BRATISLAVA. Registráciu pokladničného dokladu do bločkovej lotérie má uľahčiť aplikácia pre smartfóny a tablety so systémom Android od Googlu a iOS od Applu.
Ministerstvo financií a štátny Tipos ju chcú pripraviť ešte predtým, ako od septembra začne nová lotéria fungovať.
Smer chce žrebovaním bločkov motivovať ľudí, aby nástojili na vydaní riadneho dokladu z pokladnice. Podľa odhadov štát ročne prichádza cez falošné či nevydané bločky o 150 miliónov eur.
Uľahčí opísanie údajov
Nová lotéria
mala by sa žrebovať každé dva týždne , bloček sa bude registrovať cez SMS , web , aplikáciu pre mobil alebo zberňu Tiposu, za registráciu sa získa číslo , ktoré sa bude žrebovať, najvyššia výhra má byť zrejme 18-tisíc eur .
Mobilná aplikácia má uľahčiť registráciu bločka do lotérie, tvrdí to poradca ministra financií Radko Kuruc.
Schválený zákon hovorí, že spotrebiteľ sa má do lotérie registrovať opísaním niektorých údajov z bločku.
Aby si štát mohol overiť pravosť bloku a predišiel opakovanej registrácii, opísať bude treba aspoň tri údaje.
Len evidenčné číslo pokladnice, ktoré odlišuje každú kasu v štáte, má pritom sedemnásť znakov.
Tento systém overovania je síce prácnejší, no podľa Kuruca nebude treba meniť pokladnice a podnikatelia tak nebudú mať s novou lotériou žiadne náklady.
Okrem aplikácie sa bude dať prihlásiť do lotérie cez esemesku, internet a terminály na poštách a v trafikách. Podľa Kuruca je možné, že pri registrácii cez terminál bude treba zaplatiť drobný poplatok. „Všetky ostatné metódy budú bezplatné,“ vraví.
Ako často sa bude nová lotéria žrebovať, ukáže plán jej hry. Ten by mohol Tipos ukázať na budúci mesiac.
Podľa informácií denníka Pravda by sa mali žrebovať každé dva týždne desiati výhercovia a najvyššia výhra by bola 18-tisíc eur.
Bločkov bude iste viac
Kým začne nová lotéria fungovať, rozšíri sa aj počet podnikateľov, ktorí musia bločky vydávať. Dnes ich napríklad nemusia dávať na poštách či pri predaji cestovných lístkov.
Zmenu zákona chce ministerstvo ukázať na budúci mesiac. Aké výnimky zo zákona vypadnú, Kuruc neprezradil.
Peniaze chce štát minúť aj na reklamnú a vysvetľujúcu kampaň. Má na novú lotériu ľudí lákať, no tiež vysvetľovať, ako rozlíšiť falošný blok od pravého. Rozpočet kampane ukáže Tipos o mesiac.
Obchodníci nepočítajú s možnosťou, že by boli zákazníkom pri vyplňovaní tiketov nápomocní.
„Máme svojej práce dosť, prispôsobíme sa zákonu a požiadavkám zákazníkov. O fungovanie a popularitu lotérie nech sa stará ten, kto si ju vymyslel,“ reagoval Peter Štecko, majiteľ skupiny Medusa, čo prevádzkuje sieť reštaurácií. Podobne to vidí aj reťazec McDonald’s.
Bločková lotéria môže čiastočne pomôcť, ale veľké peniaze unikajú inde, myslí si František Múčka
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Začneme deliť nákupy?
Bločková lotéria môže vyvolať aj nové zákaznícke správanie. Štát totiž nebude limitovať prenositeľnosť bločku. Prihlásiť sa tak bude dať aj s blokmi, ktoré nechal iný zákazník pri pokladnici.
Obchody môžu mať problém s požiadavkami ľudí, aby im väčší nákup nablokovali na viac bločkov. Delenie nákupu pritom môže zdržovať.
„Ťažko dnes povedať. Ľudia si rozdeľujú nákup z mnohých dôvodov, no ak to presiahne hranicu, za ktorou to už bude obmedzovať ostatných, určite to zvážime,“ reagovala na možnosť obmedzenia marketingová manažérka Billy Martina Kovacs.