Štátne železnice zadali zákazku firme, ktorá dala druhú najnižšiu ponuku skôr, než sa doriešili námietky konkurenta s najlacnejšou ponukou. Teraz musia tender nanovo vyhodnotiť.
BRATISLAVA. Zmluva na modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou je podpísaná a konzorcium vedené firmou TSS Grade na úprave úseku pracuje.
Modernizácia trate sa však môže zastaviť. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré zákazku zadali, totiž zaskočil Úrad pre verejné obstarávanie. Prikázal im, aby ponuky v súťaži na modernizáciu úseku znovu vyhodnotili.
Megatender
Čo sa stalo
O modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá sa súťaží už tri roky.
Skanska dala najnižšiu ponuku: 200 mil. eur.
Keď Skansku naposledy vyradili zo súťaže, podala námietky.
Železnice podpísali zmluvu s firmou TSS Grade, ktorá dala druhú najnižšiu ponuku: 240 mil. eur.
ÚVO rozhodol, že železnice majú ponuky opäť vyhodnotiť. Tvrdí, že pri vylučovaní zo súťaže neposudzovali všetkých rovnakým metrom.
Rozhodol tak po námietkach firmy Skanska. Tá sa do tendra na zrýchlenie trate na 160 kilometrov za hodinu tiež prihlásila a ponúkla najnižšiu cenu 200 miliónov eur.
Námietky podala ešte pred tým, ako železnice písomne potvrdili, že zákazku získa firma TSS Grade. Úrad pre verejné obstarávanie však nevydal predbežné opatrenie, aby železnice nepodpisovali zmluvu, kým nerozhodne o námietkach. Zákazku tak získalo konzorcium vedené TSS Grade s druhou najnižšou ponukou asi 240 miliónov eur.
Čo urobia železnice?
Ministerstvo dopravy tvrdí, že železnice postupovali správne. Nemali totiž žiadnu zákonnú prekážku, ktorá by im bránila uzatvoriť zmluvu, vraví hovorca Martin Kóňa.
ŽSR priznali, že takéto rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie nečakali. V tom istom tendri už totiž raz riešil v podstate tie isté námietky od firmy Skanska. Vtedy rozhodol v jej neprospech.
Železnice nevedia, čo s rozhodnutím úradu urobia. „Na základe výsledkov analýzy rozhodneme o ďalších krokoch,“ vraví hovorkyňa Martina Pavliková. V zmluve s TSS Grade sú zrejme aj sankcie za vypovedanie zmluvy.
Brusel nás sleduje
TSS Grade odkázala, že má na modernizáciu riadnu zmluvu a práce pokračujú.
Skanska rozhodnutie víta. „Veríme, že ŽSR pri opätovnom vyhodnotení splnenia podmienok účasti a ponúk konečne dodržia všetky základné princípy verejného obstarávania,“ povedal právnik firmy Tomáš Kamenec z Dedák & Partners.
Otázkou je, či tento tender neurobí škrt cez rozpočet vládnym plánom s eurofondmi. Rýchlotrať sa má totiž preplácať z európskych peňazí.
Železničné projekty u nás má Brusel vo svojom hľadáčiku dlhšie. „Začiatkom minulého roka sme poslali list, ktorý sa týkal údajnej korupcie a konfliktu záujmov pri železničných projektoch ŽSR,“ pripomenula Sinéad Meehan, hovorkyňa eurokomisára pre regionálny rozvoj.
Ministerstvo dopravy včera informovalo, že získalo prísľub na financovanie asi 200 miliónov eur na inú trať.