v Egypte, neznamená to, že nemôžete vedieť, čo sa s vašou zásielkou deje.
Seriózne eshopy v prehľade vašich objednávok napíšu aj číslo zásielky – tracking number. Ak sa tak nestane, skúste o takéto číslo požiadať.
Doručovatelia vrátane Slovenskej pošty umožňujú, aby ste pomocou prideleného čísla zásielky balík mohli sledovať.
Ak sa vám informácia napríklad na webovej stránke tandt.posta.sk/ po vložení čísla nezobrazí hneď, zakliknite možnosť Emailové notifikácie. Keď sa zásielka dostane von z krajiny odosielateľa, príde vám prvý email na vašu adresu, ktorú ste zadali do systému.
Pri využití služby sledovania sa tak napríklad dozviete, kedy zásielka prišla na Slovensko a kedy sa dostala do prepravy.
Uvádza sa nielen deň, ale aj čas udalosti (v mieste udalosti). Podobne funguje sledovanie zásielok napríklad aj na slovenskej verzii DHL či UPS. Sledovať môžete jednu či viac zásielok naraz.
(ht, ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)
Reklamácia a zákon
Neprebrali ste tovar? Môžu vám naúčtovať skladovanie. Hovorí to zákon.
- Vzťahy pri nákupe cez internet upravuje zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji.
- Kupujúci má podľa neho právo od zmluvy odstúpiť bez uvedenia dôvodu do siedmich pracovných dní od prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby (odstúpenie musí byť v tejto lehote predávajúcemu aj doručené). Od niektorých zmlúv nie je vôbec možné bezdôvodne odstúpiť (ak sa obe strany nedohodnú inak). Napríklad pri atypickom tovare, pri zvukových, obrazových záznamoch či počítačových programoch, ktoré ste rozbalili.
- Ak predávajúci pri internetovom predaji nesplní zmluvu alebo ju nevie splniť včas, či v dohodnutej kvalite, musí vás o tom bezodkladne informovať. Do 15 dní vám musí vrátiť zaplatené peniaze spolu so všetkými preukázateľne vynaloženými nákladmi, ktoré ste mali pri objednaní tovaru. Možno sa však dohodnúť i na zodpovedajúcom náhradnom plnení.
- Ak tovar predávajúci nedodá v lehote vôbec alebo vás o omeškaní s jeho dodaním neinformuje, môžete od zmluvy odstúpiť a žiadať náhradu škody.
- V prípade, že sa má tovar dodať na vami stanovené miesto, ste povinný prevziať ho pri dodaní. Inak ho predávajúci môže dať uskladniť na vaše náklady.
- Pri internetovom predaji je záručná lehota 24 mesiacov, plynie od momentu, keď ste tovar prevzali. Pri použitej veci záručná lehota nemôže byť menej ako 12 mesiacov.
(bnt attorneys-at-law, ht)
V Európe vás chránia jednotné pravidlá, inde je to otázne
Pri slovenských internetových obchodoch sú vaše práva jasné. Ťažšie je to, ak nakupujete v zahraničí.
Reklamácie v osvedčených veľkých eshopoch nebývajú komplikované. „Pravidelne nakupujem cez eBay a platím prostredníctvom PayPalu. Reklamovala som (alebo v terminológii webu som otvárala prípad) už päťkrát,“ píše Juliana z Bratislavy. Vždy sa to rýchlo vyriešilo, argumentovala nedodaním tovaru. Aj priamo u predajcu emailom reklamovala zničené knihy. Peniaze jej vrátili alebo poslali nové knihy. Takýto postup potvrdzujú aj ďalší.
Môže to však byť aj inak. „Objednávali sme si s kamarátkami v cudzine balík za 500 eur,“ píše iná čitateľka.
Keď balík prišiel, chýbala v ňom najdrahšia položka - tenisky. Obchod nereaguje na žiadne naše emaily, nemôžem nájsť na stránke ani telefónne číslo a keby tam aj bolo, neviem dobre po anglicky, sťažuje sa kupujúca.
Minimálne štandardy
Čo teda platí, ak nakupujete v internetovom obchode napríklad v USA, Česku či v Rakúsku?
V EÚ platia určité minimálne štandardy o ochrane spotrebiteľa. Sú viacmenej rovnaké vo všetkých členských štátoch, hovorí advokát Martin Provazník z bnt attorneys-at-law. Náš spotrebiteľ by teda nemal na svojich právach stratiť.
Zložitejšia situácia je pri nákupe z tretích krajín ako napríklad z USA. V každom štáte totiž môže platiť niečo iné. Advokát preto radí preštudovať si všeobecné obchodné podmienky daného internetového obchodu.
Platí síce, že ak právny poriadok krajiny predávajúceho zaručuje menšiu ochranu spotrebiteľa, na kúpu sa vzťahuje slovenský právny poriadok, no „obyčajný spotrebiteľ sa bude svojho práva z obchodného vzťahu s predávajúcim napríklad z Číny alebo Indie domáhať len s veľkými ťažkosťami,“ upozorňuje advokát.
Právna pomoc
Ak ste objednávali od obchodníka registrovaného v niektorom členskom štáte EÚ vrátane Nórska a Islandu a nedarí sa vám prípad riešiť, existuje pomoc.
Ponúka ju Európske spotrebiteľské centrum. Prípad môžete zadať vyplnením formulára na stránke www.esc-sr.sk. Centrum všetko potrebné preloží do angličtiny. Za službu sa neplatí, spory centrum vybavuje mimosúdnou cestou.
(ht, jt, ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA)