SME

Návrat Fica priniesol viac štátnej reklamy Vive, TA3 a Pravde, najviac stratila Markíza

Transparency International sa pozrelo na to, ako reklama štátu v médiách závisí od výsledku volieb.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Rádio Viva, televízia TA3 a denník Pravda - to sú médiá, ktoré si po nástupe druhej vlády Roberta Fica najviac polepšili.

Naopak, najviac stratila televízia Markíza, denník SME a vydavatelia Plus 1 deň a Plus sedem dní.

Vyplýva to z analýzy slovenskej pobočky Transparency International.

Neziskovka sa pozrela, kde míňajú peniaze na reklamu ministerstvá, ich organizácie a sedem veľkých štátnych firiem:

  • TIPOS,

  • Železnice SR,

  • Letisko M.R.Štefánika,

  • Slovenská pošta,

  • Všeobecná zdravotná poisťovňa,

  • JAVYS

  • Lesy

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si celú analýzu

Reklama štátu v médiách sa mení aj podľa výsledkov volieb

Viva si polepšila takmer trojnásobne

Porovnávala obdobie od januára 2009 po marec 2013. "Teda tak, aby sme obsiahli obdobie pred a po dvoch posledných voľbách, kde sa orientácia vlád zakaždým menila – v roku 2010 zľava doprava a v roku 2012 späť doľava," píše šéf Transparency Gabriel Šípoš.

A ako porovnanie dopadlo?

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

"Ľavicovú Pravdu podľa pozorovateľov vlastní biznis pozadie Smeru. Vlastník TA3 Kmotrík má viaceré spoločné záujmy s vládou, a navyše je jeho televízia dlhodobo známa tým, že preferuje reklamné peniaze pred etikou a nezávislosťou jej spravodajstva. Predseda parlamentu Paška TA3 propagoval aj v reklame. Viva má spravodajstvo len ako doplnok zábavy, ale tiež v nich cítiť provládne farby," píše Šípoš.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie straty zas utrpeli médiá, ktoré sú podľa Šípoša viac naklonené Radičovej ako Ficovi - TV Markíza, SME, Pluska a Plus 7 dní.

Preferovala aj Radičová

Pri širšom porovnaní - po nástupe Radičovej a po nástupe Fica II. vidno, že aj Radičovej vláda preferovala médiá, ktoré jej boli bližšie. "Hoci efekt politizácie inzercie za nej vyzerá slabší," dodáva Šípoš.

Zdroj: Transparency International Slovakia z dát TNS Slovakia

Najmä eurofondy

Štát podľa analýzy Transparency platí reklamu najmä z eurofondov.

"Kmotríkova firma C.E.N., držiteľ licencie pre TA3, uzavrel od roku 2011 aspoň 30 zmlúv so štátom a jeho organizáciami za 1,3 milióna eur. Z toho 90 percent tejto sumy zadal štát až po nástupe druhej vlády Roberta Fica a viac ako dve tretiny boli hradené z eurofondov," píše Šípoš.

SkryťVypnúť reklamu

Vlani si od TA3 nakúpilo reklamu napríklad ministerstvo pôdohospodárstva. Za dokumenty na podporu jedenia rýb zaplatilo 684-tisíc eur.

Ďalších 170-tisíc zaplatilo TA3 Ústredie práce za reklamu aktivít Európskeho sociálneho fondu. "Celkovo viac ako polovica celého objemu reklamy štátu v prvom štvrťroku tohto roka šla do TA3," píše Šípoš.

Na druhom mieste bolo Fun rádio, tretia Pravda.

Podobne z eurofondov bola podľa Transparency hradená kampaň Centra vedecko-technických informácií z tohto januára.

Za 8400 eur mala Pravda v piatich článkoch "objektívnym, analytickým a zrozumiteľným spôsobom predstaviť problematiku podpory ochrany duševného vlastníctva a transferu technológií v základných tézach a praktických príkladoch s dôrazom na ich realizáciu v podmienkach Slovenskej republiky za podpory inštitúcií Európskej únie."

SkryťVypnúť reklamu

Podobnú reklamu si zaplatilo aj v rádiu Viva, ktorá tak získala 59 tisíc eur.

"Z týchto príkladov jednak vidno, ako "užitočne" sa míňajú eurofondy, a tiež to, akú voľnosť majú pri tomto type inzercie úradníci rozhodovať, od koho danú inzerciu nakúpia," píše Šípoš.

Politizácia inzercie v médiách môže podľa neho viesť k dvom typom reakcií:

  • buď to novinári spočítajú vláde v ešte tvrdšej kritike

  • alebo budú majitelia tlačiť na zmäkčenie spravodajstva s nádejou na nejaké vládne peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.761
CZK 24.924
JPY 163.450
CAD 1.569
GBP 0.848
HUF 405.430
PLN 4.270
CHF 0.933
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 554
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 230
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 106
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 975
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 444
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 858
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 197
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 769
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 973
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 767
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 464
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 394
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 998
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 858
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 904
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 875
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Medzi Washingtonom a Pekingom prebehnú rokovania.


TASR
Ilustračné foto.

Náladu na trhoch podporila obchodná dohoda medzi USA a Britániou.


TASR
Ilustračné foto.

Klesli tržby z predaja potravín, nealkoholických nápojov a tabakových výrobkov.


TASR
Minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort dopravy uzavrie zmluvu vo výške vyše1,34 milióna eur.


SITA 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 973
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 767
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 464
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 394
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 998
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 858
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 904
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 875
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťZatvoriť reklamu