Cena na faktúre nie je jediné, čo vám dodávateľ ponúka. Pozrite sa aj na doplnkové služby.
Cena je to, čo slovenského odberateľa stále najviac zaujíma. Koľko usporím, ak prejdem k vám? To je prvoradá otázka, keď meníme dodávateľa energií.
Faktom je, že čím máte menšiu spotrebu, tým je aj vaša ročná úspora nižšia, dokonca zanedbateľná.
Ak elektrinou napríklad aj vykurujete a ohrievate vodu, šetrenie na cene sa môže vyšplhať až na desiatky, či môže dokonca prekročiť stovku eur.
V téme sa dočítate:
Aké výhody môžete ešte získať (prehľad)
Krach dodávateľa neznamená, že zostanete potme
Energetické centrum musí riešiť sťažnosti
Nepozerajte sa len na cenu
To, čo si slovenský zákazník – odberateľ elektriny – málo uvedomuje, je, že koncová cena za elektrinu sa skladá z viacerých zložiek. Cena za dodávku, teda tá, kde môžete usporiť, ak zmeníte dodávateľa, tvorí len asi 30 percent z celkovej ceny.
Poplatok za distribúciu je na území jednotlivých distribučných sietí – Západo–, Stredo– a Východoslovenská distribučná – rovnaký. Bez ohľadu na to, kto je dodávateľom.
Okrem toho, cenová úspora za dodávku nemusí byť počas celej zmluvnej doby rovnaká. Napríklad ČEZ Slovensko ponúka zľavu vo výške 16 percent za dodávku elektriny na prvých šesť mesiacov oproti cenníkom tradičných dodávateľov. Podobne VSE má zľavu 7 percent na 5 mesiacov.
Analytik Michal Hudec z portálu Energia.sk hovorí o tom, že v blízkom období by aj tu mala skôr nastúpiť konkurencia služieb. To znamená, že k cene by mal dodávateľ nabaliť doplnkové služby,“ hovorí Hudec.
Začína sa i ponuka služieb
Hoci to nie je ešte také markantné, predsa len dodávatelia už aj u nás začali o zákazníka súťažiť doplnkovými službami.
„Ponúkame širokú škálu bezplatných služieb, ktoré umožňujú zákazníkom dosiahnuť úspory pri využívaní energií,“ uvádza príklad hovorkyňa SSE Jana Bolibruchová.
Viacerí dodávatelia zaviedli službu energetickej efektívnosti. Ponúkajú asistenčné služby na havárie v domácnosti do určitej sumy, či zľavnený nákup na vybavenie domácností u zmluvných partnerov.
Napriek tomu mnohí zákazníci o týchto službách netušia. Nie preto, že by dodávatelia o nich neinformovali, ľudia sa o ne jednoducho veľmi nezaujímajú.
ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA
Aké výhody môžete ešte získať (prehľad)
Niektoré spoločnosti lákajú zákazníkov aj na iné ako cenové benefity.
ZSE Energia
Ponúka asistenčnú službu pre prípad havárií a porúch spotrebičov v domácnosti do výšky 150 eur na jednu udalosť.
SSE
- Klienti môžu využiť šetriaci program, ktorý zahŕňa napríklad zľavy u partnerských dodávateľov.
- Klienti si môžu vybrať zľavy na nové okná. Lacnejšiu majú napríklad aj kúpu úsporných žiariviek, tepelných čerpadiel, či nábytku.
VSE
- Ponúka kartu výhod, ktorá zahŕňa zľavy v množstve obchodných miest na Slovensku a v Česku.
- Ale tiež nárok na okamžitý zásah špecialistu do limitu sto eur a úhradu použitého materiálu do limitu 20 eur v prípade, ak dôjde k nehode v domácnosti.
SPP
- Ponúka zákazníkom zľavové kupóny na nákup u zmluvných partnerov na nákup kuchýň, spotrebičov, bezpečnostných dvier a podobne.
Magna E.A
- Ponúka správu tepelných zariadení plus pri modernizácii aj kotol zmluvnej spoločnosti.
SE Predaj
- Ponúka asistenčné služby. Napríklad, ak sa váš byt stane neobývateľným (havária, živelná pohroma).
- Poskytnú vám do istej sumy náhradné krátkodobé ubytovanie aj SBS na stráženie vášho obydlia.
Ostatní
- Neuvádzajú žiadne nefinančné služby ani na webe ani v odpovediach.
Pozn.: Príklady vo vybraných spoločnostiach, rag, ILUSTRAČNÉ FOTO - FOTOLIA
Krach dodávateľa neznamená, že zostanete potme
V prípade, že váš dodávateľ zmizne z trhu, regulačný úrad vám zaňho určí dočasnú náhradu.
Odrádzať od zmeny dodávateľa, najmä od prechodu k malému alternatívnemu dodávateľovi, môže aj strach z krachu a z toho, že náhle zostanete bez elektriny. A mnohí, najmä v rodinných domoch, aj bez teplej vody či kúrenia.
Len prednedávnom sa dostali k dodávateľovi poslednej inštancie klienti alternatívneho dodávateľa Vaša Energia.
Dočasné riešenie
Zákon o energetike pamätá na takéto prípady. Ak napríklad stratí dodávateľ povolenie na výkon činnosti, zanikne mu oprávnenie dodávať elektrinu, prípadne ak nezabezpečí odberateľovi prístup do sústavy, nastáva takzvaný režim dodávok poslednej inštancie.
„Elektrinu alebo plyn im už nebude dodávať firma, s ktorou mali uzatvorenú zmluvu, ale dodávateľ poslednej inštancie,“ konštatuje hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Miroslav Lupták. Dodávateľa poslednej inštancie určí regulačný úrad.
