Američania dostanú dotácie cez nákup energií, pripravia sa aj ústupky pri ochrane životného prostredia.
KOŠICE, BRATISLAVA. V oranžových plášťoch a s bielymi prilbami na hlavách v utorok premiér Robert Fico a prezident U. S. Steel Košice David Rintoul podpísali memorandum, ktoré zabezpečí, že U. S. Steel neodíde z Košíc.
„Je to dobrá správa nielen pre Košice a východ, ale pre celé Slovensko,“ povedal premiér po podpise dokumentu priamo vo výrobe pri pozinkovacej linke.
U. S. Steel Košice spolu s dcérskymi firmami zamestnáva takmer 13-tisíc ľudí. Podľa dohovoru nebude hromadne prepúšťať a zachová zamestnanosť na súčasnej úrovni.
Vláda za to sľúbila ústupky v oblasti cien energií a životného prostredia.
Opozícia kritizuje Smer, že rieši len čiastkové problémy a zhoršuje podnikateľské prostredie. Zlú náladu investorov z opatrení vlády potvrdil aj nový prieskum obchodných komôr.
Prileteli rovno z PittsburghuVládna delegácia a predstavitelia U. S. Steelu prišli do Košíc oznámiť, že firma ostáva na Slovensku, priamo z letiska vo Viedni. V utorok ráno tam prileteli z centrály korporácie v americkom Pittsburghu.
„Stále sme videli ľudí v Košiciach, ktorí môžu prísť o prácu. Tak sme museli rokovať. Boli to tvrdé rokovania, ale ja som spokojný,“ povedal premiér Robert Fico. Američania získali dva ústupky.
Elektriny a emisieVláda zmení zákon o podpore obnoviteľných zdrojov. Štát tak bude U. S. Steelu dotovať cez ceny energie, ročne majú dostať 15 miliónov eur počas 15 rokov. Ak sa suma prepočíta na sedemtisíc miest, ktoré boli podľa premiéra ohrozené, vychádza to vyše 2000 eur za rok na jedno.
Dotácie sa môžu premietnuť do cien energií domácností, ktoré sa môžu zvýšiť.
„Snažili sme sa pomôcť pri dotáciách kombinovanej výroby tepla a elektriny z odpadového tepla. Kompromis, ktorý sme našli, je pre obidve strany užitočný,“ tvrdí minister hospodárstva Tomáš Malatinský.
Druhý ústupok sa týka životného prostredia. Železiarne musia kupovať na dražbe emisné povolenky. Vyrokovali si, že čo najväčšia časť z peňazí, ktoré za ne zaplatia, sa vráti do firmy a budú za ne kupovať techniku, ktorá postupne zníži tvorbu emisií.
Premiér získal prísľub, že štátne Cargo ostane hlavným dodávateľom U. S. Steelu v železničnej preprave.
Predseda vlády obieha čestné kolá, ako on zachránil železiarne Košiciam. Môže a nemusí to byť komédia, píše Peter Schutz
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Bez dopadov na kasu?„Nemusím počítať so žiadnymi negatívnymi dopadmi na štátnu pokladnicu,“ ubezpečoval minister financií Peter Kažimír. „V memorande nie sú žiadne daňové prázdniny, žiadne transfery zo štátneho rozpočtu.“
Memorandum by sa malo prerokovať po piatich rokoch. Nie je však záruka, že tak dlho bude naozaj platiť. Obe strany totiž môžu z neho vycúvať. Pokuta, ktorú by za odstúpenie od memoranda mali železiarne zaplatiť, je však mierne vyššia ako dotácie, ktoré vďaka nemu získajú.
Američania plánujú do fabriky ďalej investovať. Napríklad chcú investovať 70 až 80 miliónov eur do obnovy kotlov.
Len hasia požiareSpráva o odchode U. S. Steelu sa objavila v novembri minulého roku.
Dôvodom mal byť rast nákladov v energetike či prísna regulácia Únie v oblasti životného prostredia.
Železiarne sú združené v Republikovej únii zamestnávateľov. Požiadavky U. S. Steelu boli podľa jej tajomníka Martina Hoštáka opodstatnené. „To, že problémy vyústili až do plánovaného odchodu U. S. Steelu, je len potvrdením toho, že sa neriešili.“
Vláda by podľa Hoštáka mala firmy viac počúvať, na problémy, ktoré trápili aj U. S. Steel, upozorňovali už zhruba dva roky.
„Nemuseli by potom hasiť požiar, ktorý vznikne. Lebo hasenie môže byť často drahšie a menej efektívne.“
Vláda Smeru prijala od svojho nástupu viacero opatrení, s ktorými firmy nesúhlasili. Problematické bolo najmä zodvodnenie dohodárov, zmeny v Zákonníku práce, ktoré predražili prepúšťanie či posilnili postavenie odborov alebo zrušenie rovnej dane a zvýšenie dane pre firmy.
Memorandum o porozumení