SME

Predaj hrncov seniorom je ako psychodráma. Čo robí zajtra vaša babička?

Takouto otázkou sa končí trailer k dokumentu Šmejdi o drsných prezentačných akciách pre dôchodcov.

Báli sa samoty. Teraz splácajú pôžičky na stotisíce českých korún.Báli sa samoty. Teraz splácajú pôžičky na stotisíce českých korún. (Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Takouto otázkou sa končí trailer k varovnému dokumentárnemu filmu Šmejdi, ktorý o drsných prezentačných akciách pre dôchodcov nakrútila režisérka Silvie Dymáková.Režisérka SILVIE DYMÁKOVÁ získala filmom Šmejdi povesť neformálnej ochrankyne práv. Jej film vyvolal obrovskú spoločenskú diskusiu. V Česku totiž pôsobí okolo päťsto firiem, ktoré na prezentáciách zneužívajú dôchodcov, takže mnohí majú s nimi vlastné skúsenosti.

Výraz „šmejdi“ sa nedá do slovenčiny preložiť až tak šťavnato. Zato fenomén, o ktorom hovorí rovnomenný český film, poznáme veľmi dobre aj u nás.

SkryťVypnúť reklamu

Česká režisérka Silvie Dymáková chcela len natočiť film o tom, ako ľahko sa nechajú seniori oklamať firmami ponúkajúcimi hrnce či vysávače. Aby sa na takúto predvádzaciu akciu vôbec dostala, musela byť v sprievode spolupracujúcej babičky.

Prečítajte si, ako klamú v Bratislave:

Boli sme na prednáške, kde zavádzajú dôchodcov

To, čo tam videla a čo sa jej na prepašovanú skrytú kameru podarilo zaznamenať, sa podobalo skôr na psychodrámu. Bitie, ponižovanie, nátlak na bezbranných starých ľudí, ktorí sa nedokázali brániť.

Do kín tak prišiel film, ktorý pohol aj tými, ktorí si mysleli, že ich už na tomto svete žiadny podvod nemôže šokovať.

Autorka upozorňuje, že tento typ „podnikania“ má tendenciu postupovať na východ. Ani na Slovensku nejde o žiadnu novinku.

SkryťVypnúť reklamu

Hyenizmus na chudobných

„Len v Bratislavskom kraji evidujeme približne jedenásť spoločností zaoberajúcich sa predajom výrobkov cez prezentačné akcie,“ potvrdzuje Andrea Marošiová z Inšpektorátu SOI pre Bratislavský kraj. V prieskume, ktorý robilo vlani Fórum pre pomoc starším, vyšlo práve zneužívanie rôznymi podobnými firmami ako najčastejší a najzávažnejší problém. Figuroval až v 384 prípadoch spomedzi 401 vrátených dotazníkov.

„Pokladáme za hyenizmus, ak rôzne subjekty zneužívajú na svoje obohacovanie zlý zdravotný stav starších ľudí, nedostatok zdravotných pomôcok a starostlivosti, ale aj ich samotu a ponúkajú im predražený a nekvalitný tovar pod zámienkou, že ide o zázračné pomôcky, ktoré ich problémy vyriešia a prinesú im úľavu,“ hovorí prezidentka Fóra Ľubica Gálisová.

SkryťVypnúť reklamu

Týmto problémom sa zaoberajú už dlhšie. Robia školenia v regiónoch, upozorňujú ľudí, aby sa nezúčastňovali takýchto zájazdov. Zriadili aj Senior linku, na ktorú sa obracajú ľudia aj so skúsenosťami z prezentácií. Alarmujúce je aj to, že niektoré seniorské organizácie prezentačné akcie dokonca zaraďujú medzi svoje aktivity pre svojich členov.

Pritom nákup drahých výrobkov, ktoré si dôchodcovia nevedia dovoliť, sa podpisuje na narastajúcom počte exekúcií na dôchodky. „Starší sa dostávajú pod hranicu chudoby a do vážnych životných situácií. Prichádzajú o všetky svoje úspory, o svoj majetok,“ tvrdí Gálisová.

Dôchodcom ponúkajú veci aj cez telefón, posielajú im balíčky a následne za ne vymáhajú peniaze. Bežnou praxou je zneužívanie osobných údajov a adries či rôzne fiktívne súťaže. „Predajcovia sú veľmi agresívni, využívajú nátlak aj davovú psychózu,“ dodáva Gálisová.

