BUDAPEŠŤ, BRATISLAVA. Maďarská vláda Viktora Orbána chce zaviesť ďalšiu daň. Má prispieť k naplneniu štátneho rozpočtu. O dani, ktorá bude odstupňovaná podľa čistých príjmov z reklamy, by mali hlasovať poslanci zajtra. Do výpočtu dane sa nezahrnú príjmy z politickej inzercie.
Ministerstvo hospodárstva navrhuje, aby majitelia médií platili až 20 percentnú daň z čistých príjmov, ktoré im prináša reklama a iné formy inzercie. Daň v tejto výške sa dotkne médií, čo ročne zarobia z reklamy vyše 10 miliárd forintov (34,5 milióna eur).
Najtvrdšie postihne dve komerčné televízie: RTL Klub a TV2. Na základe čistých inzertných ziskov z roku 2011 by TV2 zaplatila na dani 1,8 miliardy forintov a RTL navyše 4,4 miliardy forintov. Do rozpočtu by spolu poslali v prepočte 21,5 milióna eur.
Ohrození novinári
Obe televízne spoločnosti podľa serveru Portfolio.hu varovali, že tento krok nemá v Únii obdobu a môže médiá pochovať. Už ich totiž trápi prepad príjmov z inzercie, za päť rokov klesli o polovicu.
„Daň nás prekvapila a jej výška je pre nás neakceptovateľná,“ tvrdí v stanovisku TV2. Upozorňuje, že ak daň prejde, môže ju to položiť a bude masovo prepúšťať.
„Výnosy z dane sú pre rozpočet zanedbateľné, ide len o pár miliárd forintov, preto je zmysel dane diskutabilný,“ povedal pre server hvg.hu šéf Sanoma Média György Szabó.
Denník Napi Gazdaság vypočítal, že prínos z dane bude len 8,1 miliardy forintov (28 milióna eur). Pozbiera sa naň 29 médií.
Nereálne očakávania
Vláda počíta s deväťnásobkom, čo je pre ekonóma Kálmána Dezsériho nereálne. „Chce sa vymaniť z disciplinárneho konania Bruselu pre vysoký deficit. Pre to Orbán urobí všetko“ tvrdí pre SME.
V hre sú eurofondy, o ktoré môžu Maďarsko príjsť, ak deficit nestlačí pod tri percentá HDP. Orbán poslal do Bruselu opatrenia na jeho zníženie.
Dal zmraziť výdavky vo výške 0,3 percenta HDP, stopol investičné projekty a pohrozil, že selektívne zvýši dane: bankovú, daň z finančných transakcií či dane pre energetický sektor.