BRATISLAVA. Najprv dal štátny železničný prepravca Cargo do prenájmu ruskej firme prekladisko tovarov zo širokých ruských koľají na úzke európske a teraz s ňou vytvorí spoločný podnik.
Vyplýva to z memoranda, ktoré štátne Cargo podpísalo s ruským štátnym prepravcom – TransContainer.
Šéf nášho Carga Vladimír Ľupták vyhlásil, že sa tak bude cez nás z východu na západ voziť viac tovarov.
Nemyslel tým prepravu sypkých materiálov, ale prepravu tovarov v kontajneroch.
„Spoločný podnik zlepší podmienky kontajnerovej prepravy v styku s Európskou úniou, Ruskom, Kazachstanom, Čínou a Bieloruskom. Plánujeme spolu vyvíjať projekty v oblasti prepravy pre automobilový a elektrotechnický priemysel,“ tvrdí Ľupták.
Hovorca firmy Martin Halanda dodáva, že je to jedna z možností, ako pomôcť Cargu, ktoré má na krku dlhy vo výške asi 600 miliónov eur.
Cez ruského prepravcu by sme vraj mohli získať podiely z jeho prepráv na východe a vplyv na tamojších trhoch, tvrdí.
Podobne argumentujú aj rezort dopravy či štátne ruské železnice. TransContainer je ich dcérska firma.
Prenájom zmenia
Preprava
Kontajnery
- Cargo prepravilo vlani 35,3 milióna ton tovaru.
- Preprava v kontajneroch z toho tvorila 5 percent.
- Ruské železnice tvrdia, že do roku 2015 by mohla tranzitná preprava kontajnerov v smere východ – západ dosiahnuť 550-tisíc kontajnerov a v roku 2020 milión kontajnerov.
Zdroj: Železničná revue
„Odkedy máme v prenájme prekladisko v Dobrej, objem prepráv stále rastie. Predtým spracovalo v priemere 1200 kotajnerov (TEU – 20-stopový kontajner) ročne. Do roku 2012 vzrástol objem prepráv medzi Ruskom a Slovenskom na viac než 17-tisíc kontajnerov,“ napísali pred pár dňami z ruských železníc.
V memorande sa píše o vyše 23-tisíc prepravených kontajneroch za rok 2012, čo je o čosi menej, ako sa Rusi zaviazali počas 15ročného prenájmu ročne prekladať.
Halanda hovorí, že ruskú firmu sankcie nečakajú, pretože je kríza, a tak za slabšie prepravy nemôže.
Podľa memoranda sa má „upraviť“ nájomné za terminál. Zaň Rusi doteraz platili zhruba 500-tisíc eur ročne.
Ďalší necelý milión sa vyzbieral na poplatkoch za prekládky či pristavovanie nákladných vozňov, za ktoré má TransContainer tiež platiť.
Po novom by to malo byť zrejme o čosi menej, keďže do terminálu sa má investovať. Detaily zatiaľ nie sú známe.
Rusi majú na výber
Šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková hovorí, že spojenie s ruskými železnicami (RŽD) je pre Cargo veľké plus, pretože bude mať čo voziť.
„Prepravné prúdy existujú, ibaže idú po mori. RŽD sa dlhodobo snažia presmerovať aspoň časť z nich na železnicu. Zároveň rozhodujú, či tieto prepravy pôjdu cez Slovensko, Maďarsko, alebo Bielorusko,“ povedala Mertinková.
Mertinková hovorí aj o tom, že do Ruska sa autá vozia na súčiastky v kontajneroch. Montujú sa priamo v krajine.
Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky hovorí skôr o skrytej privatizácii. Tvrdí, že podobných firiem chce Cargo urobiť viac.
„To je rozbitie Carga na drobné, povyberať čerešničky a stratový holding nechať na vrchu,“ hovorí Matej s tým, že Cargo dlhuje aj štátu asi 150 miliónov eur.