BRATISLAVA. Mečiarovi manažéri vo vedení slovenských železníc si v roku 1995 objednali prototyp nového rušňa. Keby s ním boli spokojní, zaviazali sa objednať 98 rušňov.
Čo nájdete ďalej
- Výber sudkyne, ktorá podľa Carga nadržiava cyperskej firme, nemusel byť náhodný.
Čítajte viac >>>
- Sudkyňu už preveruje jej nadriadený, výsledok má byť ešte tento týždeň.
Čítajte viac >>>
- Miliónovú pohľadávku kúpila cyperská schránka za 21-tisíc eur. Prečo teraz žiada 82 miliónov?
Čítajte viac >>>
- Sudkyňu mala sama nahlásiť svoje známosti, môžu ju vyšetrovať.
Čítajte viac >>>
- Cyperskú schránku zastupuje advokát Jakšíkovcov, ktorý robil u Harabina.
Čítajte viac >>>
Hoci železnice spokojné s návrhom rušňa neboli, jeho vývojári tvrdili opak a žiadali, aby im štátna firma zaplatila za všetkých 98 rušňov.
Teraz žiada zaplatiť 82 miliónov eur za všetky rušne cyperská schránková firma Lancillon Limited.
I keď žalobe čelia dve železničné firmy, ktoré vznikli po rozdelení železníc, viac ohrozené je Cargo, lebo má veľa majetku.
Známi sudkyne
Keď sa v roku 2010 Lancillon obrátil na tretí bratislavský okresný súd, žalobu dostala sudkyňa Miriam Repáková.
Kým sa stala sudkyňou, bola advokátkou a spolupracovala s právnikom Jurajom Krišťákom, ktorý mal plnú moc od Lancillonu na zastupovanie a zaplatil za podanie žaloby tritisíc eur. Za schránku podpisoval aj zmluvy.
Repáková s Krišťákom robila vo firme WA Services. Bola v jej predstavenstve, Krišťák v dozornej rade.
Majiteľmi akciovky boli vtedy Krišťák a Repákovej manžel Dušan Repák. WA Services sídlila na rovnakej adrese ako Repákova právnicka kancelária. Sídlo tam mali aj ďalšie firmy, v ktorých pôsobila Repáková.
Sudkyňa minulý mesiac na pojednávaní tvrdila, že jej meno Juraja Krišťáka nič nehovorí.
„Sudca sa k prebiehajúcemu konaniu nevyjadruje,“ reagovala sudkyňa, keď sme sa s ňou pokúšali stretnúť, aby vysvetlila svoje vzťahy s ním.
S Krišťákom sa nám spojiť nepodarilo, no v reakcii na námietku zaujatosti tvrdil, že sa s Repákovou videl len raz. „Viac som sa s ňou nestretol, ani som s ňou nemal žiadny iný kontakt,“ napísal súdu.
Krišťák tvrdí, že už dva roky nezastupuje cyperskú firmu.
Bol to náhodný výber?
Štátna firma Cargo Repákovú podozrieva, že v spore nadržiava cyperskej schránke. Vyplýva to z dokumentov, ktoré SME získalo od firmy cez infožiadosť.
Už pridelenie žaloby Repákovej nemuselo prebehnúť náhodne, ako káže zákon, naznačuje Cargo.
Vtedajší predseda okresného súdu Richard Molnár, ktorého vymenoval exminister spravodlivosti Štefan Harabin, kvôli novej sudkyni na mesiac zmenil systém rozdeľovania nových žalôb, aby Repáková nemala menej práce ako jej kolegovia, ktorí na súde fungovali roky.
Po tejto zmene prijímali z ôsmich sudcov nové žaloby len dvaja, pričom dve tretiny došlých žalôb išli na stôl Repákovej. Pravdepodobnosť, že žalobu dostane ona, bola teda 67percentná.
Zaujatosť má podľa Carga dokazovať aj správanie sudkyne, keď Cargo navrhlo, aby Lancillon súdu zložil zábezpeku na súdne výdavky, čo je asi päť miliónov eur. Schránka tak mala dokázať, že keď prehrá, bude schopná zaplatiť štátu súdne výdavky.
