BRATISLAVA. Rezort dopravy stále neopustil myšlienku hľadať strategického partnera aj pre samotnú Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK).
Nielen pre jeho dcérske firmy, ktoré majú vzniknúť. "Myslím si, že budeme hľadať ešte poradcu aj pre výber potenciálneho strategického partnera pre Cargo ako také," vyhlásil dnes šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer).
Vláda na dnešnom rokovaní odsúhlasila Počiatkov Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy.
Na základe neho majú v Cargu do roka vzniknúť tri dcérske firmy a v nich má časť pripadnúť strategickým partnerom.
Predchádzajúce vedenie rezortu za čias ministrovania Jána Figeľa (KDH) však počítalo s tým, že nájde strategického partnera pre Cargo ako celok. Vypísalo preto súťaž aj na poradcu pre výber partnera pre firmu.
"Vypísali ju tak zle, že Úrad pre verejné obstarávanie súťaž zrušil," podotkol Počiatek. Tým sa celý tento proces podľa jeho slov zablokoval. "I keď by sme boli ochotní v tom pokračovať," doplnil minister.
Všetky signály z rokovania s potenciálnymi záujemcami o firmu však podľa šéfa rezortu dopravy naznačovali, že Cargo nie je pre vysokú mieru zadlženia pre nikoho zaujímavé. Najprv teda treba podľa Počiatka v Cargu "upratať" a k tomu majú pomôcť práve opatrenia, ktoré kabinet dnes odobril.
"Tento materiál smeruje k tomu, aby sa udiali viaceré kroky v rámci celého železničného sektora, ktoré budú smerovať k oddlženiu Carga," opísal Počiatek.
Oddlženie by pritom podľa neho malo byť zjavné, v horizonte niekoľkých rokoch sa chce rezort dopravy dostať iba na 30 % úverovej záťaže, ktorú dnes Cargo má.
"Potom je možné baviť sa širokospektrálnejšie s potenciálnymi záujemcami alebo strategickými partnermi, ktorí by mohli do Carga vstúpiť," dodal minister.
Súhlas vlády s budúcim vytvorením troch dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia považuje SDKÚ za netransparentný predaj jej najcennejšieho majetku v účtovnej hodnote vyše 250 mil. eur.
Poslanec parlamentu za spomínanú opozičnú stranu Miroslav Beblavý v stredu na brífingu kritizoval, že nákladné vagóny Carga sa majú vložiť do dcérskej spoločnosti, ktorej väčšinový podiel sa odpredá investorovi.
"Cargo príde o základ svojho živobytia. V celom materiáli nie je ani slovo o tom, ako má vstup investorov prebehnúť, o podmienkach súťaže, o minimálnych požiadavkách, ktoré bude štát požadovať, ani nič iné," povedal Beblavý.
Podľa neho ide o vopred pripravený scenár ako z Carga, "ktoré je v kóme, ešte vyoperovať a predať niektoré orgány a tým pádom aspoň o tie obohatiť pravdepodobne blízkych ľudí."
Ako opozičný poslanec poznamenal, vláda, resp. štát majú rôznymi formami, či už cez Železnice Slovenskej republiky alebo priamo do Carga vložiť okolo 140 mil. eur. Návrh opatrení na konsolidáciu Carga je podľa neho načasovaný presne na tri roky, na obdobie po ďalších parlamentných voľbách.
"Je to vyslovene politický ťah na to, aby Cargo nepadlo za tejto vlády," tvrdí Beblavý.