BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia má podľa ministerstva dopravy všetky predpoklady, aby doma obstála v konkurenčnom boji s poľským nákladným železničným dopravcom PKP Cargo.
Rezort tvrdí, že výhodami slovenského Carga sú dôkladná znalosť domáceho prostredia, kvalifikovaný personál, ako aj dostatočné množstvo techniky a opravárenská základňa.
"Tým, že podniká doma, je predpoklad mierne nižších cien na personál. Nemá jazykový problém v komunikácii jeho personálu s manažérom infraštruktúry," uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Reagoval tak na otázku, nakoľko dokáže naše Cargo ako štátna firma konkurovať svojimi cenami za prepravu tovaru na liberalizovanom trhu iným železničným nákladným dopravcom v susedných štátoch.
Poplatky neznížia
Ministerstvo dopravy preto v súčasnosti nepovažuje za potrebné ďalšie zníženie poplatkov pre nákladné spoločnosti za využívanie železničnej infraštruktúry. Takéto opatrenie by totiž na druhej strane zaťažilo výdavky štátu na jej prevádzku.
"Domnievame sa, že tento krok aktuálne nie je potrebný. Zvýšilo by to nároky na štátny rozpočet a nemalo by to vplyv na získanie výhody slovenského Carga voči poľskému, či inému dopravcovi pri prepravách v SR," uviedol Kóňa.
Poplatky za používanie železničnej infraštruktúry sú podľa neho v SR na úrovni priemeru Európskej únie už od roku 2011. Sú pritom rovnaké pre všetkých domácich a zahraničných nákladných železničných dopravcov.
Privatizáciu Smer odmieta
Vládny Smer naďalej odmieta privatizáciu vysoko zadlženého a stále stratového Carga. Spoločnosť v uplynulých rokoch musela škrtať výdavky a pokračuje v masovom prepúšťaní ľudí. Navyše musí splácať štátnu pôžičku v objeme 166 mil. eur z čias prvej vlády Roberta Fica.
Rezort dopravy tvrdí, že v nákladnej železničnej doprave v Európe je viacero úspešných dopravcov. Národní železniční dopravcovia v rukách štátu fungujú aj v okolitých štátoch.
"Na zabezpečenie prepravy hromadných substrátov alebo nebezpečného tovaru pre potreby slovenských firiem je dobré mať spoľahlivého domáceho dopravcu, ktorý súčasne poskytovaním práce stabilizuje aj pracovné prostredie a sociálny zmier. Je samozrejmé, že tento dopravca musí poskytovať svoje služby za konkurencieschopné ceny," uzavrel Kóňa.
U.S. Steel ostane u Carga
Vláda sa v memorande so spoločnosťou U.S. Steel z 26. marca zaviazala zabezpečiť, že domáce Cargo vynaloží primerané úsilie poskytovať prepravné služby pre košickú oceliareň za konkurenčné ceny. U.S. Steel zas vyhlásil, že bude využívať Cargo ako preferovaného železničného dopravcu za predpokladu, že jeho ceny budú konkurenčné.
Cargo očakáva, že po zotrvaní U.S. Steel na Slovensku bude pokračovať ich doterajšia úspešná spolupráca. Železničný dopravca označil hutnícku spoločnosť za svojho významného klienta a stabilného partnera na trhu nákladnej železničnej prepravy. Cargo vlani pre U.S. Steel prepravilo 11,83 mil. ton tovaru, čo z jeho celkových výkonov v objeme 35,3 mil. ton to predstavovalo 33,5 %. Tržby Carga z prepravy pre U.S. Steel v minulom roku dosiahli 83,85 mil. eur, čiže 30,3 % z jeho celkových prepravných tržieb.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 mil. eur.