Minister vnútra po zverejnení pochybného tendra povedal, že objednávať nebude.
BRATISLAVA. Dvadsaťpäť štátnych inštitúcií vrátane ministerstva vnútra zverilo súťaž na reklamné a poradenské služby v médiách firme bez skúseností a mena, ktorej spolumajiteľom je obec Horné Plachtince.
Nazvala sa Regionálna Obstarávacia Agentúra, v juhoslovenskej obci Horné Plachtince aj sídli a nakupuje napríklad aj pre štyri ministerstvá, dve univerzity či pre Tipos.
Víťazi užšej súťaže, ktorých vybrala, môžu za štyri roky minúť na štátne kampane teoreticky až 130 miliónov eur. Upozornili na to Hospodárske noviny.
Obec ako biely kôň
Regionálna obstarávacia agentúra sa môže pri nákupoch tváriť ako verejná inštitúcia, pretože jej spolumajiteľom je obec Horné Plachtince.
Vznikla len mesiac pred vyhlásením mediálneho tendra, konateľom bol vtedy Ján Feranc. Muž s rovnakým menom bol zástupcom šéfa kontrarozviedky za Dzurindovej vlády.
V skutočnosti je Regionálna Obstarávacia Agentúra fakticky súkromná firma, na ktorej fungovanie nemá starosta obce reálny vplyv. Potvrdzuje to aj starosta obce Ladislav Nozdrovický.
„Išli sme do toho, aby sme prilepšili obecnému rozpočtu,“ vysvetlil. Keď sme sa včera pýtali na zmenu konateľa agentúry, ktorá mala prebehnúť v pondelok, starosta o ničom nevedel.
A to napriek tomu, že údajná nová konateľka firmy Katarína Lutherová tvrdí, že ju nominoval práve starosta Plachtiniec. „Že ja som to zmenil? Uhm. O tom neviem, ale nič to,“ reagoval.
Kaliňák: Je to nezmysel
Jedným z ministerstiev, ktoré objednávalo cez firmu Regionálna Obstarávacia Agentúra, bolo vnútro.
Minister Robert Kaliňák teraz tvrdí, že ide o nezmysel a reklamu či mediálne rady nakupovať určite nebude. „Nemám na to ani peniaze, na čo by mi to asi bolo,“ povedal.
Nie je sám. Zmluvu s víťazmi tendra neplánuje podpísať ani Tipos či ministerstvo pôdohospodárstva.
„Keď budeme mať takúto potrebu, je možné, že ju využijeme, závisí od výsledku elektronickej aukcie, teda ceny, ktorú máme možnosť neakceptovať,“ zdôraznil hovorca rezortu Peter Hajnala.
Ministerstvo školstva využívanie služieb víťaza tendra firmy z Plachtiniec nevylúčilo. „V tejto chvíli nie je zrejmé, či rámcovo obstarané služby naozaj využijeme a v akom rozsahu,“ povedal hovorca Michal Kaliňák.
Minister vnútra Kaliňák vysvetlil, že cez obstarávaciu agentúru objednávali len právnikov a audítorov, pretože ich urgentne potrebovali. Jeho poradkyňa pre obstarávanie Tatiana Behrová vysvetľuje, že nákup zverili agentúre, pretože naň nemali kapacity.
O zákazky bude ešte aukcia
Mediálny tender vyhrali štyri firmy, s ktorými môžu ministerstvá, štátne firmy či samosprávy podpísať rámcové zmluvy.
Tieto firmy nemajú peniaze isté, dostanú ich len za konkrétne objednávky od štátu. Navyše, o objednávky budú medzi sebou bojovať ešte cez aukciu.
„Nedá sa povedať, koľko bude reálne vyčerpaných peňazí. Tá suma 130 miliónov eur je odhad z brucha, ktorý sa nemusí vôbec naplniť,“ tvrdí Lutherová, ktorá o sebe hovorí, že je od pondelka konateľkou Regionálnej Obstarávacej Agentúry.
Čítajte tiež:
Ako nakupuje štát: Čím drahšia zákazka, tým vyššia provízia
Vyhrala aj firma z Gašparovičovej kampane
Väčšina konkurentov víťazných firiem ani nevedela, že sa koná taký významný tender.
BRATISLAVA. Jednou zo štyroch víťazných firiem komunikačného tendra pre 25 štátnych organizácií je agentúra Comm, ktorá patrí Miroslave Michalíkovej.
Venuje sa najmä PR a lobingu, v minulosti pracovala v prospech Kaliňákovej poradkyne pre obstarávanie Tatiany Behrovej.
Tá tvrdí, že s Michalíkovou z víťaznej firmy nemá žiadny obchodný či osobný vzťah. „Na odporúčanie známeho som sa s ňou niekoľkokrát radila,“ povedala. Michalíková v prospech Behrovej aktívne lobovala aj v denníku SME.
Keď sme sa Kaliňáka opýtali, čo na to hovorí, povedal: „To vy ste o Behrovej písali, že je bojovníčkou proti korupcii, tak? Vybral som si ju aj podľa odporúčania SME.“
Štát by bol najväčší inzerent
Ďalšia firma, ktorá získala možnosť pracovať pre 25 štátnych inštitúcií, je agentúra Adventure. Tá je v mediálnom biznise známa najmä ako agentúra prezidentskej kampane Ivana Gašparoviča.
Štvoricu víťazných firiem dopĺňajú Globe Production a Promea Comunication. Ich konkurenti sú možným rozsahom zákazky prekvapení.
Keby bola vyčerpaná len polovica zo sumy 130 miliónov eur, podľa partnera agentúry Neopublic Porter Novelli Štefana Vadocza by to štát zaradilo medzi najväčších inzerentov, ako sú mobilní operátori či obchodné siete.
„O tendri sme nevedeli. Sledujeme vestník, ale spôsoby, ako v ňom zamaskovať zákazku alebo predvybrať účastníka, sú čoraz rafinovanejšie,“ vraví Vadocz.
Aj šéfka Asociácie PR firiem Silvia Kušnírová pre Hospodárske noviny potvrdila, že o tendri nevedeli.
Právnik: Neférové podmienky
Obstarávacia agentúra pri vypísaní súťaže neinformovala, že ide 130 miliónov eur. Zverejnila to až v oznámení o zadaní zákazky.
Michalíková z agentúry Comm, ktorá tender vyhrala, tvrdí, že mala nastavené avízo na takýto predmet zákazky
Advokát kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev upozorňuje, že spôsob oznamovania tendra, kedy chýba predpokladá hodnota zákazky, nie je férový a transparentný. V oznámení mu chýbala aj informácie, pre aké štátne organizácie vôbec Obstarávacia Agentúra nakupuje.
„Keby bolo zverejnené, kto v skutočnosti nakupuje a o aký „balík“ ide, prihlásilo by sa viac uchádzačov, čo by zvýšilo konkurenciu a malo pozitívny dopad na kvalitu a cenu,“ vraví Lenotiev.
Celý tender považuje za obchádzanie pravidiel štátnych zákaziek. „Mal by sa na to pozrieť Úrad pre verejné obstarávanie,“ dodal.