Doručovanie balíkov má svoj systém, kuriéri fungujú na pridelených trasách.
Pri objednávaní tovaru na internete ľudia často využívajú kuriérske služby. Najčastejšie sa sťažujú na to, že kuriér príde v nevhodnom čase, napríklad v bežný pracovný deň zazvoní na mobil, že stojí pred domom.
Ľudia sú však v tom čase zvyčajne v práci.
„Rovnako ako poštár, aj kuriér doručuje zásielky počas pracovného času a s tým je potrebné počítať už pri objednávaní tovaru,“ hovorí Andrea Bačíková, marketingová špecialistka spoločnosti DPD (Direct Parcel Distribution).
Ak si napriek tomu ľudia nechajú doručiť zásielku na adresu, na ktorej sa v čase doručenia nenachádzajú, dodanie balíka trvá dlhšie.
V téme sa dočítate:
Oplatí sa vedieť
Nákup cez web, po tovar osobne
Sedem dní je na vrátenie
Po niekoľkých pokusoch o doručenie firma balík vráti
Sledujte emaily
O tom, koľkokrát a ako vás bude kuriérska firma informovať o tom, že k vám smeruje balíček, závisí od služieb, ktoré si od nej internetový obchod objedná.
Jednou z možností je, že kuriérske spoločnosti informujú klienta ešte pred samotným príchodom. A to buď emailom, SMS správou alebo telefonicky.
„Súčasťou správy je predpokladaný dátum doručenia a link na stránku, kde si môže príjemca v prípade potreby zmeniť podmienky – adresu či dátum doručenia,“ vysvetlila Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka TNT Express.
V niektorých firmách kuriéri ešte ráno pred doručením overujú dostupnosť klienta na zadanej adrese telefonicky. „Podmienkou je uvedenie telefónneho čísla, čo, žiaľ, nie vždy je skutočnosťou,“ vraví Zoltán Nagy, divízny manažér GLS General Logistics Systems Slovakia.
Kuriér má svoju trasu
Podľa jednotlivých firiem prácu kuriérom komplikuje najmä predstava príjemcov, že kuriér ide len s ich balíkom, a preto ho môže doručiť v rámci dňa kdekoľvek a kedykoľvek.
„Systém funguje tak, že v noci sa presúvajú balíky v kamiónoch medzi jednotlivými depami firmy, kde sú ráno pridelené kuriérom. V priebehu dňa kuriéri vyzdvihujú a doručujú zásielky každý na svojej trase,“ hovorí Bačíková z DPD.
Počas bežného dňa je to 60 až 90 adries, počas sezóny ešte viac. Ak si zákazník želá doručiť balík na inú adresu a kuriér je už na trase, je to samozrejme možné, ale iba vtedy, ak je náhradná adresa na trase toho istého kuriéra a aj vtedy je to časovo veľmi náročné.
Väčšinou sa však balík musí vrátiť do depa, kde je na druhý deň ráno opäť pridelený inému kuriérovi, na ktorého trase sa nachádza nová adresa doručenia.
Podľa internetových obchodov záujem o doručovanie tovaru cez víkend či vo večerných hodinách je len minimálny. Ak sa zákazníci nechcú viazať na presný čas doručenia, zvolia si doručenie Slovenskou poštou. Tovar si potom môžu prevziať do 18 dní.
ILUSTRAČNÉ FOTO - WWW.SXC.HU
Oplatí sa vedieť
Kuriér by mal mať drobné. Občas sa však môže stať, že vám nebude vedieť vydať.
1. Zásielku môžete monitorovať
To, kde sa váš objednaný tovar práve nachádza, môžete sledovať na internete. Viaceré firmy umožňujú monitorovanie zásielok. „Na základe čísla zásielky môžete na stránke našej spoločnosti sledovať zásielku od okamihu prevzatia v centralizovanom sklade až po doručenie,“ hovorí Mária Džundová, obchodná a marketingová riaditeľka TNT Express.
Podobné je to aj v ostatných doručovateľských firmách.
2. Pripravte si hotovosť
Pred príchodom kuriéra zvyčajne dostanete email alebo SMS správu, kde je okrem iného uvedená aj suma, ktorú treba uhradiť. Je lepšie pripraviť si hotovosť v stanovenej výške vopred.