SkryťVypnúť reklamu

Koľkokrát si už povedali, že nebudú na podobné akcie chodiť, ale nakoniec sa vždy dajú presvedčiť. FOTO – CONTINENTAL FILM

Starší sú bezbrannejší

„Tí čo boli ovplyvniteľnejší za mladi, na starobu sa stávajú ľahko manipulovateľnými,“ vysvetľuje psychologička Mária Chaloupková.

„Dnes už aj mladí podliehajú vplyvu reklamy, môžeme sa teda čudovať starším ľudom, že predajcom podľahnú, ak nevládzu a trpia bolesťami?“ pýta sa.

„Nehádžme do jedného vreca všetkých seniorov. Na niekoho starecká demencia nepríde ani do deväťdesiatky, u iných sa začínajú prejavy Alzheimerovej choroby prejavovať už pár rokov po šesťdesiatke,“ konkretizuje.

Sama počula nejeden príbeh, v ktorom sa organizátori uchyľovali k hrubosti, nadávkam či dokonca zamkli miestnosť, kde sa ľudia nachádzali, len aby podpísali zmluvu, že tovar kupujú. „Rozhodne považujem takéto konanie za nemorálne,“ vyhlasuje Chaloupková.

SkryťVypnúť reklamu

Toto stálo 15-tisíc, toto 20-tisíc českých korún. Doma im zostali sady hrncov, mixéry, masážne stroje i nefunkčné parné čističe. FOTO – CONTINENTAL FILM

Stovky sťažností

Slovenská obchodná inšpekcia eviduje ročne na celom Slovensku stovky podnetov spojených s podomovým predajom, z ktorých tretina či štvrtina je oprávnených. „To, či si človek niečo kúpi, spadá pod súkromno-právnu oblasť, do ktorej SOI nezasahuje. Nevedieme databázu firiem, ktoré ponúkajú tovar na prezentačných akciách, nemáme oprávnenie podávať o firmách žiadne informácie, nevydávame ani žiadne pokyny, ako sa majú ľudia na takýchto akciách správať,“ upozorňuje Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa ÚI SOI.

Starší či mladší – všetci sa musia pri návšteve podobných akcií riadiť vlastným zdravým rozumom, štátne orgány nemajú v kompetencii varovať pred neserióznosťou istých firiem.

SkryťVypnúť reklamu

Pre opakované porušovanie predpisov môže inšpekcia dať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia, tí istí majitelia si však veľmi rýchlo dokážu založiť novú firmu sídliacu na tej istej adrese, ktorá pokračuje v rovnakých praktikách pod iným menom.

Parlament seniorov, ktorý zasadal v marci v Bojniciach, volal po legislatíve na zvýšenú ochranu seniorov a proti nekalým praktikám obchodných, finančných skupín a inštitúcií či telekomunikačných operátorov.

RTVS už teraz avizuje, že film Šmejdi, ktorý ide momentálne aj v našich kinách, odvysiela na jeseň. Bolo by ideálne, keby dovtedy už táto téma na Slovensku nebola aktuálna. Keďže je to však málo pravdepodobné, je dobré si občas preveriť, kam chodí na výlety vaša babička.

Starí ľudia sa cítia sami, preto sa stávajú účastníkmi zájazdov

Nevyhrážali sa vám firmy, ktorých prezentácie ste nakrútili skrytou kamerou?

SkryťVypnúť reklamu

Na sociálnu sieť nám odkázali, že na našom mieste by sa báli chodiť aj po rožky do večierky. Inak sa nám skôr vysmievajú a posielajú odkazy, že aj negatívna reklama je reklama.

Teda neprejavili ani trochu sebakritiky?

Na pražskej premiére vystúpil pri besede jeden človek, ktorý sa predstavil ako majiteľ jednej z týchto firiem a podpísal nám petíciu s tým, že film by sa mal volať skôr Gestapo. Vyjadril sa, že sám nesúhlasí s praktikami svojich kolegov a že končí s týmto podnikaním.

A reakcie publika?

Keď mi chodia babičky po projekcii ďakovať, že s tým konečne niekto niečo robí, mám slzy v očiach. Samozrejme, ozývajú sa aj takí, ktorí tvrdia, že sme zaujatí a neobjektívni.

Čakali ste takú veľkú celospoločenskú diskusiu?

