BRATISLAVA. Kamil Ľoch z Michaloviec sa rozhodol refinancovať 50-tisícovú hypotéku, ktorú si vzal v Slovenskej sporiteľni. Po troch rokoch, keď sa mu skončila viazanosť, si vybral hypotéku od VÚB banky, lebo mu ponúkla lepšiu sadzbu.
„Všetky potrebné formuláre sme vybavili. Vo VÚB mi povedali, že sa to určite stihne k dátumu fixácie, ktorý bol 10. júna,“ tvrdí. Pri zmene k dátumu fixácie banka zo zákona nemôže vyberať poplatky, ktoré súvisia s predčasným splatením úveru.
Ľoch vedel, že ak chce termín stihnúť, musí pripraviť potrebné dokumenty vopred. Napriek tomu sa nevyhol pokute 3000 eur.
Poslali to v posledný deň
VÚB banka a jej dcérska spoločnosť Consumer Finance Holding (CFH), ktorá refinancovanie hypoúveru sprostredkovala, mala potrebné dokumenty od Ľocha na stole tri dni. Dva dni z toho však boli víkendové.
Peniaze na vyplatenie starej hypotéky poslala do Slovenskej sporiteľne posledný deň, keď bola možná výmena hypotéky zadarmo. Keďže prevod trvá dva dni, do sporiteľne prišli peniaze o deň neskôr.
Slovenská sporiteľňa za meškanie vyrubila pokutu za predčasné splatenie hypotéky mimo výročia fixácie, a to vo výške 3000 eur.
„Finančné prostriedky boli po ich doručení do banky pripísané na účet 11. júna 2013 o 10.17 hodine,“ tvrdí hovorca sporiteľne Štefan Frimmer.
Sporiteľňa tak podľa neho nenesie zodpovednosť za nesplatenie hypotéky v riadnom čase od inej banky.
VÚB banka preveruje termíny, ktoré dala na celú výmenu Slovenská sporiteľňa, potvrdila to hovorkyňa VÚB Alena Walterová. Banka sa bráni, že peniaze neposlala skôr, lebo deň pred výročím fixácie bol víkend.
„Najviac ma nazlostilo, že sľúbili, že to stihnú. Najprv mi povedali, že platbu poslali urgentne, ale klamali. Potom mi tvrdili, že to urýchlene nebolo. Nakoniec sa vyhovorili, že Slovenská sporiteľňa mala pripísať peniaze v ten deň, keď to poslali,“ komentoval postup VÚB banky Ľoch.
V hre je kompenzácia
VÚB ponúkla Ľochovi niekoľko riešení: vypovedať s ňou úverovú zmluvu, vyplatiť pokutu alebo požiadať o odpustenie poplatku Slovenskú sporiteľňu. Každá z možností by však bola v neprospech klienta.
„Prípad si pohadzujú banky medzi sebou, ale sankciu musím zaplatiť ja, hoci je to ich chyba,“ tvrdí Ľoch.
Keď sme sa o prípad začali zaujímať, VÚB mu zavolala, že ho ako klienta nechce stratiť a rokuje so sporiteľňou o odpustení poplatku. Sporiteľňa klientovi v liste napísala, že ustúpiť nechce.
„Prípad preveríme a ak došlo na našej strane k pochybeniu, pristúpime ku kompenzácii, “ pripustil František Kaňa zo spoločnosti Consumer Finance Holding. Táto firma je známa hlavne cez značku Quatro, ktorá propaguje nákup na splátky.
Súd je krajným riešením
Klient môže požiadať o reklamáciu poplatku v bankách, tvrdí šéf Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňák. Ak neuspeje ani v jednej z nich, dobrí sú mediátori, ktorí dokážu spor urovnať.
O to sa môže pokúsiť aj nezávislý bankový ombudsman. „S prípadom sa musím oboznámiť, pretože neviem, kto spôsobil chybu. Nech sa mi poškodený ozve,“ sľúbila pomoc pri riešení sporu banková ombudsmanka Eva Černá.
Krajnou možnosťou je žalovať banku na súde a žiadať náhradu škody, dodal Antoňák. Toto riešenie môže byť časovo náročné a drahé.