Hoci kuriér by vám mal vedieť vydať, ak platili celými bankovkami tridsiati ľudia pred vami, môže sa stať, že výdavok mať nebude. Riešenie takej situácie je medzi vami a kuriérom.
Niekde vám dokonca vydajú tovar, vezmú bankovku, ktorú máte, a výdavok prinesú na ďalší deň. Platby kartami umožňuje iba DPD. „Ak to odosielateľ povolí,“ dodáva Andrea Bačíková, marketingová špecialistka DPD.
3. Ak nie ste spokojní
Zásielku nemusíte prevziať. Ak k vám balík šiel pridlho, prípadne prišiel poškodený, máte právo na reklamáciu a tovar nemusíte prevziať.
(jpa)
Nákup cez web, po tovar osobne
Aktuálne má svoju kamennú pobočku zhruba 15 percent internetových obchodov
Kuriérov si na doručenie tovaru kúpeného cez internet vyberajú zákazníci, ktorým najviac záleží na rýchlosti a pohodlí doručenia.
Cena dopravy je určite dôležitá, lebo ju musí spotrebiteľ pripočítať k cene tovaru. „Celkovo si však ľudia nevyberajú najlacnejšiu ponuku, ale ponuku s najlepším pomerom - kvalita obchodu a cena tovaru,“ myslí si Kamil Demuth, projektový manažér Heureka.sk.
Práve za kvalitu obchodu a bezpečný nákup sú zákazníci ochotní si priplatiť.
Balík na pošte počká
Ďalšími možnosťami dopravy tovaru sú osobný odber a pošta. „U nás je najväčší záujem o doručenie Slovenskou poštou. Zákazníci oceňujú, že si tovar môžu prevziať na pošte do 18 dní, a teda sa nemusia viazať na presný čas doručenia,“ hovorí Martin Štrba z internetového kníhkupectva Martinus.sk.
V Hej.sk je zasa najvyužívanejšou formou preberania tovaru osobný odber, ktorý tvorí viac ako 60 percent všetkých foriem doručenia objednávok.
„Pre zákazníkov je tento spôsob najmä finančne výhodný, pretože nemusia platiť žiadne ďalšie poplatky za doručenie tovaru,“ uviedla Jitka Součková, tlačová hovorkyňa Hej.sk.
Pred Vianocami podiel osobných odberov ešte rastie, až na takmer 90 percent (v Bratislavskom kraji).
Radšej osobne
Nárast množstva tovaru, po ktorý si zákazníci prídu osobne, súvisí s tým, že internetové obchody si otvárajú svoje kamenné predajne, respektíve odberné miesta. „Môžeme hovoriť o trende prepájania online a offline sveta,“ konštatuje Demuth.
Aktuálne má svoju kamennú pobočku zhruba 15 percent internetových obchodov. Možnosť osobného odberu využilo vlani aspoň raz až 43 percent ľudí nakupujúcich na internete.
Bez problémov to nie je
Najväčšie problémy spôsobuje internetovým obchodom nedoručenie alebo neprebratie zásielky, ktorá sa k nim následne vráti.
„V polovici minulého roka, keď Slovenská pošta prechádzala na doručovanie kuriérmi, sme zaznamenali vyššie množstvo reklamácií na tento spôsob doručovania a správanie samotných kuriérov. Odvtedy sa však situácia výrazne zlepšila,“ konštatuje Štrba.
Zákazníci nepreberú zásielky v niekoľkých percentách prípadov, najmä ak nevedia, že zásielky už sú na pošte alebo si ich nestihnú prebrať v termíne.
„Takýto tovar sa k nám vráti a zákazníka kontaktujeme, či naozaj o tovar nemá záujem. Ak má stále o objednávku záujem, opäť mu ju posielame na svoje náklady,“ vraví Štrba. Zákazníkom, ktorí tovar nechcú prevziať, objednávky zrušia.
(jpa)
Sedem dní je na vrátenie
Nestáva sa často, že by si zákazník tovar odmietol prevziať.
Ak si zákazník kúpu tovaru na internete dodatočne rozmyslí, stačí, ak zásielku jednoducho neprevezme. „Ak za objednávku ešte nezaplatil, už s nami ďalej nemusí komunikovať,“ vraví Jitka Součková, hovorkyňa HEJ.sk.
Ak tovar uhradil platbou vopred, rieši sa to ako odstúpenie od zmluvy v zákonnej lehote bez udania dôvodu.