Až takú nie. Verejnosť je pobúrená a nechápe, že sa niečo také toľké roky neriešilo. Spustili sme petíciu, ktorú je možné podpísať na www.peticeprotismejdum.cz a to buď elektronicky, alebo cestou formuláru, ktorý sa dá vytlačiť a poslať. Jeden človek dokonca chcel prispieť na náklady filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Film by mali povinne vidieť všetci dôchodcovia. Nepokúšali ste sa o jeho šírenie cez kluby dôchodcov či obce?

Alternatívna distribúcia je zabezpečená. V Českej republike majú ľudia nad 65 rokov vstup zdarma, robíme aj popoludňajšie seniorské projekcie. Sami sme prekvapení, ako to funguje. Napríklad minulý piatok bolo v Kroměříži na dvoch popoludňajších projekciách spolu asi 120 dôchodcov.

Ako sa k Šmejdom postavili kinári?

Sami robia vo svojich mestách osvetu, napájajú sa na kluby dôchodcov. Projekcie už začínajú organizovať i samotné mestá. A 1.októbra na Medzinárodný deň seniorov film odvysiela Česká televízia.

A čo deti nakupujúcich dôchodcov?

Veľmi často som na projekciách videla, že vnučky vzali do kina svoje babičky či dedkov. Keď sa im totiž snažili dohovoriť, seniori im často neverili. Musí prísť teda silnejší impulz, a tým môže byť náš film. Apel z upútavky: „A čo zajtra robí vaša babička?" evidentne funguje.

SkryťVypnúť reklamu

Nepripravujete nejaké pokračovanie?

Nie, hoci by určite bolo čo nakrúcať. Dostávam skutočne veľmi veľa mailov, akoby som bola ochrancom verejného záujmu. Ľudia majú teraz pocit, že dokážem vyriešiť ich problémy, čo bohužiaľ nie je pravda.

O čo vás najviac žiadajú?

Aby som natočila film o exekúciách, o európskych dotáciách či o dojčenských ústavoch. Lenže ja teraz skutočne v tejto chvíli neviem, či sa do niečoho pustím. Som redaktorka v televízii a mám svoju prácu rada. Ak niečo má prísť, príde, ale rozhodne to neplánujem. Momentálne vo mne rezonuje skúsenosť jedného človeka z reklamácie tovaru.

Aká bola?

Toto je presný prepis odpovede, ktorú od firmy dostal, aj s chybami: "Tesime se na zalobu :)))) nebudete prvni ani posledni kdo nedostane nic vse mamempravne osetreno firma jiz zkrachovala noveho majitele nedohledate doporucuji se obratit na cerne ovce nebo tv nova i spatna reklama je dobra reklama dostat se do tv je pocta takze predem dekujem prejem vam srdecne prekrasny den :))) kdyby cokoliv jste potreboval uz prosim vas nepiste je to zbytecny nedostanete ani korunu pardon nashledanou.

SkryťVypnúť reklamu

Váš film sa končí pomerne pochmúrnym konštatovaním, že kompetentní sa problému nevenujú. Posunuli sa nejako veci za ostatné mesiace?

Česká obchodná inšpekcia sľubuje, že bude udeľovať väčšie pokuty a zvýši aj počet kontrol. Dobrou správou je aj to, že od januára budúceho roka bude môcť na akciách aj nakrúcať, čo doteraz nemohla. Ministerstvo priemyslu a obchodu pripravuje ďalšie opatrenia.

Budú podobné iniciatívy stačiť?

Treba sa pozrieť na veci aj z druhej strany. Starí ľudia sa cítia sami, takže zákony nestačia, každý z nás musí svojmu seniorovi venovať viac času.

Zuzana Uličianska

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 103
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 771
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 110
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 214
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 095
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 049
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 993
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 885
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 706
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 659
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 159
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 906
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


26
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


15
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1

Neprehliadnite tiež

Ak by politici netorpédovali druhý pilier, na účtoch by ľudia mali o dve až osem miliard eur viac, hovorí Nalevanko.


a 2 ďalší
Kevin Hassett, riaditeľ americkej Národnej ekonomickej rady.

Ekonóm očakáva priebehu nasledujúcich dvoch týždňov nové obchodné dohody.


TASR 3
Logo pri centrále Microsoftu v Redmonde.

Aurora prekonala operačné strediská na predpovedanie hurikánov.


TASR
Igor Matovič.

Líder hnutia Slovenska zhodnotil rok a pol pôsobenia Ficovej vlády.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 885
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 706
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 659
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 159
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 906
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu