PRAHA. Len malú pozornosť českej tlače vyvolala správa vedenia ČD Cargo, dominantného železničného prepravcu, výrazne expandovať smerom na Východ.
Český rozhlas Plus v komentári uviedol, že táto, kedysi exkluzívna časť Českých dráh, ktorá bola schopná čiastočne kryť stratu z prepravy osôb, sa už pred časom ponorila do červených čísel.
Podľa publikovaných výsledkov vlani prerobila vyše 230 miliónov Kč (8,89 milióna eur), čím vzrástol dlh firmy na vyše 3 miliardy Kč.
Ani to jej však nebráni v zámere pokúsiť sa o podnikateľský úspech prostredníctvom dcérskej spoločnosti ČD Interport so sídlom v Prahe.
Denník E15 na internetovom servere písal o založení dcérskej spoločnosti už 21. marca.
Súper pre Slovensko?
Hovorca Carga Zdeněk Větrovec povedal, že ide o zasielateľskú spoločnosť, ktorá sa zameria na poskytovanie komplexných logistických služieb automobilkám, najmä na prepravu ich vozidiel a komponentov zo západnej Európy na Východ, predovšetkým do Ruska, kde majú viaceré z nich svoje montážne závody.
ČD Cargo má v novej firme 51-percentný podiel. Zvyšok patrí Interport Partners Group s centrálou na pražskom Žižkove. Rozhlas spresnil, že patrí zlínskemu podnikateľovi Floriánovi Kudeláskovi.
V Haniske pri Košiciach sa nachádza časť jeho nehnuteľností, železničný terminál s priamym napojením na širokorozchodnú sieť Ukrajiny a ostatné územie bývalého Sovietskeho zväzu.
Je zrejmé, že sa nová spoločnosť pokúsi ovládnuť linkové spojenie nákladnej prepravy medzi západnou Európou a Ukrajinou, prípadne Ruskom. Preto je proti plánom na prepojenie českého a slovenského Carga.
Podľa rozhlasového komentára sa ich potenciálne možná fúzia tým odkladá na neurčito.
Nejde o novinku
Plán gigantického prenikania Českých dráh na východ nie je však nijakou novinkou.
V júni 2010, krátko po vytvorení vlády Petra Nečasa, vtedajší minister dopravy Vít Bárta hovoril o veľkých reformách železnice.
Na tlačovej konferencii podrobne vyložil ich smerovanie a nakoniec povedal: "Prezradím dôležitú informáciu: Moja zásadná zahraničná cesta povedie do Ruska a Poľska".
Z veľkých zámerov ministra Bártu sa nič nerealizovalo, ani velikášsky zámer kúpiť poľské štátne železničné Cargo.