Vláda zmenu pripravila o desať mesiacov skôr, chce stopnúť daňové úniky.
BRATISLAVA. Všetky faktúry, ktoré podnikateľ (platca DPH) dostal alebo obchodnému partnerovi poslal, chce mať v elektronickej forme aj finančná správa.
Ráta sa s tým v novele zákona o DPH, ktorú v stredu schválila vláda a po odobrení v parlamente by mala nadobudnúť účinnosť od januára budúceho roka.
Štát chce dostať faktúry podnikateľov na daňové úrady cez takzvaný kontrolný výkaz, v ktorom majú byť detaily o čísle faktúry, dátume prijatia platby, daňový základ aj sadzba dane.
Zavedie ho skôr, ako plánoval, Akčný plán boja proti daňovým podvodom s ním rátal od októbra 2014.
Údaje budú vyplňať podnikatelia cez účtovný softvér, zatiaľ ho však nemajú na tieto účely prispôsobený.
Firmy budú povinné si tento softvér aktualizovať alebo upraviť.
Hrozba vysokých pokút
Ako to má byť
Kontrolný výkaz
ráta s ním novela zákona o DPH, ktorú v stredu schválila vláda, účinný by mal byť od 1. januára 2014,
vo výkaze majú byť detailné informácie o každej faktúre,
párovaním a krížovou kontrolou faktúr od dodávateľov a odberateľov sa má zamedziť odpočtom a únikom.
Ako bude výkaz vyzerať, zatiaľ nevie presne ani rezort financií, ktorý novelu pripravil. Vzor výkazu pripravuje.
„Sofvér dnes vygeneruje zostavu výkazu DPH, tá je podkladom na posielanie daňového priznania k DPH,“ vraví poradca ministra Radko Kuruc.
Zostavu budú podnikatelia online posielať v podobe, ktorá zatiaľ nie je známa.
Výkaz bude musieť poslať za každé zdaňovacie obdobie, keď je povinný podať aj daňové priznanie.
Podnikateľovi, ktorý nedoručí výkaz alebo v ňom odpíše z faktúry zlé údaje, bude môcť dať daňový úrad pokutu do desaťtisíc eur. Ak omyl zopakuje, postih môže byť až 100-tisíc eur.
Firmy tento návrh kritizujú, tvrdia, že ich čaká ďalšia byrokracia a vyššie náklady. Podľa Republikovej únie zamestnávateľov zmena zaťaží podnikateľské prostredie, je technicky a finančne náročná s krátkym termínom na úpravu softvérov.
Ministerstvo financií toto opatrenie považuje za kľúčový nástroj proti únikom na DPH. Na nich štát prichádza ročne o 1,2 až 2,3 miliardy eur.
Daniari očakávajú, že získaním faktúr od dodávateľov aj odberateľov odhalia neprehľadné toky fiktívnych tovarov, ktorými sa vyhýbajú daňovej povinnosti. Pôjde o takzvané krížové kontroly.
„Automatické spracovanie získaných údajov a ich krížová kontrola pomôže odhaľovať karuselové podvody, podvodne vystavené faktúry, ktoré nie sú zaevidované ako príjem, ale na druhej strane si z nich odberatelia uplatňujú odpočet,“ reagovala hovorkyňa finančnej správy Patrícia Macíková.
Zabrániť by sa malo vyplateniu nadmerného odpočtu z tej istej faktúry.
Ako bude fungovať?
V praxi môže byť spracovanie údajov zložitejšie. Finančná správa totiž stále nemá plne funkčný nový informačný systém od IBM a SAP, ktorý by údaje z faktúr analyzoval automaticky.
„Obávame sa, či dokáže spracovať takéto veľké množstvo údajov,“ tvrdí Peter Pašek z firmy Accace.
V čase, keď sa daňové priznania k DPH skenujú a prevláda fyzické doručovanie, sa elektronizácia zdá ako scifi.
Navyše, aby porovnávanie faktúr bolo efektívne a rýchle, žiada si to nové investície do IT systémov. Tie stoja desiatky miliónov eur.
Finančná správa neodpovedala, ako zmenu v zákone zvládnu v praxi jej čiastkové analytické systémy, akým je napríklad Data Warehouse.
Podľa našich informácií tak môže fungovať poloautomatická práca analytikov finančnej správy a polície, ktorí si vyberú len dáta týkajúce sa podozrivých firiem.
Nemôžu sa pripraviť
Na zmenu v zákone čaká spoločnosť Kros, ktorá predáva softvér na vedenie účtovníctva. „Legislatívne úpravy budú používateľom poskytnuté v rámci aktualizácie programu zadarmo,“ vraví Jiří Galdia z firmy.
To platí len pre tých, ktorí majú platný balík podpory na jeden rok. Podnikatelia, ktorí majú softvér viac ako rok, zaplatia za jeho úpravu od 20 do 150 eur.
Problémy sa nevyhnú veľkým firmám a bankám, ktoré evidujú služby klientom vo viacerých systémoch od rôznych dodávateľov. Keďže stále nie je známy formát výkazu, nemôžu sa vopred pripraviť.