Repáková síce rok od schránky pýtala doklady, že nemusí platiť súdne výdavky, nakoniec bez nich rozhodla, že zábezpeku žiadať nebude.
Keď sa proti tomuto rozhodnutiu Cargo odvolalo, Repáková ho nepredložila krajskému súdu. „Je to v rozpore so súdnou praxou a spochybňuje to nestrannosť sudkyne,“ tvrdí Cargo.
Štátna firma si nevie vysvetliť, prečo sudkyňa neposunula na krajský súd ani námietku zaujatosti, keď jej to káže zákon.
Cargu hrozí krach
Budúcnosť
Železničné Cargo
- Ficova vláda rozhodla, že sa stratový podnik, ktorý zamestnáva vyše 6000 ľudí, rozdelí na tri firmy,
- jedna bude manažovať vozne, ďalšia robiť prepravu, tretia bude vozne opravovať,
- do firiem chce vláda pustiť súkromníka,
- prehra sporu s Lancillonom môže znamenať krach Carga.
Advokáti Carga upozorňujú, že sudca nemá rozhodovať, keď o jeho nestrannosti oprávnene pochybujú verejnosť a účastníci sporu.
„Je alebo nie je možné oprávnene pochybovať o nestrannosti sudkyne, ktorá pôsobila ako štatutárka spoločnosti, ktorej zakladateľom, akcionárom a členom dozornej rady bol generálny zástupca Lancillonu?“ pýta sa Alexander Kadela, partner advokátskej kancelárie Relevans, ktorá Cargo na súde zastupuje.
Súhlasí s ním aj právnik Peter Wilfling zo združenia Via Iuris.
„Spoločné pôsobenie sudkyne a advokáta protistrany v jednej firme jednoznačne spochybňuje nestrannosť sudkyne a je dôvodom na jej vylúčenie pre zaujatosť,“ myslí si Wilfling.
„Postup súdu je zaujatý, je v zjavnom rozpore s právom a v prospech cyperskej schránkovej firmy,“ vraví hovorca Carga Martin Halanda.
S otázkami sme sa obrátili na súčasného predsedu Okresného súdu Bratislava III Tomáša Micháleka. Podľa hovorcu súdu Pavla Adamčiaka požiadal sudkyňu o vysvetlenie a vyžiadal si celý spis. Výsledok preverovania má byť známy do konca týždňa.
Minister dopravy Ján Počiatek (Smer), pod ktorého železnice patria, sa chce kvôli Repákovej obrátiť na ministra spravodlivosti Tomáša Boreca. „Určite s ním budem hovoriť, fakty naznačujú veci, ktoré nemôžeme nechať tak,“ reagoval Počiatek.
Cargo aj Počiatek sa zhodujú, že prehra môže zlikvidovať Cargo, ktoré zamestnáva vyše šesťtisíc ľudí. „Je to suma, ktorá by Cargo zlikvidovala. Preto je tento spor našou prioritou,“ uzavrel Počiatek.
Milióny žiadajú za pár eur
Cyperská firma pýta zisk, ktorý by vývojári vraj dosiahli, keby dodali železniciam 98 rušňov.
BRATISLAVA. Cyperská firma Lancillon získala pohľadávku voči železničným spoločnostiam v roku 2009 cez exekúciu majetku Martinskej mechatronickej. Tá sa v roku 1995 zaviazala, že štátnym železniciam dodá prototyp nového rušňa.
Keď Lancillon pohľadávku voči železniciam kupoval, spoločnosť Znalekon určila, že má hodnotu 21-tisíc eur. Cyperská schránka však cez súd žiada od štátu 82 miliónov eur.
Má ísť o zisk, ktorý by Martinská mechatronická údajne dosiahla, keby dodala železniciam 98 rušňov.
„Taký predpoklad dosiahnutého zisku je v rozpore so znaleckými posudkami renomovaných znalcov,“ vraví advokát Alexander Kadela, partner advokátskej kancelárie Relevans, ktorá Cargo zastupuje.
Lancillon pri výpočte podhodnotil náklady, ktoré by si výroba rušňov vyžiadala, čo Cargu potvrdili aj traja znalci, medzi nimi aj prestížna poradenská firma KPMG.
