BRATISLAVA. Dvetisíc pracovných miest za desať miliónov eur chcel štát vytvoriť v doprave. Dotovať ich mal Brusel.
Minister práce Ján Richter si od špeciálneho programu v doprave, ktorý si vylobovalo združenie autodopravcov Česmad, sľuboval preškolenie ľudí do 29 rokov. Mali pracovať ako vodiči autobusov či kamiónov.
O miesta však nebol záujem. Od septembra ústredie práce s dopravcami dohodlo, že vytvoria len 17 miest.
Väčší úspech majú projekty vytvárania miest vo firmách, kde má vzniknúť 3100 miest.
Projekty
Kde mali vzniknúť pracovné miesta
Cieľová skupina:
- ľudia do 29 rokov, ktorí sú na úrade práce aspoň tri mesiace,
- ľudia nad 50 rokov, ak sú na úrade vyše pol roka,
- projekty sa začali v septembri 2012.
- Suma: 50 miliónov eur
- Predpokladaný počet miest: 9123
- Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 je 456,57 eura, firma dostane 95 percent z tejto sumy.
- Udržateľnosť: príspevok má 18 mesiacov, musí miesto udržať ešte pol roka.
- Cena miesta: najviac 1,2násobok minimálnej ceny práce, na rok 2013 je to 547,88 eura, firma získa 95 percent.
- Udržateľnosť: príspevok dostáva firma deväť mesiacov, miesto musí udržať ešte ďalších 21 mesiacov.
- Suma: 20 miliónov eur
- Predpokladaný počet miest: 4714
- Udržateľnosť: 6/ 9 mesiacov
- Cena miesta: najviac je to minimálna cena práce, na rok 2013 teda 456,57 eura. Štát zaplatí sto percent z tejto sumy.
Ministerstvo práce uznalo, že dotovanie miest v doprave nebol úspešný program.
Osem z desiatich miliónov eur pripravených na miesta vodičov presunulo na tvorbu miest v súkromných firmách.
Hoci je menší záujem aj o vytváranie miest v samosprávach, kde má vzniknúť 207 miest, ministerstvo zatiaľ neplánuje presunúť peniaze aj z tohto projektu.
Od novembra však rozšíri možnosť zamestnať na týchto miestach aj ľudí po päťdesiatke.
Môže za neúspech kríza?
Česmad v lete odôvodňoval vytvorenie projektu v doprave najmä vysokým vekom vodičov. Chcel ho znížiť.
„Vychádzali sme z požiadaviek autodopravcov, na ktorých sa v zmysle pravidiel čerpania nevzťahujú ostatné nosné aktivity tohto projektu,“ povedal hovorca rezortu práce Michal Stuška.
Dnes ministerstvo práce aj Česmad ospravedlňujú neúspech projektu krízou. „Pri stagnovaní veľkých ekonomík sa nedá očakávať ani významný nárast prepravy tovarov a služieb,“ vraví Stuška.
Analytici priznali, že vlani v lete vyzeral vývoj ekonomiky optimistickejšie ako dnes. „Vtedy to vyzeralo, že ekonomika porastie tento rok okolo dvoch percent. Teraz čakáme rast o 0,5 percenta,“ vraví analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová.
Priestor na rast miest v oblasti dopravy nevidí ani analytik Tatra banky Boris Fojtík. „Z mesačných štatistík zamestnanosti v doprave a skladovaní vidieť stabilný vývoj. Bez ďalšieho silnejšieho rastu ekonomiky nebude zrejme priestor na prijímanie nových zamestnancov.“
Ponúk na miesta je málo
Počet ponúk na miesta vodičov v januári klesol aj na portáli Profesia.sk. Záujemcov je pritom veľa. Vo februári na ponuku reagovalo 217 ľudí. Rok predtým bolo o sto reakcií menej.
Vzrástol záujem aj o miesta vodiča kamiónu, ale nie výrazne. Na jednu ponuku vo februári reagovalo 52 ľudí, rok predtým to bolo o štyroch menej. Celkovo za všetky pozície bolo vlani priemerne 46 ponúk.
Málo atraktívny projekt?
Projekt pre dopravcov bol menej výhodný ako projekty v iných profesiách, hovorí generálny tajomník združenia Česmad Pavol Reich.
Dopravcovia mali vytvorené miesto udržať až 30 mesiacov. Získali síce vyšší príspevok, ale na kratší čas ako iné firmy.
„Vyškolený vodič môže po dvoch či troch mesiacoch zistiť, že ho práca nebaví a odíde. Majiteľ firmy ho musí nahradiť. Nie je to jednoduché, lebo nie je toľko záujemcov,“ dodal Reich. Ak náhradu nenájde, musí štátu vrátiť príspevok.
Projekt už pri schvaľovaní kritizovali združenia firiem, ale aj Únia autodopravcov Slovenska. Tvrdili, že v takejto podobe nemôže byť prínosom pri tvorbe miest.
„Samotné nastavenie projektu bolo zlé. Myšlienku nahnať za volanty 40-tonových kolosov mladých ľudí bez praxe sme považovali a aj považujeme za obrovské bezpečnostné riziko pre obyvateľov Slovenska,“ hovorí Ingrid Rosová z únie. Preto ani o dotáciu nepožiadali.