Odberatelia sa teda nemusia obávať, že by im bola prerušená dodávka energií. U dočasného dodávateľa ostávajú tri mesiace, počas ktorých si môžu vybrať nového dodávateľa energií. „Ak tak neurobia, po troch mesiacoch sa stanú automaticky odberateľmi od dodávateľa poslednej inštancie,“ dodáva Lupták.
Toto platí len pre elektrinu. Ak sa totiž dostanete k dodávateľovi poslednej inštancie pri odbere plynu a do troch mesiacov si nevyberiete nového dodávateľa, dočasný dodávateľ vám po uplynutí lehoty prestane dodávať plyn.
Platiť treba. Novému
Ak sa teda dostanete k dodávateľovi poslednej inštancie, vedzte, že si musíte zrušiť trvalý príkaz pre zmluvného dodávateľa. „Povinnosťou odberateľa je v takomto prípade platiť platby dodávateľovi poslednej inštancie,“ vysvetľuje Lupták.
Samozrejme, dodávateľ poslednej inštancie vám bude účtovať svoje ceny a nie také, na akých ste sa dohodli s predchádzajúcou firmou.
„Môže sa však stať, že ak sa odberateľ rozhodne stať sa zmluvným odberateľom dodávateľa poslednej inštancie, ten mu potom rozdiel medzi vlastnými cenami a cenami počas režimu refunduje,“ uzatvára Lupták.
(rag)
Energetické centrum musí riešiť sťažnosti
Na Energetické centrum sa sťažovali mnohí a dlho. Až teraz regulačný úrad a komisia pri rezorte spravodlivosti povedali, že naozaj oprávnene.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (URSO) dostal ku koncu februára na Energetické centrum 570 sťažností.
„Na ostatných dodávateľov bol v pomere k tomuto číslu počet podnetov malý,“ konštatuje hovorca regulačného úradu Miroslav Lupták.
Nový majiteľ sa chce dohodnúť
Odberatelia sa sťažovali hlavne na fakturovanie vyšších cien, aké boli schválené úradom, tiež na nesprávnu fakturáciu, zneužívanie splnomocnení v prípade zmeny dodávateľa, vyúčtovanie preplatkov.
„O výške pokuty sa teraz rozhoduje v správnom konaní,“ dodáva Lupták.
Nový majiteľ Energetického centra, švajčiarska spoločnosť Cromicron podľa vyjadrení generálneho riaditeľa Jána Slabého situáciu preveruje. „Rozhodne chceme celú záležitosť vyriešiť čo najskôr, a to tak, aby sa nič podobné v budúcnosti neopakovalo, teda systémovými zmenami,“ dodáva Slabý.
Tvrdí, že od marca začali vyplácať dlžné preplatky, všetky by mali k spotrebiteľom doraziť do konca apríla.
Podnet je už na prokuratúre
Podľa hovorkyne ministerstva spravodlivosti Jany Zlatohlávkovej komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách pri ministerstve podala už v tejto veci podnet Štátnej energetickej inšpekcii, Úradu pre reguláciu sieťových odvetví aj Generálnej prokuratúre.
„Zároveň treba zdôrazniť, že spotrebitelia sa môžu domáhať svojich práv nielen individuálnym postupom na súde, ale aj kolektívnou žalobou prostredníctvom právnických osôb založených alebo zriadených na ochranu spotrebiteľa,“ dodáva Zlatohlávková.
(rag, ILUSTRAČNÉ FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)
Stačí podpísať splnomocnenie
Združenie na ochranu spotrebiteľov už začalo zhromažďovať nespokojných zákazníkov Energetického centra.
Nie ste z tých, ktorí si vedia sami vydobyť svoje práva? Cítite sa poškodení alternatívnym dodávateľom Energetické centrum?
Občianske združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S Poprad chce zastupovať nespokojných klientov.
Súd asi nebude
Pomoc
Kde nájdete
Kontakty na občianske združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S Poprad
- adresa: Nábrežie Jána Pavla II. 439/16, Poprad
- t.č.: 052/2861300, 0944 533 011
- e–mail: info@sospotrebitelov.sk
- web: www.sospotrebitelov.sk
„Mimosúdnym riešením chceme v zastúpení spotrebiteľov uplatiť u dodávateľa ich práva,“ vysvetľuje predseda združenia Michal Fáber. Združenie bude v mene spotrebiteľov žiadať nevyplatené preplatky za plyn a elektrinu.
Taktiež bude požadovať vrátenie poplatkov, ktoré sú predmetom neprijateľných zmluvných podmienok. Tými sú napríklad zmluvná pokuta či poplatok za energetické poradenstvo.
„Ak sa spotrebitelia domnievajú, že ich práva boli poškodené iným spôsobom, z ktorého je zrejmý dôvod na odstúpenie od zmluvy, budeme aj toto právo uplatňovať,“ dodáva Fáber.
Prihlásiť sa môžete kedykoľvek
Občianske združenie zhromažďuje od spotrebiteľov, ktorí sa chcú dať zastupovať, plnomocenstvá a formuláre. Je potrebné opísať problém a uviesť číslo zmluvy. Plnomocenstvá aj formuláre nájdete na ich webovskej stránke.
Plnomocenstvá budú zbierať bez časového obmedzenia. „Chceme s Energetickým centrom rokovať tak, aby práva spotrebiteľov boli akceptované bez možnosti ich časovo uzatvoriť,“ dodáva Fáber.
(rag)