Sumu Lancillon vyrátal podľa aktuálnej trhovej ceny najmodernejších rušňov, nie podľa cien, za ktoré sa predávali v 90. rokoch. „Na druhej strane Martinská mechatronická nikdy nevyrobila jediný preukázateľne funkčný rušeň,“ upozorňuje Kadela.
Hodnotu pohľadávky chcela dať sudkyňa Miriam Repáková určiť aj znalcovi. Zo 102 znaleckých organizácií, čo pôsobia v rovnakom odbore, si vybrala Znalekon.
„Ak by sa výber znalca urobil náhodne, pravdepodobnosť, že sa vyberie práve Znalekon, je menšia ako percento,“ hovorí Kadela. Hoci Repáková s námietkami proti Znalekonu nesúhlasila, keď hrozilo, že o prípade budú rozhodovať jej nadriadení, objednávku zrušila.
Znalekon kauzu komentovať nechce, lebo nemá súhlas objednávateľa.
Na známosti mala upozorniť
Minister spravodlivosti môže preveriť, či sudkyňa pochybila, ak nenaznačila možný konflikt záujmov.
BRATISLAVA. Zákon sudcom káže, aby sami upozornili nadriadených na možný konflikt záujmov. To sudkyňa Miriam Repáková (na snímke) pri spore medzi železničnými firmami a Lancillonom neurobila.
„Ak sudkyňa svoj vzťah k advokátovi protistrany sama neoznámila, je tu podozrenie zo spáchania disciplinárneho previnenia,“ vraví právnik Peter Wilfling zo združenia Via Iuris.
Vyšetrovanie, či sa tým previnila, môže spustiť minister spravodlivosti Tomáš Borec. Hrozili by jej za to zrážky zo mzdy alebo strata sudcovskej funkcie.
Wilfling upozorňuje, že Repáková sa mohla disciplinárne previniť aj vtedy, keď neposunula námietku zaujatosti od Carga svojim nadriadeným.
Repáková sa stala sudkyňou v roku 2010 na návrh exministerky spravodlivosti Viery Petríkovej (HZDS). Rok predtým kandidovala Repáková vo voľbách do Európskeho parlamentu za Slobodné fórum.
Jej manžel zastupoval poslancov HZDS pred Ústavným súdom v spore o zrušenie Špeciálneho súdu.
Podľa majetkového priznania Repáková vlastní polovicu domu za 664-tisíc eur, má aj podiely na ďalších piatich nehnuteľnostiach, zväčša záhradách.
Predvlani priznala päť áut, ktoré vlastní s manželom, najdrahšie za stotisíc eur. Vlani priznala len dve autá. Okrem toho cenné papiere za 35-tisíc eur či úspory z podnikania stotisíc eur. Jej vlaňajší ročný plat bol 25-tisíc eur v čistom.
Schránku zastupuje úradník od Harabina
Marián Košut, ktorý zastupuje Lancillon, viedol kanceláriu Štefanovi Harabinovi. Na súde zastupoval Jakšíkovcov.
BRATISLAVA. Cyperskú schránkovú firmu Lancillon zastupuje pred súdom advokát Marián Košut.
V spore o minerálnu vodu Mitická zastupoval Libora Jakšíka, ktorého považuje polícia za šéfa bratislavského podsvetia. Jeho brata Ivana Jakšíka Košut zastupoval pri rozvode.
Podľa novinára Toma Nicholsona mal aj splnomocnenie v jeho súkromnej bezpečnostnej službe. Mená Libora a Ivana Jakšíkovcov sa objavili v takzvaných mafiánskych zoznamoch, ktoré unikli z polície v roku 2005.
Košut bol v roku 2006 šéfom kancelárie ministra spravodlivosti, vtedy bol ministrom Štefan Harabin, dnešný predseda Najvyššieho súdu.
Pre Harabina prestal Košut robiť v roku 2007, z ministerstva odišiel na vlastnú žiadosť. Bolo to v čase, keď televízia Markíza informovala, že Košut nechodil na súdy, za čo ho potrestala aj advokátska komora.
S Košutom sa nám včera nepodarilo spojiť, telefónne číslo zapísané v registri advokátov je hluché.
Reportérka RTVS ho nezastihla ani v jeho petržalskej kancelárii, ktorú si mal ešte v roku 2009 prenajímať od Jakšíka.