BRATISLAVA. Ak poškodený klient nie je spokojný s náhradou škody od poisťovne, môže si dať vypracovať znalecký posudok na skutočnú škodu. Plnenie poisťovne môže napadnúť na súde.
Je to najčastejšie riešenie obrany proti poisťovniam. Poisťovne však rátajú s tým, že sa súdiť nechce každý, rovnako s tým, že klientov právnik môže spor prehrať.
NBS má obmedzenia
Dohľad NBS
- má v kompetencii dohľad nad poisťovňami, ale nie inšpekčnú činnosť,
- všeobecné zmluvné podmienky nereguluje,
- rieši sťažnosti spotrebiteľov.
Na Slovensku neexistuje inštitúcia, ktorá by robila inšpekčnú činnosť a vstupovala do všeobecných zmluvných podmienok poisťovní.
Kedysi ich reguloval Úrad dohľadu nad finančným trhom, ale v roku 2006 sa začlenil k Národnej banke Slovenska (NBS). Tá má dnes obmedzené právomoci.
NBS preveruje len dodržiavanie existujúcich všeobecných právnych predpisov, ale nemôže vstupovať do zmluvných vzťahov medzi poisťovňou a jej klientom.
Oddelenie ochrany finančných spotrebiteľov v NBS prijíma a rieši sťažnosti spotrebiteľov proti praktikám poisťovní, ale tam sa to končí.
„Oddelenie ani príslušné odbory dohľadu nekontrolujú všeobecné obchodné podmienky, poistné podmienky ani osobitné podmienky k jednotlivým finančným produktom,“ tvrdí hovorkyňa NBS Petra Pauerová.
Podmienky poisťovne formálne predložia centrálnej banke v rámci žiadosti o udelenie povolenia, ale tá ich neschvaľuje ani nereguluje.
Riešenie do konca roka
Už čoskoro sa to má zmeniť, poisťovne nebudú mať v zmluvných podmienkach až takú voľnú ruku.
Inštitúciu, ktorá bude robiť inšpekčnú činnosť, teda kontrolu dodržiavania spotrebiteľských práv, by mala schváliť vláda do konca roka.
Ministerstvo financií tvrdí, že pôjde o súčasť koncepcie ochrany spotrebiteľa na finančnom trhu. „Je predčasné povedať, ktorá inštitúcia kompetencie prevezme,“ odkázalo tlačové oddelenie ministerstva.