BRATISLAVA. Železničné vagóny bude aj ďalšie roky čistiť spoločnosť Euroclean, ktorá ich upratovala uplynulé štyri roky.
Ide o firmu, ktorej akcionár Magnol Services patrí do portfólia spoločnosti spadajúcej pod skupinu Penta.
Železničná spoločnosť Slovensko už podpísala s Eurocleanom zmluvy na čistenie vagónov na celom Slovensku.
Počas najbližších dvoch rokov môže súkromník na tejto zákazke získať takmer 10 miliónov eur. Ak využije opciu na ďalšie dva roky, môže zinkasovať sumu, ktorá sa blíži k 20 miliónom eur.
Euroclean uspel v súťaži napriek tomu, že ju železnice robili inak než v minulosti. Predtým bolo upratovanie vagónov rozdelené na dve časti a Euroclean získal dve zákazky.
Teraz železnice podelili územie do štyroch menších celkov, chceli tak otvoriť súťaž aj pre menších hráčov.
Všade súťažili sami
Euroclean
Cena čistenia
Žilina: 3,1 milióna eur
Zvolen: 1,8 milióna eur
Košice: 6,5 milióna eur
Bratislava: 7,4 milióna eur
Platí pre prípad uplatnenia opcie, čiže na štyri roky. Zdroj: crz.gov.sk, ZSSK
O upratovanie v bratislavskom, žilinskom a zvolenskom regióne sa prihlásili po dve firmy. V košickom regióne súťažil Euroclean sám.
Jeho jediný konkurent v bratislavskom tendri, firma Slovclean, však súťaž vzdala, bola drahšia než Euroclean.
Slovclean bol okrem Eurocleanu jediným uchádzačom, ktorý sa v tendri kvalifikoval podľa požiadaviek železníc. V minulosti teda preupratoval vo vozidlách verejnej dopravy takmer dva milióny eur.
Tie isté referencie sa nemohli použiť na viac zákaziek súčasne, napríklad ako skúsenosť do tendra na čistenie vagónov v Žiline aj vo Zvolene.
S podnetom neuspeli
O upratovanie v regiónoch Zvolena a Žiliny mala podľa železníc záujem firma Hradbyt. Za túto zákazku núkala vyššie ceny než Euroclean.
Hradbyt však železnice zo súťaže vylúčili. Odôvodnili to tým, že firma nesplnila podmienky účasti. Ten, kto chcel čistiť vlaky v žilinskom regióne, mal v minulosti upratovať vozidlá verejnej dopravy za takmer 600tisíc eur, v regióne Zvolena niečo za vyše 100tisíc eur.
Hradbyt sa proti vylúčeniu zo súťaže ohradil na Úrade pre verejné obstarávanie s tým, že železnice cez podmienky diskriminujú záujemcov o zákazku.
Podľa firmy totiž nesmú pýtať referencie len z čistenia vozidiel verejnej dopravy, ale mali by brať do úvahy aj čistenie kancelárskych priestorov. S výhradami však firma na úrade neuspela.
Skúsenosti z čistenia vozidiel verejnej dopravy žiadajú v tendroch aj české železnice. Otáznou môže byť u nás hodnota žiadaných skúseností.
Konkurenti sa neprihlásili
Upratovacia firma Juma Group si napríklad myslí, že splniť nároky našich železníc nie je jednoduché. Dá sa to vtedy, ak sa firmy spoja do konzorcia. Do štátnych tendrov sa však Juma Group neprihlasuje, vraj sú aj tak vopred vybraní víťazi.
Veľká upratovacia firma ISS Facility Services, ktorá má referencie z čistenia vagónov v Česku či vo Švajčiarsku, sa neprihlásila, lebo si zle vysvetlila podmienky.
Čítala ich tak, že železnice žiadajú, aby mala firma skúsenosti pre bratislavskú zákazku v Bratislave a pre Žilinu v jej okolí.