BRATISLAVA. V Česku by do konca roka malo pribudnúť desať amerických reťazcov reštaurácií a prevádzok rýchleho občerstvenia. Mohli by medzi nimi byť napríklad rýchle občerstvenie Church’s Chicken zamerané na kuracie jedlá, mliečne kokteily Dairy Queen či sieť rodinných reštaurácií Denny’s. Pribudnú aj dva reťazce s pečivom.
Informoval o tom server Novinky.cz.
Mieria aj k nám
Reťazce
Church’s Chicken -Texas Chicken - rýchle občerstvenie, Great American Cookies - čokoládové sušienky, Marbie Slab Creamery - prémiová zmrzlina, dezerty, Pretzelmaker - rýchle občerstvenie, praclíky, Lody Bonano - točená americká zmrzlina, Wendy’s - rýchle občerstvenie, The Coffee Bean & Tea Leaf - kaviarne a čajovne, Broaster Chicken - americký fastfoodový reťazec, The Twist & Chips - čerstvé zemiakové lupienky z Maďarska.
Zdroj: SFA
Reťazce momentálne hľadajú záujemcov o franchising, potvrdila to Jana Ruckerová z amerického veľvyslanectva v Prahe: „Všetky tieto značky majú záujem aj o slovenský trh, nepovažujú ho za menej dôležitý ako český.“
Gastronómii sa tu nedarí
Niektoré z reťazcov ohlasujú svoj príchod na Slovensko už takmer rok, vysvetľuje prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Jozef Šétaffy. Vidí za tým čakanie na koniec krízy.
„Problém je v tom, že Slovensko je v globálnom meradle veľmi malý a pritom špecifický trh,“ hovorí. U nás sa podľa neho darí skôr kozmetike, zdravej výžive či fitnes ako gastronómii.
Tvrdí, že niektoré zo známych globálnych značiek sa už presvedčili, že to, čo funguje takmer všade vo svete, na Slovensku nemusí. Zistila to aj americká sieť Burger King, ktorá z nášho trhu vlani odišla.
Najprv idú k susedom
Väčšina nadnárodných reťazcov prichádza najprv do Česka, až potom, keď sa tam uvedú, k nám. „Česko je väčší trh a ľudia sú viac zvyknutí na fast foody ako u nás,“ vysvetľuje analytik obchodu Ľubomír Drahovský. Priestor pre fast foody vidí hlavne v novovybudovaných obchodných centrách a strede miest.
Fast foody však nemajú u nás až takú tradíciu ako v Česku. Reťazce tak musia počítať s nákladmi na budovanie si mena. „Úspešní budú len tí, čo vydržia beh na dlhé trate pri budovaní značky,“ hovorí. Výnimkou bol podľa neho známy McDonald’s, ktorý uznávali aj ľudia na Slovensku.