Klient môže podľa zákona o zásielkovom predaji odstúpiť od zmluvy s internetovým obchodom a vrátiť tovar bez udania dôvodu do siedmich pracovných dní odo dňa odstúpenia.
„To neplatí pri tovare, na ktorý sa vzťahujú autorské práva – knihy, CD, softvér, ako aj tovar podliehajúci rýchlej skaze a tovar vyrobený na zákazku,“ upozornil Kamil Demuth, projektový manažér Heureka.sk.
(jpa, ILKUSTRAČNÉ FOTO - WWW.SXC.HU)
Po niekoľkých pokusoch o doručenie firma balík vráti
Ako postupuje kuriérska firma, koľkokrát volá klientovi, kým zásielku vráti? Oslovili sme niektoré z nich.
Slovenská pošta
Klienta kontaktuje pri zapísaní zásielky na podaji esemeskou, prípadne e-mailom. K opätovnému kontaktu prichádza pri doručovaní zásielky.
Závisí to od druhu produktu. Kuriér kontaktuje zákazníka pred doručením zásielky, minimálne raz. V prípade, že nikto nie je doma a je prístupná schránka, kuriér zanechá oznam.
Takisto si možno dohodnúť opakované doručenie na iný dátum alebo inú adresu – bezplatne, vždy najskôr v nasledujúci deň.
V prípade, že sa nepodarí klientovi doručiť zásielku, je uložená na dodávacej pošte, resp. na obecnom úrade.
GLS General Logistics Systems Slovakia
V súčasnosti využíva emailovú a SMS notifikáciu, ktorá avizuje deň vopred doručenie na druhý deň.
V deň doručovania ráno dostane zákazník SMS s približným časom doručenia v intervale troch hodín. Kuriér sa tiež pokúša s príjemcom skontaktovať aj telefonicky.
V prípade nedoručenia balíka sú odosielatelia automaticky informovaní o stave balíka a tiež o dôvode jeho nedoručenia.
Kuriér necháva aj na adrese avízo lístok s kontaktom, na ktorom si možno dohodnúť ďalší termín na doručenie.
TNT Express
Hneď po prijatí objednávky zašle príjemcovi email / SMS o prichádzajúcej zásielke. Súčasťou správy je predpokladaný dátum doručenia a link na stránku, kde si môže príjemca v prípade potreby zmeniť podmienky – adresu, dátum doručenia.
Zvyčajne kuriér pred samotným doručením telefonicky kontaktuje príjemcu a overuje si jeho dostupnosť na zadanej adrese.
Ak príjemcovi nevyhovuje čas, tak si dohodne s kuriérom náhradný termín.
Direct Parcel Distribution
DPD posiela v deň vyzdvihnutia balíka u odosielateľa interaktívnu SMS s predpokladaným termínom doručenia. Ak tento termín príjemcovi nevyhovuje, možno ho zmeniť odpoveďou na SMS či kontaktovaním zákazníckeho servisu.
Ak sa napriek tomu pri prvom pokuse balík doručiť nepodarí, nechá kuriér oznámenie, na ktorom je uvedené číslo balíka a čas najbližšieho pokusu o doručenie.
Ak adresát vie, že ani v novom termíne nebude na tejto adrese, môže si na stránke presmerujmojbalik.sk zmeniť adresu alebo termín doručenia.
Ak odosielateľ využije službu DPD Home, príjemca dostane v deň doručenia SMS s predpokladaným termínom príchodu kuriéra a ak mu tento termín nevyhovuje, môže si ho cez interaktívnu SMS zmeniť. V cene každej zásielky sú tri pokusy o doručenie.
Ak sa ani na tretí pokus nepodarí zásielku doručiť, vracia sa späť odosielateľovi.
DHL Express
Kuriéri kontaktujú príjemcov väčšinou po naložení zásielok do auta, až keď je isté, že budú doručované.
Ak je uvedená len domáca adresa a príjemca sa na nej nenachádza, kuriér sa snaží dohodnúť doručenie v neskorších hodinách, prípadne po súhlase príjemcu odovzdá zásielku susedovi.
Ak sa kuriérovi nepodarí s príjemcom skontaktovať, pošle SMS so žiadosťou o spätné kontaktovanie. Ak sa kontakt nepodarí, kuriér zanechá oznámenie o neúspešnom doručení na adrese príjemcu.
(jpa)