Bratislava 26. septembra (TASR) - Núdzové pristátie lietadla TU 154M Slovenských aerolínií, a. s., Bratislava, ku ktorému došlo v stredu v Thessalonikách, je prvým prípadom tohto druhu, ktorý spoločnosť od svojho vzniku v roku 1995 zaregistrovala.
Aerolínie už trikrát zažili situácie, keď sa po nástupe pasažierov, spustení motorov, ale ešte pred samotným vzletom objavila porucha, uviedol pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Miloslav Mészáros. Stredajšiu udalosť podľa neho spôsobilo štandardné opotrebovanie súčiastky, ktoré sa pri predletovej kontrole lietadla na zemi letiskovými technikmi zistiť nedalo. Vyhodnotenie chyby v hydraulickom čerpadle na motore č. 1 ako záťaže, s ktorou sa nedá lietať, viedlo k tomu, že lietadlo so 148 pasažiermi na palube, smerujúce z gréckeho ostrova Korfu do Bratislavy, muselo večer núdzovo pristáť na letisku v Thessalonikách (Solún). Na letisko M. R. Štefánika sa dostalo po výmene súčiastok a kontrolných testoch až dnes ráno.
Všeobecne záväzný právny predpis, platný v civilnom letectve, ukladá prevádzkovateľovi lietadla povinnosť overiť pred letom letovú spôsobilosť lietadla. Túto kontrolu, o ktorej sa vyhotoví i podrobný zápis, môže vykonať iba osoba, splnomocnená Leteckým úradom (LÚ). Úrad je oprávnený si dokumenty kedykoľvek od dopravcu vyžiadať. Ak dôjde v priebehu letu k nepredvídanej udalosti, spoločnosť je povinná ohlásiť ju bezodkladne LÚ. SA si svoju ohlasovaciu povinnosť včas splnili a o tejto poruche úrad okamžite informovali. Podľa námestníčky riaditeľa LÚ Marty Koišovej nešlo v prípade Slovenských aerolínii ani o nehodu, ani o incident, a udalosť by mala byť vyhodnotená ako predpoklad k leteckej udalosti, keď došlo k zlyhaniu jedného motora. Vzhľadom na skutočnosť, že lietadlo TU 154M je vybavené troma motormi, bezpečnosť letu nebola ohrozená. Ak by však k nehode či incidentu došlo, LÚ je k nim povinný na podnet ministra dopravy iniciovať odborné vyšetrovanie. V zmysle príslušných ustanovení leteckého zákona je prevádzkovateľ lietadla povinný vykonať let tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestujúcich a posádky lietadla, iných lietadiel, osôb a majetku na zemi a aby sa zabezpečila ochrana životného prostredia pred hlukom a emisiami. LÚ overuje letovú spôsobilosť lietadiel raz ročne.
Slovenské aerolínie prevádzkujú v súčasnosti tri tupolevy, ktorých účtovná životnosť je osem rokov. Lietadlá možno podľa M. Mészárosa na základe posúdenia ich celkového stavu používať ďalších 5 až 10 rokov po uplynutí technickej životnosti, ktorá predstavuje 15 rokov. Stroje TU 154M boli pritom vyrobené v roku 1998. Boeing 737-300, ktorý len nedávno obohatil vozidlový park spoločnosti, má vo svojich 14 rokoch nalietaných 46 000 kilometrov. Technický stav lietadiel hodnotí riaditeľ SA ako veľmi dobrý.