BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy chce motivovať podnikateľov, aby presadzovali v turizme viac noviniek. Od budúceho roka preto plánuje udeľovať Cenu ministra za najúspešnejšiu inováciu v cestovnom ruchu.
„Chceme podporiť nápady, ktoré zlepšujú ponuku na Slovensku,“ hovorí generálna riaditeľka sekcie cestovného ruchu ministerstva Ivana Magátová.
Do súťaže sa budú môcť zapojiť subjekty podnikajúce v cestovnom ruchu, či už ide o prevádzkovateľov zimných stredísk, alebo turisticko-informačné kancelárie. Víťaz by mal okrem možnosti prezentovať svoj nápad verejnosti získať aj finančnú odmenu.
Z návrhu Stratégie rozvoja cestovného ruchu do roku 2020 vyplýva, že na odmeňovanie ministerstvo plánuje vyčleniť 20-tisíc eur ročne.
Detaily súťaže sú zatiaľ nejasné. Hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa tvrdí, že sa spresnia a prerokujú s odborníkmi z cestovného ruchu až po schválení stratégie.
Hodnotiť budú aj klienti
Prezident Zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák tvrdí, že pri príprave návrhu súťaže museli skĺbiť svoje a ministerské predstavy.
„Treba sa na to pozerať z pohľadu klienta. Musíme sledovať, čo označia ako inováciu práve návštevníci,“ zdôrazňuje. Názor klienta by mal podľa neho byť súčasťou hodnotenia rovnako ako ekonomické výsledky podnikateľa.
Ministerstvo chce podľa Magátovej hodnotiť subjekty dvoma spôsobmi.
„Klienti budú môcť využiť dotazníky, my vytvoríme komisiu z odbornej verejnosti, najmä zo súkromného sektora. Ich úlohou bude nájsť a zhodnotiť to zaujímavé, čo nás v turizme posunulo dopredu,“ vysvetľuje.
Podnikatelia u nás inovácie v ubytovacích a stravovacích službách podceňujú, tvrdí Jaromír Beránek, analytik Mag Consulting. „Sú spojené s vyššou mierou rizika a vyžadujú odvahu,“ hovorí.
Účinnejšou, ale nákladnejšou motiváciou zavádzania inovácií je podľa neho štátna podpora, ktorá by znižovala vlastné náklady. Podnikatelia by tak podľa neho boli ochotnejší zavádzať nové prístupy.
Dôležitá je originalita
Konkrétne nápady necháva ministerstvo na podnikateľov. „Môže medzi ne patriť napríklad balík služieb pri letných či zimných pobytoch,“ vraví Magátová. Dôležitá je podľa nej netradičná a zaujímavá forma: „Malo by to byť niečo, čo môže chytiť za srdce aj mladých ľudí.“
Návrh stratégie ráta aj s širšou prezentáciou ocenenej inovácie verejnosti „Bolo by dobré vždy určiť, čo je na službe alebo produkte inovatívne, z toho by si mohli brať príklad aj ostatné subjekty,“ navrhuje Harbuľák.
Podnikatelia by tak získali predstavu, akým spôsobom zlepšiť služby v porovnaní s konkurenciou u nás aj v zahraničí.