Formálne sa privatizácia nekoná, no zo železničnej firmy majú odísť vozne, prekladiská aj depá.
BRATISLAVA. Strategické podniky sa privatizovať nebudú. To hovorí premiér Robert Fico, vždy keď sa spomína predaj štátnych firiem.
K strategickým firmám začleňoval aj štátneho železničného prepravcu, nákladné Cargo. Najnovšie to však vyzerá tak, že by čisto štátne zostať nemalo.
Vyplýva to z pracovnej verzie materiálu, ktorý na rokovanie vlády pripravilo ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom.
Vytvoria tri dcérske firmy
Čo chcú urobiť
Zmeny v Cargu
V nákladnom železničnom prepravcovi má zostať štátu 100-percentný podiel.
Vytvorí však dcérske firmy, predpokladá, že do nich pustí súkromníka.
Jedna z firiem má manažovať nákladné vozne.
Ďalšia firma by mala prevziať prekládky tovarov.
Tretia podľa pracovnej verzie materiálu ministerstva dopravy prevezme opravu rušňov a vozňov
Z materiálu, ktorý SME získali, vyplýva, že Počiatek plánuje z firmy vyčleniť niektoré činnosti a majetok do dcérskych firiem.
Štát by tak už mal stopercentný podiel iba v zadlženej materskej firme. Tá bude naďalej prepravovať tovar, ale vozne prejdú do starostlivosti dcérskej firmy.
Druhá dcérska firma sa má vytvoriť na to, aby prevzala opravy vozňov. Tretia má zastrešovať prekládku tovarov.
„Do dcérskych spoločností sa predpokladá vstup partnerov,“ píše ministerstvo o plánoch.
„Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych spoločnostiach bude použitý na zníženie dlhu,“ píše sa v pracovnej verzii vládneho materiálu.
Materská firma v rukách štátu si má nechať dosah na riadenie v dcérskych spoločnostiach, ale predpokladá sa, že Cargo všade príde o majoritu.
O detailoch zatiaľ mlčia
Ministerstvo dopravy detaily privatizačného zámeru neodkrylo. „Rokovania o budúcnosti Carga stále prebiehajú. Jediné, čo dnes vieme vylúčiť, je privatizácia Carga,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Podobne bez komentára k návrhu na predaj dcérskych firiem reagovalo aj Cargo.
„Je to skrytá privatizácia,“ hovorí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca premiérky Ivety Radičovej.
Dcérske firmy Carga, ktoré prejdú pod kontrolu súkromníkov, budú podľa neho v zisku. Materská firma, ktorá zostane plne v rukách štátu, bude naopak kopiť stratu.
V Smere neprivatizujú, ale rozpredávajú, myslí si Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Tender nespomínajú
Záujemcov o podiely v Cargu nemusí byť veľa. Na našom trhu majú jeho konkurenti spolu podiel do desať percent.
„Ak by boli predaje korektne nastavené, každý normálny železničný podnik by mal záujem sa na takúto možnosť minimálne pozrieť,“ hovorí Ján Biznár, konateľ prepravnej spoločnosti LTE Logistik a Transport Slovakia.
Na trhu železničnej prepravy má jeho firma asi 2-percentný podiel.
Štát v dokumente súťaž o akcie dcérskych firiem nespomína. Či by podľa našich zákonov Cargo muselo vyhlasovať tendre na predaj podielov, nie je celkom jasné.
„Tendre sa robia, aby sa vygenerovala najlepšia cena a podmienky. Ak výberové konanie neurobia, tak je vysoká pravdepodobnosť, že nebudú najlepšie,“ dodal Pavel Nechala z Transparency International.
V každom prípade by podnikanie dcérskych spoločností bolo ťažšie kontrolovateľné, neplatili by pre ne pravidlá ako pre štátnu akciovku.
Zadlžená firma má dostať aj špeciálnu pomoc. Desiatky miliónov eur pre Cargo môžu chýbať inej štátnej firme.
Čítajte článok >>
Najviac čakajú za vozne
Takmer 13-tisíc vozňov železničnej firmy môže zmeniť majiteľa.
BRATISLAVA. Najväčšou položkou, o ktorú pri predaji podielov dcérskych firiem Carga pôjde, sú vozne. Mali by prejsť do dcérskej spoločnosti, od ktorej si ich bude štátny prepravca prenajímať.
V optimistickom scenári môže Cargo za predaj dcérskej firmy s vozňami získať 200 miliónov eur.
Železnice sondovali záujem u švajčiarskej spoločnosti, ktorá spravuje desiatky tisícok vozňov aj pre železnice z iných krajín.
Výhodou má byť, že cez jej kontakty spoločná firma speňaží tisíce vozňov, ktoré naše železnice nepotrebujú. Vládny materiál ráta, že Cargo vloží do dcérskej firmy 12 700 z 13 300 vozňov.
Pri opravách vozňov zvažuje Cargo do dcérskej opravovne zapojiť aj štátnu Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá vo vlakoch dopravuje ľudí. Tá nedávno od Carga kupovala časť jeho opravovní asi za 50 miliónov eur, aby si opravy nemusela objednávať v Cargu. To z peňazí splatilo časť dlhu, ktorý má voči štátu.
Aj tu sa však uvažuje o súkromníkovi, ktorý by mohol do opravovní vstúpiť cez zvýšenie imania. Opravárenstvu sa venuje napríklad trnavská ŽOS podnikateľa Vladimíra Poóra.
Cargo už jednu dcérsku firmu má. Bulk Transshipment Slovakia prekladá železnú rudu v Čiernej nad Tisou. Majoritu v nej má súkromná Budamar Logistics.
Jej šéf Peter Malec nechcel hovoriť o vstupe do ďalších dcérskych firiem Carga s vysvetlením, že nepozná jeho zámery.