BRATISLAVA. Železničné Cargo pred sebou tlačí dlh vo výške asi pol miliardy eur. Z nich vyše 130 miliónov eur má vrátiť štátu, ktorý firme pred rokmi požičal.
Počas krízy totiž klesli prepravované objemy tovarov. Kým v roku 2007 prepravilo Cargo 49 miliónov ton tovarov, o rok neskôr 33 miliónov. Podobne to vyzeralo vlani.
Vláda Ivety Radičovej plánovala Cargo privatizovať. Vláda Roberta Fica hovorila o strategickom partnerovi. Minister dopravy Ján Počiatek ho hľadal v Česku či Poľsku.
Štát ide privatizovať Cargo, nechá si len stratový biznis.
Čítajte článok >>
České železnice však majú samy problémy. Železničný sektor v Únii celkovo bojuje s nízkym dopytom po prepravách a konkurenciou kamiónov na diaľniciach. Pri našom Cargu odrádza aj vysoký dlh. Preto doň nevstúpili Poliaci.
Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky Ivety Radičovej, upozorňuje, že v roku 2006 núkal v privatizácii súkromník za Cargo 520 miliónov eur. Teraz je jeho hodnota v mínuse.
Podľa pracovnej verzie materiálu ministerstva dopravy majú teraz firme priniesť peniaze príjmy z predaja vozňov, opravárenských a prekládkových aktivít. Má ísť o vyše 200 miliónov eur.
V Smere neprivatizujú, ale rozpredávajú, myslí si Konštantín Čikovský
Čítajte komentár (piano) >>
Prístup ku všetkým komentárom nielen na sme.sk za 3,90 Eur mesačne. Kúpiť teraz
Štát chce navyše Cargu pomôcť aj cez zľavy na poplatkoch. Tvrdí, že v roku 2010 platilo Cargo veľa správcovi koľajníc za ich používanie. Poplatok vyberajú štátne Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Tým podľa materiálov z čias vlády Ivety Radičovej Cargo dlhovalo 100 miliónov eur.
Ak by vláda schválila, že v minulosti malo Cargo platiť ŽSR menej, mohol by sa dlh znížiť o 74 miliónov eur. Ďalšia zľava z tohto poplatku sa podľa materiálov plánuje aj do budúcnosti.
Od júla 2013 do konca roka 2016 by to pre Cargo znamenalo úľavu 80 miliónov eur, tie by však chýbali ŽSR. Ministerstvo financií tvrdí, že o doplatkoch pre ŽSR s rezortom dopravy rokuje.