BERLÍN. Predaj nových áut v Európskej únii klesol v marci medziročne o 10,3 % na 1,35 milióna.
To znamená pokles už 18. mesiac po sebe. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA, ktoré sa odvolali na údaje Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA).
Registrácie nových áut v marci
Prepad na väčšine dôležitých trhov
Podľa ACEA je to výsledok prudkého prepadu predaja áut na väčšine kľúčových európskych trhov.
V Nemecku klesol predaj áut medziročne o 17,1 %, čo bol najvýraznejší prepad spomedzi piatich hlavných automobilových trhov EÚ. Jediným pozitívnym bodom bola Británia, kde sa predaj áut zvýšil o 5,9 %.
Ešte väčší pokles zaznamenali niektoré menšie trhy. Vo Fínsku klesol objem predaja áut minulý mesiac až o 58,6 % a v Holandsku o 31,4 %.
Podobne sa vyvíjala situácia na Cypre, ktorý sa dohodol s medzinárodnými veriteľmi na záchrannom balíku za 10 miliárd eur. Predaj áut na ostrove klesol medziročne o 58,9 %.
Marcový pokles viedol k tomu, že za celý 1. kvartál dosiahol predaj áut v Európskej únii len okolo 3 miliónov. V porovnaní s 1. štvrťrokom minulého roka to predstavuje pokles o 9,8 %.
Registrácie nových áut za posledných 12 mesiacov
Najväčší pokles dosiahol Ford
Medzi najviac zasiahnuté automobilky patria PSA Peugeot Citroën, Toyota a Ford.
Predaj áut francúzskej spoločnosti klesol v marci o 16,3 % a Toyoty o 16,6 %. Ford predal minulý mesiac v porovnaní s marcom 2012 o 15,9 % áut menej a zhruba 15-% pokles zaznamenala aj rovnomenná značka nemeckej automobilky Volkswagen.
Nedarilo sa ani mnohým luxusným značkám ako Audi či BMW, ktorých predaj klesol o 8,6 %, respektíve o 4,5 %. Naopak, Mercedes zaznamenal mierny rast predaja o 0,8 %.
Slovensko kleslo tiež o desatinu
Počet registrácií nových osobných automobilov na Slovensku sa v marci tohto roka medziročne znížil o 10,86 % a dosiahol 5729 áut. Za celý prvý štvrťrok 2013 sa počet registrácií nových osobných áut znížil o 12,63 %.
"Tento číselný údaj sa nejaví až tak dramaticky v porovnaní s tým, ako klesá trh Európskej únie," povedal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.
Ako dodal, podľa odhadov poklesne za celý tento rok registrácia nových vozidiel na Slovensku približne o 5 %.
V kategórii malých úžitkových vozidiel sa v marci 2013 znížil počet registrácií medziročne o 17,53 %, pričom za celý štvrťrok došlo k poklesu o 14,56 %.
Podľa ZAP je klesajúci trend v tejto kategórii dôsledkom horšej ekonomickej situácie živnostníkov a malých firiem, ktoré tvoria najväčšiu skupiny odberateľov týchto vozidiel.
Najžiadanejšou značkou osobných vozidiel na Slovensku bola v marci Škoda. Na domácom trhu mala počas marca 2013 podiel 23,3 %. Na ďalších miestach sa umiestnil Volkswagen (8,6 %), Hyundai (7,7 %), KIA (7,1 %) a Opel (6,4 %).
U nás čakajú mierny rast
Takmer polovica slovenských dodávateľov automobilového priemyslu očakáva, že im v tomto roku vzrastú tržby o viac než päť percent. Ďalšia tretina predpokladá, že budú dosahovať stabilné výkony bez výraznejšieho rastu.
Len 22 % dodávateľov očakáva, že im v roku 2013 budú tržby klesať. Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý uskutočnila poradenská spoločnosť PwC v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu.
Dve tretiny dodávateľov potvrdili, že rok 2012 bol lepší než rok 2011. Dôvodom je najmä nárast produkcie na Slovensku a zvýšený dopyt vo východnej Európe a Ázii.
"Z hľadiska trhov platí, že Európska únia a západná Európa sú najväčšími odbytovými trhmi slovenských dodávateľov," skonštatoval Peter Mrnka zo spoločnosti PwC.
Okrem dodávateľov, ktorí pocítili rast pre zvýšenie dopytu po produktoch, v prípade 33 % spoločností nastalo zlepšenie najmä v dôsledku opatrení zameraných na zefektívnenie výroby a zníženie nákladov.
Takmer tretina respondentov však uviedla, že ich finančná situácia sa oproti predchádzajúcemu obdobiu zhoršila v dôsledku poklesu dopytu alebo tlaku odberateľov na nižšie ceny.